Maretards akvarietråd (side 4)

Maretard
Leste ganske mye om bur før jeg kjøpte Bulle nemlig, så leser bur over alt;P


He he
Det er på tide med en oppdatering på yngelfronten. De er litt større enn guppyyngel nå, og har begynt å få striper. Synes egentlig de likner mest på blådanio, men de kommer seg nok=)

Bilde 1: Uklart bilde, men man kan se at de har fått fiskeform, og dessuten en bitteliten og veldig søt hale

Bilde 2: Her ser man den lyseblå øyenfargen greit.

Bilde 3: Nysgjerrig, liten yngel
Yngelet har nå flyttet ut i et skikkelig akvarium, og det ser ut som om det går bra, heldigvis. Forsøkte å ta bilde, men de reflekterer lys utrolig godt, og når de i tillegg er veldig kjappe blir det vanskelig å få et tydelig bilde.

Siden jeg fikk et kamera av samboeren til bursdagen min, har jeg også forsøkt å ta bilder av de andre fiskene. Er ikke helt vant med kameraet, men bildene blir sånn nogenlunde. Blåguramiene nytter det ikke å ta bilde av. De står stille i flere sekunder, og akkurat når bildet blir tatt, raser de av sted.

Bilde 1: Yngel i den store verden.
Bilde 2: Kampfiskfrøkna
Ops, glemte å beskjære bilde av yngelet samt et bilde av kuhlii-ålen som har funnet seg en behagelig grop i rota. Her kommer de:
I går røk midtstaget på 140literen. Turte ikke ta sjansen på å ha det oppe, så tappet det ned og kjøpte nytt. Var et slit å flytte alt innhold i nytt kar, og det tok litt tid før vannet fikk god nok temperatur til at fiskene kunne flytte over igjen, så de bodde i plastbaljen sebrafiskyngelet ble foret opp i.
Den var i minste laget, men de så ikke ut til å stresse så veldig, kuhliiene var det litt verre med, men de klarte seg de og.

Ene ålen havnet faktisk på gulvet i går, merka at katten snuste veldig på noe. Ålen ble helt grå, men den hadde tydeligvis nettopp hoppet ut, alle er fine i fargen nå=)
Blir vel flere ålekompiser på dem så snart jeg får penger.

Ellers kom det jo noe godt ut av akvariekræsjen. Hadde i utgangspunktet tenkt å selge det ødelagte billig til den som gadd å fikse det, men hamsteren Bulle får flytte inn i det istedet, det er jo fullt brukbart til han. Da kan jeg jo sette opp 60-literen han bodde i til noe annet! Førte til at jeg måtte vaske det nøye, jeg hadde ikke lagt merke til alle algene, men det var en god del likevel.
Endelig fått bilde av mine tre blåguramier!

Bilde 1: Den minste hunnen
Bilde 2: Herremannen i huset
Bilde 3: Nydelige farger på den største hunnen min
I dag har jeg fått flere eplesnegler. Tre av dem var digre, samt at jeg fikk en haug med småsnegler. Så ut til at to var i gang med lek i boksen jeg fikk dem med hjem i, så kanskje det blir flere små etter hvert?=)

Har også fått sanket eikeløv. Jeg har gledet meg til det helt siden i sommer da jeg oppdaga at det var eiketrær der, så nå blir det eikeløv i det ene akvariet!
Nå er det skjedd mye her! Begge karene som er oppe og går nå har fått en liten oppussing, og ble fornøyd over resultatet. I Asia-karet har jeg gått for et litt ryddig akvarie, med røtter som stikker opp her og der, samt vallisneriaplanter her og der. Tenker det blir veldig stilig når plantene får grodd til litt, og blitt litt tettere. Det er også eikeløv på bunnen. Etterhvert skal kampfiskene få eget kar, og da blir det kun blåguramiene og kuhlii-ålene igjen.

I Sør-Amerika-karet er det nå blitt kraftig beplantet, og røttene er byttet ut i kokosnøtthuler. Her er det også eikeløv på bunnen, ser riktig "høstlig" ut. Dagen etter at jeg ordna opp i dette karet så jeg en "strek" haste forbi. Skjønte det var en kuhlii på ferie, men hvordan den hadde kommet seg dit, aner jeg ikke. Tenker den lå på lur inni ei rot da jeg prøvde den i karet for å se om den passet. Det ble ålejakt, og den ble omsider fanget, men der var det en ål til, du! Skjønner virkelig ikke hvordan de har klart å klamre seg fast i rota, det må være hulrom der jeg ikke har funnet. Her skal det etterhvert kun gå platy, eventuelt noen spennende coryer.

Bilde 1: Asiakaret før løvet hadde sunket
Bilde 2: Sør-Amerika, også før løvet la seg.
Bilde 3: Den blå eplesneglen på tur med babyen sin
Jeg har fått klovnekilli! Var på tam i går og tok meg god tid til å se i alle kar, og de hadde en del spennende når man kikket litt. Blandt annet fikk jeg øye på tre små klovnekillier i to kar. De er bare to cm, så voksne er de nok ikke, men den ene er i hvertfall en hann. De to andre har fargeløse finner foreløpig, men de er mindre enn hannen. Går ut i fra at det er hunner hvis de er like gamle som hannen. De små er nysgjerrige, og kommer fram når deg ser på dem, men de står selvfølgelig ikke stille lenge nok så jeg får tatt bilder..

Ellers har jeg blitt eier av en rosa kampfisk (tror jeg). Den var stressa i butikken så kroppen var hvit, noe den fortsatt var da jeg la meg. Regner med at det er gått over nå etter en natt, men finnene var rosa-lilla.
Bilde 3: Den blå eplesneglen på tur med babyen sin


Hehe, priceless

Og grattis med klovnekillier
Ellers så var blåguramiene i lekshumør i gårmorgest, og det fortsatte i dag. Det er nydelige farger på dem da, mørkblå-marmorert så det ut som, mens de til vanlig er blekblå. Største hunnen min er blitt fæl til å hoppe, kampfiskene også. Heldigvis er det kun kampfiskene som har havnet på gulvet, hver sin gang, og de er jo lette å plukke opp igjen noe jeg mistenker en halvstor blåguramihunn ikke er.
Må uansett prøve å finne en løsning på problemet etterhvert. Grunnen til at de hopper ut er jo at foringsluka går langs hele karet, og kampfisk er ganske matglad. Ikke kan de svømme bort til foringsplassen, og ikke kan de vente til maten driver bort til dem, neida har hoppes det ut!

Bilde 1: Blåguramiens farger akkurat nå. Bildet lyver litt, fargen er rett, men den er mattere, ikke fullt så selvlysende.

Bilde 2: Eplesnegle som har stilt seg til. Av og til lurer jeg på hva de tenker?:P
Da har jeg fått byttet et lysarmatur jeg hadde til overs mot algekuler av Darwin på forumet her. Fikk med en microorm-kultur, og det blir jo perfekt for klovnene mine! De er nemlig ikke særlig begeistra for flakfor. Skal få tak i noe smått frossent å ha liggende også, mygglarver er alt for stort når de er så små som mine.

Fikk endelig tatt et nogenlunde bilde av klovnene, legger ved et av hannen. Man ser ikke fargene på finnene på bildet, men de er der
Eplesneglenes rare påfunn
Jeg fikk en del eplesnegler nå nylig, og en av dem var en hvit sværing på størrelse med en baby's knyttneve. Denne fyren, for det tror jeg det er, har en litt merkelig hobby, og det er å sitte på kuhlii-åler. Har sett flere ganger at kuhlii-ålene sitter fast under akkurat denne sneglen, og jeg tror ikke ålen har kommet seg dit selv, for den får seg ikke løs igjen før jeg flytter sneglen, eller den flytter seg selv, noe som gjerne tar litt tid. Kanskje det er en stille bønn om å få seg ponni?:P

Ellers har den rosa/lilla eplesneglen min en annen hobby, og det er å hoppe fra høyder. Jeg tror denne er en hunne, så jeg tenker den egentlig leter etter et bra sted å legge egg, men som den holder på! Har hatt en eggleggende eplesnegle før, og da var det rett opp å legge egg et par ganger i måneden, og så slippe seg ned igjen, nå hører jeg ofte plask fra akvariet, og ingen eggklaser har dukket opp ennå.

Underlige dyr, disse eplesneglene. Anbefaler dem til alle som har akvarie som passer, for disse er god underholdning!
Maretard
Da har jeg fått byttet et lysarmatur jeg hadde til overs mot algekuler av Darwin på forumet her. Fikk med en microorm-kultur, og det blir jo perfekt for klovnene mine! De er nemlig ikke særlig begeistra for flakfor. Skal få tak i noe smått frossent å ha liggende også, mygglarver er alt for stort når de er så små som mine.


Spiser de mikroorm altså? Jeg ville trodd det ble for smått for dem jeg... Jeg bruker frossenfor og de ser også ut til å like algetablettene jeg putter oppi til sneglene...
Neida, ser ut til at de spiser det ja, men nå er klovnene bittesmå, knapt 2 cm. Vanligvis holder de seg rolig i overflaten, men når jeg ga mikroorm var de plutselig over alt Måtte bare prøve å gi til sebrafiskyngelet også, og de er en god del større, men spiste det de også. Men jeg hadde uansett tenkt å prøve meg fram med ulike frossenfortyper, jeg tror ikke det er bra om de kun får en type mat.

Hvilke frossenfortyper bruker du?
Ah, de er litt mindre enn mine da

Jeg forer meg artemia, blood worms og 'community feast' som inneholder fisk og litt grønt.
Ok. Tenkte å forsøke artemia jeg også, det er jo ganske smått. Bloodworms, er det røde mygglarver?
Er ikke sikker, men godt mulig det..? De er hvertfall ganske røde.
for 2 dager siden algeskrapa jeg Asia-karet, for der var det mye alger! Skulle tro det burde vært tomt med de ørten eplisene jeg har, men neida. Mørkla det til i dag etterpå, og algene er heldigvis borte. Får prøve å kutte litt ned på foringa også, og se hvordan det går, men ingen av fiskene er tjukke nå heller etter det jeg kan se. Det er en del alger i Sør Amerika-karet også, så når jeg bare får solgt unna danioyngelet, tenkte jeg å ha en liten gruppe otocinclus, og heller kutte litt ned på antall platy. Regner med jeg får nok yngel av disse likevel, nå som karet er såpass tett beplantet.
Tilfeldig bekjentskap
© kjell begby
Reklame for plussmedlemskap