- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- Reke, spiser plantene mine! :p
Reke, spiser plantene mine! :p
Meg igjen, hehe
Har kjøpt en Reke, eller kjerringa som valgte den ut.
Den er stor, ca 6cm lang. Utrolig fin!
men ser den spiser plantene mine, store biter av alle bladene, er det noe jeg må finne meg i? eller ska jeg fore med noe så den slutter?
De i butikken sa den ikke krevde noe for, den tok alger.
Har noen planter jeg er utrolig fornøyd med, som den har hivd seg løs på:P
Noe å gjøre?
kan ta bilde av den hvis det hjelper?
Har kjøpt en Reke, eller kjerringa som valgte den ut.
Den er stor, ca 6cm lang. Utrolig fin!
men ser den spiser plantene mine, store biter av alle bladene, er det noe jeg må finne meg i? eller ska jeg fore med noe så den slutter?
De i butikken sa den ikke krevde noe for, den tok alger.
Har noen planter jeg er utrolig fornøyd med, som den har hivd seg løs på:P
Noe å gjøre?
kan ta bilde av den hvis det hjelper?
Postet 17.05.09 kl 21:56
Bilder hjelper alltid. Har du sjekket rekebasen her inne?
Postet 18.05.09 kl 10:22
Postet 18.05.09 kl 11:37
Postet 18.05.09 kl 11:39
Postet 18.05.09 kl 11:55
Postet 18.05.09 kl 13:59
Postet 18.05.09 kl 14:05
Syns det ser ut som ei viftereke, ser ut som den har vifter foran?
Hvis det er det du har er det i alle fall ikke den som spiser plantene dine. Den spiser bare småpartikler fra vannet som den fanger med viftene.
Hvilke fisk har du i karet?
Hvis det er det du har er det i alle fall ikke den som spiser plantene dine. Den spiser bare småpartikler fra vannet som den fanger med viftene.
Hvilke fisk har du i karet?
Postet 18.05.09 kl 14:22
Postet 18.05.09 kl 14:38
Jeg synes også det så ut til å være en viftereke, for jeg kunne ikke se noen klør på bildet. Og uten klør, med bare viftene, klarer den jo ikke ødelegge plantene! Det må være noen andre som gjør skaden.
Utifra min magre kunnskap om viftereker så spiser de kun småpartikler i vannet som kommer drivende med strømmen. Den spiser altså ikke alger. Der har nok butikken feilinformert deg litt.
Utifra min magre kunnskap om viftereker så spiser de kun småpartikler i vannet som kommer drivende med strømmen. Den spiser altså ikke alger. Der har nok butikken feilinformert deg litt.
Postet 18.05.09 kl 14:41
mona oUtifra min magre kunnskap om viftereker så spiser de kun småpartikler i vannet som kommer drivende med strømmen. Den spiser altså ikke alger. Der har nok butikken feilinformert deg litt.
Den spiser kun småpartikler fra vannstrømmen og den bør få et sted den kan sitte godt og stødig foran utblåset fra pumpa for å gjøre dette. Jeg har 3 viftereker selv og de har sin egen plass på ei rot foran utblåset. Der sitter de HELE tiden Hvis de legger ut på vandring skal det visstnok bety at de ikke får nok mat fra vannstrømmen og leter derfor etter mat. Og det kan stemme for de eneste gangene mine legger ut på vandring er når pumpa stoppes under vannbytte o.l. Da begynner de å leite etter mat rundt omkring i karet.
I det karet mine går er det mye partikler i vannet, men av og til holder jeg en tablett for bunnfisk (cory osv) foran utblåset sånn at småbiter av tabletten løsner og havner i viftene deres
Postet 18.05.09 kl 15:18
Postet 18.05.09 kl 16:21
Jeg har vanlige eplesnegler (blå) som liker å ta seg gode biter av nye blader på anubiasen og javabregna. Kjempeeplesnegla er jo faktisk kjent for å spise planter, noe vanlige eplesnegler ikke er like kjent for... Såvidt jeg har forstått ved å lese her på forumet er disse plantene egentlig giftige og ifølge Tropica er dette planter som planteetere ikke spiser... Alt har unntak! Veit det kan være et tegn på at de får for lite mat, men det gir ikke helt mening i mitt tilfelle... Hvis planta er viktigst må du nok fjerne snegla(ene). Viftereka er hvertfall uskyldig her!
Postet 19.06.09 kl 14:27