Maretards akvarietråd (side 3)

Mvjnz
Hvis den nye har 'skjegg' når den blåser seg opp er det mest sannsynlig en hann. Men jeg har sett tilfeller hvor hunner blir litt forvirret og får vertikale striper uten at det er en hann tilstede...


Vet ikke helt hva jeg skal tro, den nye ser så hunnete ut som den kan se ut, men den fikk sånn "skjegg" som du sa. Den gamle hunnen ser ut som en forvokst hannyngel, med delvis forlengede finner, samt den har litt lange "trådfinner" under haka, (husker ikke hva de heter i farte, perval eller noe), men der er jeg sikker på kjønnet.
Nå har blåguramiene så vidt begynt å snuse rundt i akvariet. Fargene har også mørknet, og de er pene og blå. Desverre får jeg ikke tatt bilder, for uansett hvor forsiktig jeg er, så er de tilbake bak plantene.
Sebrafiskeggene har klekket! Herregud så små! Lette lenge før jeg måtte konstratere at ingen var klekket, men så så jeg dem. Er kanskje en 50 stykker
Nå er sebrafiskyngelet frittsvømmende. Har begynt å fore med infusorier og liquifry 1. (Liquifry 1 er egentlig litt stort, men det trigger visstnok vekst av infusorier) Neste uke skal jeg knuse artemiaegg til dem.

Søstra mi var innom med planteavleggere til å ha i oppvekstkaret deres. Har dem ikke oppi klekkeboksen de er i nå, da jeg helst vil ha kontroll på dem, og ikke risikere at noen blir drept når jeg flytter dem over i oppvektstkaret. De er så bitte, bittesmå!
I dag flyttet jeg sebrafiskyngelet over i et større kar. Talte dem samtidig, og kom til 54! Flere enn jeg har plass til, så en del blir nok solgt hvis alle vokser opp. Jeg brukte et lite glass til å flytte dem, og de er gode svømmere allerede nå.
Vokst et par millimeter også. Jeg kan ikke se at de spiser noe særlig, men de kvikner til under mating, og det er jo bra.
Oi! respektablel størrelse på et kull det, ja

Flott at det går bra med småttisene!
Er vel en grei størrelse, ja=) Glad det ikke ble så mange flere, de må ha plass til å vokse opp også, og de ser ut til å kreve vanvittig mye plass størrelsen tatt i betraktning når jeg ser på de voksne jeg har. Kullet er forøvrig innlosjert i en plastkasse inntil videre, og skal fordeles på to kasser på 40-50 liter når de er såppass store at man ikke må konsentrere seg for å se dem.

Lagt ved bilde av karet de er i nå. Foreløpig stort nok, men det varer nok ikke lenge. Planter de kan finne mat i, samt to hjerteformede steiner jeg synes var søte. Filter kommer i så snart jeg er sikker på at ingen "går med"
I dag har jeg og samboeren min vært ute og plukket blåbær. Var ganske mange, men spredt rundt omkring, så vi fikk ikke så mye fordi vi manglet skikkelig turtøy og det regnet. Men litt ble det, så det blir pannekaker og nyrørt blåbær til kvelds.

Ellers var det vannbyttedag i dag. Guramiene, døpt Pys og Pattepoten på grunn av at de er raske til å gjemme seg, var også fremme under vannbytte. De har altså sluttet å være Pys og Pattepot.

De 54 små klarte flyttingen. Litt bekymret siden de er så bittesmå, halvcentimeteren nå. Men vannet har stått siden de var klekt. Kassen de er i nå ble nemlig benyttet som mellomlagring for vann.
Har nettopp luket i akvariet. Drittlei av de ancistrusene som har kostet meg litt i planter, så nå er de lagt ut for salg. Gjett hva de gjør da? Jo, de henger på glasset! Akkurat som for å demonstrere at de ikke liker meg eller noe. Jaja, vi får håpe det er en akvarist uten sverdplanter der ute som kan gi dem et godt hjem.
De voksne sebrafiskene skal også selges siden jeg vil forsøke meg på kobbertetra.

Da er ancistrus og sebrafisk ute av storkaret. Vel, 2 sebrafisk fikk jeg ikke fanget, men jeg skal prøve å fange dem senere og gi dem bort. Ser ganske tomt ut nå, men platyene ser ut til å trives med det siden sebraene var raskere i matfatet enn dem. Når platyene får eget kar skal en stim med kobbertetra og kuhliiåler hit.

Sebrafiskyngelet vokser og vokser. De største er nesten centimeteren nå, mens noen enda er små. Har gjort istand nytt kar til de største, så skal jeg se om de minste tar seg opp i vekst etter hvert.

Platykaret ble forøvrig hamsterbur! Det skal bli skikkelig tøft med andreetasje og alt, som min samboer og jeg skal bygge. Hamsteren kommer i hus i morgen etter planen. Kjøpte transportbur i går, og det var så lite at det så ut som leketøy. Lette lenge etter dem i butikken siden jeg ikke så dem på grunn av at de var så små..

Ellers har jeg enda et kar på 64 liter som platyene skal gå i, og jeg skal forsøke å skaffe buepansermaller i karet på sikt.
Det nyeste lille tilskuddet i familien. Den vinterhvite dverghamsteren Bulle ble kjøpt som en bursdagsgave til meg selv, og han bor i et ombygd akvarie. Stakkars liten, han ble kjøpt på den tiden av døgnet han helst sover, men ser ut til at han har har det bra. Han har ikke oppdaget sovehuset sitt enda, så han bor nå under en liten bro som du ser på det ene bildet.

Senere når samboeren min kommer hjem skal vi bygge en andreetasje til akvariet som kommer på plass om en ukes tid når han har funnet seg til rette i sitt nye hjem.

Bilde 1: Endelig funnet matskålen, du kan se kinnposene buler ut
Bilde 2: Fått en liten godbit, og ligger i det han mener er sovehuset
Bilde 3: Nysgjerrig på det som skjer utenfor glasset
I går flyttet jeg de største av sebrafiskyngelet som er like under centimeteren slik at de minste skulle få ha maten sin i fred. Tenkte jeg skulle ta bilder av dem mens jeg først holdt på. det var ikke lett da jeg kun har mobilkamera, og de er kjappe!

Iallefall, til nå har jeg kun sett dem ovenfra, og da ser de ut som rumpetroll med to øyeflekker. Jeg hadde begynt å lure på når de skulle begynne å se ut som fisker, men da jeg fotograferte dem, og så dem fra siden så jeg at de jo var miniatyrfisker likevel! Kroppen var gjennomsiktig med et svakt blåskjær i, som om du har dryppet en dråpe konditorfarge i et stort glass vann. Øynene var blå og satt en på hver side av hodet, men forfra så det ut som om de satt mer som rovfiskøyne bruker å gjøre. De som hadde spist fast føde hadde rødoransje mager, og de var kjempesøte!

Legger ved to bilder av sebrafisken ovenfra, og en tegning sett fra siden. Kameraet var for dårlig til å klare å fange opp den gjennomsiktige kroppen fra siden.
Oppdatering på yngelfronten og div.
Nå er sebrafiskene begynt å bli store. Over 1 cm på øyemål. De ser ut som miniatyrfisker, og ikke bare to øyne med hale på som de gjorde før. For så vidt jeg kan se er det kun en som ikke følger normal vekst, men har ikke sett den de siste dagene, så den er vel enten død, ellers har den tatt seg opp i vekst den og.

Jeg har gått helt over på å fore med finknust flakfor, og det går ned på høykant. Jeg må se til å få tak i artemiaegg snart iallefall slik at de får noe ekstra næringsrikt.

Ellers holder jeg på å sette opp et nytt kar til platyene. Har også tenkt å ha en gjeng corydoras om jeg bare klarte å bestemme meg for art.
Egentlig skulle karet være sør-amerikansk, men plantene er asiatiske. Storkaret har kun asiatiske fisker, men amerikanske planter, samt noe anubias. Menmen, fiskene bryr seg lite om hvor plantene kommer fra.

Bilde: Den spede start. Håpet er at "gresset" skal vokse så det dekker filteret. Ellers er kun den minste rota kommet på plass. Den sank på høykant ned akkurat der den skulle være, så jeg slipper å silikonere den fast. Helt greit for meg Javamose og algekuler har jeg ikke fått tak i enda.
I går var jeg og sambo på Tam for å kjøpe yngelfor samt for til kuhlii-ålene mine.
Kuhliiene fikk JBL novo prawn eller noe for reker. Fant nemlig ikke noe annet for utenom algetabletter, og det blir ihvertfall feil i forhold til hva de skal ha. Men det ser ut til at foret falt i smak, de turte til og med å spise mens jeg stod der, og det tør de ikke med mygglarver!

Kjøpte samtidig en blåguramihunne til, siden vesle Mini blir jaget støtt. Tenkte at det ville bli bedre med en hunne til, og det ble det også for Mini's del, men den nye blir jaget veldig. Ser ut til at det roet seg litt etterhvert. Tenker å gi Herr Sinnatagg litt tid på å roe seg, hvis ikke må guramiene ha større kar så fruene slipper unna, og det har jeg ikke.

Men iallefall, da jeg var på Tam fortalte de om en praktbotia de hadde fått inn fra en akvarist som hadde for lite kar. Så den måtte jeg se på, og den var svær! Sikkert 20 cm eller noe, og i følge fiskebasen kan de bli 40! DET er stor fisk, det. Den gikk i et kar ved siden av en gjeng med små praktbotiaer, utrolig at de søte små skal bli så store!
Maretard
Det nyeste lille tilskuddet i familien. Den vinterhvite dverghamsteren Bulle ble kjøpt som en bursdagsgave til meg selv, og han bor i et ombygd akvarie. Stakkars liten, han ble kjøpt på den tiden av døgnet han helst sover, men ser ut til at han har har det bra. Han har ikke oppdaget sovehuset sitt enda, så han bor nå under en liten bro som du ser på det ene bildet.


he he, den var jo søt da Men de furustokkgreiene/broene, er det sånt man får kjøpt ferdig i dyresjappa nå eller? Er huset også av furu?
Kjøpt fiks ferdig ja, og huset er av furu. Stokkestigen som du så vidt ser er av diverse løvtrær etter hva jeg kan se. Ville ikke ha slike plastgreier til den, innbiller meg at det må være ekkelt å gnage/klatre på, og det er vanskelig å se hamsteren i de fargerike burene. Er bittelitt pirkete

Ellers kan det meste bygges selv også, vi har bygget andreetasje til han, og skal ha en liten etasje til tror jeg. Lett å lage tuneller og dumphusker også, samt husker og klatrestativ=)
Blir mer bygging og mindre kjøp når vi skal lage leker til løpegården når vi får lagd den.
Maretard
Kjøpt fiks ferdig ja, og huset er av furu. Stokkestigen som du så vidt ser er av diverse løvtrær etter hva jeg kan se. Ville ikke ha slike plastgreier til den, innbiller meg at det må være ekkelt å gnage/klatre på, og det er vanskelig å se hamsteren i de fargerike burene. Er bittelitt pirkete;)


Ja men jeg er helt enig med deg, ser mye bedre ut det der enn de glorete, glatte plastgreiene. Veldig bra at butikkene har begynt å komme med alternativer Jeg husker hvordan det var i disse plast-hamsterhusa, klamt og fuktig
Har min i akvarium jeg. De tåler dårlig trekk, og det kan fort bli det på soverommet med sprinkelbur, samt det blir litt for stort åpenrom mellom sprinklene for dverghamsterne. For å hindre fukt samt rømming har jeg derfor fått sambo til å snekre en ramme med netting på. Virker som om det lufter tilstrekkelig, er iallefall tørt og fint der. Plastburene har ofte veldig dårlig lufting, bare en liten luke på toppen, kan være derfor det blir klamt? Plastburene lages også fryktelig små. Har aldri hatt hamster før, så har ikke prøvd annet enn akvarium.
Maretard
Plastburene har ofte veldig dårlig lufting, bare en liten luke på toppen, kan være derfor det blir klamt? Plastburene lages også fryktelig små. Har aldri hatt hamster før, så har ikke prøvd annet enn akvarium.


jeg skrev plast-hus

Jeg husker at plasthusene var klamme og fuktige, derfor må det være mye bedre med furuhus som puster
Aha! Nei, no sånt skal han få slippe. Forøvrig så bruker han huset kun som gjemmested for mat, selv sover han under brua. Henter seg litt redemateriale fra huset og styrer på. Leste ganske mye om bur før jeg kjøpte Bulle nemlig, så leser bur over alt;P
Tilfeldig bekjentskap
© HaakonH
Reklame for plussmedlemskap