Maretards akvarietråd (side 12)

Ja, som sagt er jeg ikke sikker på at jeg har forstått alt riktig:P Er den pålitelig er det veldig greit i hvert fall, siden jeg da slipper all ventinga, men det finner jeg fort ut av
Ikke akvarierelatert kanskje, men jeg må bare vise hvordan det går på hunde og kattefronten her i huset. Jeg lar bildene tale for seg selv.
Ser jo ut til at de er gode venner nå Nyyydelig katt du har!
Takk!=) Det går seg til nå, ja
Nå er kampfiskyngelet blitt store! Vel, store og store, de er i overkant av 0,5 cm. Men man kan se det er kampfisk synes jeg ihvertfall:P Jeg kan faktisk se de bittesmå finnene deres, og en liten halefinne. Jeg så også at de spiste microorm i dag! Desverre har jeg hatt et enormt frafall blandt yngelet av uviss grunn.

I går drev jeg å klissa med en grøt av hardkokt eggeplomme iblandet artemiapulver. Det skulle filtreres igjennom et kaffefilter slik at det ble smått nok for yngelet, men uansett hvor mange filter jeg brukte så røk de hele tiden, og det ble eggekliss over alt til slutt! Jeg fikk iallefall lagd 15 ml eller så, men det holdt ikke mer enn rundt 12 timer i kjøleskapet. Næringsrikt er det, men nå blir det uansett microorm det skal gå i framover, samt finknust artemiapulver.

B. simplexhannen tygger garantert nå, han ser ut som om han har hovnet opp litt, og munnen er i bevegelse konstant. Ifølge mine beregninger skal han spytte den 19. februar. Han ser desverre ikke ut til å trives noe særlig, men hunnen har det bra. Kan det være hunnen som plager han nå som han tygger? Isåfall burde det hjelpe å plassere hunnen i et fødekar, men jeg er ikke så begeistra for det.

Jeg har begynt å flytte over kuhliiålene til simplexkaret likevel forresten. De ser ut til å trives mye bedre her, selv om det er mye skifer på bunnen. Jeg ser dem sile sand og slikt, så de får også utøvet naturlig atferd, så da gjør det kanskje ikke så mye at det ikke er sand over alt. Steinen danner også mye hulrom, og det ser de ut til å sette pris på mer enn skjulet plantene i 140literen gav dem.
Nå har jeg ikke fått oppdatert på ei stund.
Kampfiskyngelet vokser og vokser. Jeg har en 11 stykker nå. 5 av de er over vanlig størrelse ut i fra alderen sin hvis jeg går ut i fra et nettsted jeg fant. (Betta growth in pictures)
De første ukene fikk de infusorier og liquidfry, nå får de microorm og artemiapulver. De har ikke rumpetrollform lenger, og man kan se at det er bettayngel Ingen er doubbletail foresten, men det hadde jeg ikke ventet. Den ene hadde litt stor halefinne i forhold til de andre da, det blir gøy å se om noen uker!

Med simplexene går det fint. Blir aldri klok på dem, rett etter at jeg hadde postet siste innlegg der jeg fortalte at hannen ikke var i topp form, fikk den plutselig kjempefine farger og det ene med det andre. Jaja, flott at den trives uansett. Jeg tror ikke han tygger lenger da, men det er like greit. Den kan godt spise seg opp litt og få litt mer tid til å venne seg til det nye akvariet.
Det var en doubbletail!!! Den med stor hale var faktisk en Doubbletail! Håper virkelig at det er en hann!
Grattis! Da får du en å avle videre på!
Jeg har et yngel med splittet halefinne (vet ikke hva finnene heter), er det en dobbeltail da? Jeg har så lite peiling på slikt...
Det var faktisk to stykker når jeg så nærmere etter, men den ene hadde ikke like "bra" finne, den øverste finnen var mindre enn den nederste

Dersom det er genene som gjør at halen på den du har er splittet i to, er det vel en doubletail. Det er lettere å se på en voksen fisk, det ser ut som to helt perfekte, runde finner, bare litt mindre enn finnen til en enkelthalet, og fisken ser ut som en liggende Y liksom. På yngelet mitt som er like under centimeteren ser det ved første øyekast ut som om den bare har litt stor halefinne, men man ser to små "rundinger" dersom du ser dem fra siden.

Min DT-hunne ble bare solgt som "kampfisk hunn" på Tropehagen Byhaven, så hvis de tar inn fisk fra samme grossist som der du kjøpte foreldreparet kan det jo hende at det er DT-gener ute og går hos en del kampfisk i området. Jeg tror genet er reccesivt, så siden to av mine har splittet halefinne bør hannen min, fra TAM Lade, også ha DT-gener. Men jeg tror ikke det er noen "bevisst" avling på DT i Trondheim, har aldri sett dem i butikken merket som annet enn "kampfisk hunn".

Ble litt rotete forklart, men jeg er ikke helt stødig på akkurat dette feltet enda, så ta det med en klype salt:P Jeg finner ikke så mye stoff om kampfiskgener heller:/
Kult med kampfiskyngel Jeg ga opp å avle på mine, siden de nektet plent...

Doubletailer har også mye bredere rygginer (=flere finnestråler) enn den enkelthalede varianten, så det er et annet tegn

Og de som er bærere av genet, men ikke har dobbelhale skal også ha bredere ryggfinne enn normalt.
Så da bør jeg kunne se hvilke av de enkelthalede som er bærere? Jeg ser noen som har bredere ryggfinne enn de andre, men det er vanskelig å se når de ikke har helt samme størrelse enda.
Men om jeg kan se det, blir det iallefall lettere å avle fram en stamme doubletailer som var planen min. Håper bare at det er et marked for dem i Trondheim:P

Men så dumt at dine nektet! Mine kom ikke i gang før de fikk eget kar, men det har du sikkert prøvd. Men så fins det få fisker med personlighet som bettaene, så kanskje de bare ikke likte hverandre Nå er mine faktisk i gang med en ny periode i 140-literen, hannen bygger rede og hunnen er i leksdrakt, så kanskje lek går lettere når de først har prøvd en gang?
Mine 2 kom fra Heidi Ingdal fra forumet. Hun som har alle sneglene. Hun har nok fått de gjennom dyrebutikken på Orkanger kan jeg tenke meg (sikkert IMAZO).

Jeg hadde en fantastisk fin hanne, men siden han ble så aggressiv har den flyttet tilbake.
Det kan se ut til at jeg muligens har 1 dubletail da
Paret er her:

http://www.youtube.com/watch?v=BOXT3gRP1e0

Håper du får mange dubletail i kullet ditt! Det høres ut som det gir medsmak med kampfiskoppdrett og at du vil fortsette og da hadde det vært gøy om du fikk plukket ut bra fisker underveis. Jeg synes det er artig at du har plakater også, for jeg trodde bare det var jeg og Heidi som drev med yngel på de! Jeg synes de er så mye flottere enn de med lange finner!
Ja, de er vakre, særlig når de viser seg fram. Men det virker jo som om de fleste foretrekker de langfinnede variantene? De er jo flotte de og, men jeg har ikke hatt finere fisk en plakathannen min

Den ene b. palankarayaen min ser ut til å bygge skumrede også forresten, så det kan fort bli mye yngel fremover her!
Kan jeg spørre om hvilken temp og PH du har i Splendenskaret og Simplexkaret?
Splendenskaret har Ph like under 7 og temperaturen er 27 grader. Simplexene har Ph på 7 ganske så akkurat og 24 grader.

Men Maren, du har hatt splendensyngel lengre enn jeg har, så jeg lurer på når du så hvilke farger de fikk? Noen av mine er oransje/rødskimrende, mens noen ser blekblå ut. Begynner de å farge ut så tidlig?
Mine har ikke farget helt ut, men de største kan jeg "ønsketenke" at jeg begynner å se fargen på i alle fall, men ikke helt sikker Du må bare komme en tur og titte om du vil!
Det vil jeg gjerne Hvor gammelt er yngelet ditt nå da?

Forresten, doubletail nummer 3 er observert! Men denne er mye mindre enn de andre, og ligger mange dager bak i vekst. Heldigvis er den stor nok til artemiapulver da, men microorm får den ikke tatt enda.
Jeg skjekka datoen på leksvideosnutten jeg har lagt ut og det var 6.12, så da er de nesten 2,5mnd, jeg trodde 3:p de lekte 2 ganger på 3 dager, så alder er ikke grunnen til at det er så store variasjoner i størrelsen på de.

Det kan se ut som at det blir et svært vellykket oppdrett på deg! Vet du ca hvor mange yngel det kan være?

Bare si i fra om du vil komme! Sara (hunden) er ikke helt frisk så det har vært ei slapp helg med innesitting her.
Jeg talte 11 yngel for litt siden, så det har minket en del. Fem av dem ligger litt vel langt bak de siste 5 i utvikling, men jeg håper de tar dem igjen.

Tid får være opp til deg Jeg har tid når som helst fremover
Du har sikkert dobbelt så mange yngel enn det du kan telle!
Jeg fikk akkurat telefon om at det blir middag hos mamma og pappa om Sara er bra nok, men det er bare å plinge på når du får lyst! Vet ikke når jeg kommer hjem, men vi kan ev avtale tidspunkt så er jeg hjemme da. Bare send en sms eller ring du
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap