Maretards akvarietråd (side 5)

Da jeg så inn i yngelkaret i dag så jeg en yngel som hadde spist på en rot. Den lå på rygg med rotbiten stikkende langt ut av gjellene! Hvordan i allverden kan den ha klart dette? Grusomt å se, der den lå å strevde, men jeg fikk da dratt den forsiktig av. Den svømte litt på siden og litt på ryggen og litt rundt, men utrolig nok har den kommet seg. Den hadde nok flaks der, at ikke gjellene ble ødelagt
Uff da, hørtes ikke godt ut Men utrolig hva de kan komme seg etter, jeg hadde en snegle som var halveis sugd inn i et innvendig filter før jeg oppdaget den. Jeg fikk den ut og den var litt apatisk og slimete i et par dager før den var tilbake til normalen, og la egg en uke senere
Nå har jeg akkurat bytta vann til killiyngelet. De får vannbytte ofte, gjerne hver dag. Dels fordi jeg ikke har helt den store trua på filteret. Jeg har bytta ut filtermaterialet, som faktisk bare var en tynn plate med kull på en side, vatt på den andre. Inni var det en slags grus? Regna med at bakteriene ville vært der, men det var uansett alt for lite til at det hadde vært noe tess. Vannverdiene er også fine, heldigvis. Uansett står det i ene boken min at disse liker å få friskt vann hver dag.

Ene killien er død, så har begynt å mellomlagre vannet og lufte det, i tilfelle det var det som tok knekken på den. Har hatt 3 fisker i forskjellige kar som har dødd tilsynelatene uten grunn, den ene skranta riktig nok og var begynt å bli gammel, derfor har jeg fjerna eikeløvet jeg hadde oppi, og ingen har dødd siden. Med den ene kan det som sagt ha vært vannbytte, men ingen grunn til å ta sjansen.

Ellers så jeg en nydelig doubbletail kampfiskhunne i dyrebutikken i går! Ganske sikker på at det var doubbletail, og ikke rift, for de to haledelene var perfekt runde. Kjøpte den ikke, nettopp på grunn av uforklarlig fiskedød, men kampfiskhunner selger jo ikke så bra har jeg inntrykk av, så kanskje jeg får kjøpt den siden?
Gleder meg virkelig til å starte oppdrett på kampfisk til sommeren.

Så også noen nydelige mus, men jeg får ikke ha dyr med hårløs hale av samboeren Hadde nok uansett ikke kjøpt mus nå når jeg har en så fin liten hamster For to dager siden fant han endelig ut at det gikk an å klatre oppi blomsterpotten hvor badesanda er. Den har egentlig en litt for høy kant, men etter litt trening gikk det fint. Utrolig gøy å se på en hamster som strever og strever og hvor fornøyde de virker etter å endelig ha klart det.
Her er noen bilder av nigeriaklilliene mine. Har en trio, men den ene hunnen skulle så visst ikke fotograferes. Fikk bare bilde av hodet som stakk fram bak plantene.
Filteret i karet deres streika i morgest, så nå bor de faktisk med yngelet. De er heldigvis så store nå at det går bra. Strengt tatt er de vel ikke yngel lenger heller..
Tatt et nytt bilde av kampfisken min i dag som jeg ble fornøyd med. Litt bollete på grunn av at det var rett etter foringstid, og han hadde forsynt seg godt av både sitt for, og tablettene til kuhliiene og sneglene.
Da har jeg fått bestilt en del for, nye vanntester og litt andre ting jeg trenger hos Aquamanias. Skal prøve andre typer enn Tetra nå, irriterer meg grenseløst at lokket er så dårlig! Virker som om foret kommer ned i rillene lokket skrues fast i, noe som blir bare søl når boksen åpnes. Skal få handlet inn noe frossenfor og som jeg kan ha liggende, men det må jeg ta i en vanlig butikk.

Da har jeg vært på TAM med søstera mi. Kjøpte noen flere klovnekilli samt frossenfor. De hadde ikke sorte mygglarver eller cyclops etter hva jeg så, men daphnia hadde de, også kjøpte jeg mysis også.

Glemte å kjøpe håver som vanlig, de jeg har nå kan vel knapt nok brukes. Skjønner ikke hvordan jeg klarer det, for jeg bruker dem slett ikke ofte, bare til å pille opp planterester og slikt.
Oh, happy!:D
Eplesneglene har lagt egg! Ikke var det noen pingleklase heller akkurat, nesten 10 cm lang, mer enn dobbelt så stor som de forrige klasene jeg har hatt før. Tenkte å få på dekkglass til de begynte, men har ikke fått det enda.

Ellers kom pakken fra aquamanias. Den hadde fått temmelig hard medfart i posten, ene siden var helt opprevna, men ingen ting mangla. Plantene var godt pakket og fine og grønne, men en del blader var knekt, så regner med at jeg var max uheldig og fått en tung pakke lagt oppå min, men heldigvis var det få knekte blader i forhold til hel plante. Karameller i pakken var det også, digg Noe å feire de ventende eplebabyene med
Klekking av eplesnegleegg?
Lurer på om ikke eggene har begynt å klekke enda? Så på klasen i går, og da var noen av eggene sprukket, samt synes jeg så noen små kulerunde snegler her og der. Da har nok klasen hengt en god del lengre før jeg oppdaga den. Har noen små skivesnegler eller posthorn (hvordan er man forskjell?) i dette karet også, men de er jo flatklemte så lett å se forskjell på de og eplene, så tror det var småepler.
Får vente til lyset slår seg på og lurkikke under armaturet=)

Hvis en eller annen husker dette med farger på eggklasen, farge hvis den er ufruktbar/like før klekking og sånt kan jo godt svare, for selv om jeg tror noen egg er klekt, er jeg litt i tvil.

Fikk ellers typen til å veggmontere skjøteledningene til akvariet etter noe søl med vann, tenkte at det er lurest med tanke på brannfare. Ryker akvariet en gang jeg ikke er der, vil jeg heller bytte gulv enn at det kanskje blir brann.
Hvorfor ikke benytte anledningen til å ta et nytt bilde hvor jeg har "litt" mer kontroll over kameraet..

Førstemann er på tur ut i verden, eventuelt tredjemann hvis det stemmer at jeg så to stykker i går? Det er nokså vått under der, jeg trodde egentlig ikke at dette skulle gå bra.
Hei! Så masse nye, fine fisk du har fått i hus siden i sommer!! -Spennende!
munda
Hei! Så masse nye, fine fisk du har fått i hus siden i sommer!! -Spennende!


Ja, har gjort om oppsettene litt Det siste sebrafiskyngelet blir solgt neste uke. Usikker på hva jeg skal gjøre med karet da, det er jo et sør-amerikansk oppsett, men samtidig så tenkte jeg å ha klovnekilliene der, de trivdes ikke i forrige akvarium, så jeg har vel egentlig ikke noe valg heller skal jeg beholde dem. I det store karet skal jeg kun ha blåguramiene og kuhliiene, så må jeg sette opp et kampfiskkar, samt et nytt kar til nigeria killiene. Så er det nok stopp med akvarier tror jeg:P

Vet ikke om jeg hadde blåguramiene da dere var innom? Fikk dem som halvstore. De to største er vel en 7-8 cm nå. Vært lekstendenser lenge, men i dag slapp faktisk begge hunnene egg, de har vært runde og gode lenge nå. Men hva hjelper det igrunn, når hannen har glemt å lage skumrede
En liten oppdatering på karene mine. Har nå tatt en skikkelig oppsydding i Asia-karet med luking, og skal gjøre det samme med jukseamerikaen etterpå. Fikk en del planter til overs som jeg skal prøve å bli kvitt
Blåguramihannen har faktisk klart å få til noe skumredeliknende i det ene hjørnet. Det var ikke et særlig imponerende rede, men godt gjort siden jeg ikke har nok pistia enda til å roe vannoverflaten noe særlig.

Ser på vannet at det er på tide å bytte finfilterplater. Hadde ikke finfilterne liggende da jeg satte opp filteret, så brukte vatt, og den holdt desverre ikke særlig godt, men vil ikke åpne filteret før jeg trenger gugge til det nye karet jeg tenker å sette opp. Det er virkelig grusomt å åpne filtertønner synes jeg, blir fort så mye vannsøl!

Ellers er det en ny eplesnegleklase i motsatt hjørne av den forrige. Fortsetter det i denne farta får jeg virkelig mange snegler å finne hjem til etter jul!

Bildet er av Asiakaret før påfylling av nytt vann.
Da har eplesnegleklase nr 2 klekket. Den første tørket inn før det var kommet ut flere enn max 3, mens den andre var det god klekkeprosent på, så jeg har en del små nå
Men nå tviler jeg på at jeg har plass til flere epler.

Fikk en pygmegurami av Maren B på forumet her i dag, og den er så søt, og bitteliten!
Tenkte å skaffe 5 stykker til etterhvert, så jeg har en liten gruppe.
Må snart få kjørt og hente et akvarie til som søstra mi har lånt, samt bordet til den andre 60 literen som jeg tenkte å ha klovnekilli i.
Fikk tatt et nogenlunde bilde av pygmetassen. Det blir gøy å se når han blir stor!
Heisann!
Fint å se at pygemeen har kommet til et godt hjem! Han har virkelig personlighet, det vil du se når han går sammen med annen fisk. Pygmeguramier har generelt mye personlighet og er en ganske "rå" fisk, da mener jeg som "rovfisk" og er en stor fisk i en liten kropp

Mvh
Maren
MarenB
Heisann! Fint å se at pygemeen har kommet til et godt hjem!:) Han har virkelig personlighet, det vil du se når han går sammen med annen fisk. Pygmeguramier har generelt mye personlighet og er en ganske "rå" fisk, da mener jeg som "rovfisk" og er en stor fisk i en liten kropp:) Mvh Maren:)


Men jeg glemte å spørre, hvor stor bør denne være før jeg skaffer flere pygmeguramier?
Om du har mye flyteplanter og mye planter generelt sin han kan gjemme seg i, så tror jeg ikke det skal være noe problem med flere pygmeer. Dette er en liten fighter som ikke er et resultat av et planlagt oppdrett, så han har klart seg med andre pygmeer i karet tidligere. Men flyteplanter tror jeg er et must
Når du begynner å fôre de andre tror jeg han vil vokse veldig fort, for da tar han litt fôr fra dem også. Hos meg har det gått mest i microorm, men alt som går inni munnen glir ned

Om du gir de de rette forholdene tror jeg ikke det tar lang tid før du får reir i karet når du får kjønnsmodne fisker Ofte må de ha levendefôr for å komme i "lekshumør", jeg har brukt microorm.

Så forresten at du har kokkosnøtter i det karet du skrev du skulle ha pygmegurami. Mine har aldri brukt disse, tenkte bare å skrive det. Mulig det kan være forskjell fra gruppe til gruppe og at dine blir å bruke de
Da prøver jeg med flere pygmeer=) Sebrafiskene forsvinner i dag nemlig, så da blir han ensom igjen, men jeg får legge ut en annonse etter flere pygmeer, samt se på dyrebutikker og bestille om ingen har.

Alt er bra med han foresten, han var litt pysete i går og holdt seg mest inne blandt noen planter, men i dag er han fremme. Har ikke sett han spise enda, men jeg regner med det kommer seg. Karet er velinnkjørt, så det er nok noe å spise på selv om han ikke kom når jeg fora i gårkveld og i morgest.
Tilfeldig bekjentskap
© Kine Basma
Reklame for plussmedlemskap