Maretards akvarietråd (side 7)

Dag 2 i kuren mot hvitprikk, og fiskene er prikkete enda. De klør heldigvis ikke, og atferden deres er normal, så jeg har likevel stor tro på at dette går over. De er ikke like redd meg nå, og kommer fram hvis jeg sitter i ro litt. To av dem er begynt å skinne i blågrønt, virkelig nydelig! Blir mer og mer sikker på at jeg har to hanner og fire hunner. Hannenes ryggfinne ser like ut, men det er forskjeller på hunnenes finne. De er likevel mer avrundet enn hannenes.

Ble sittende på nettet i natt og se på diverse bettaarter. Falt helt for b. prima og b. simplex, det blir nok noe jeg skal skaffe meg i løpet av nærmeste fremtid.
de fiskene ønsker jeg meg også
Du kan få B. Simplex fra meg etter hvert! Jeg har 5 par som er på vei hit, men vet ikke om jeg får de før jul. Regner med at de yngler ganske fort
Oj, det hadde vært kult!=) Får håpe du får frem yngel da=) Så du trengte frakt til dem forresten. Hvis du ikke får tak i noen så skal jeg til Oslo på nyåret, og kan kanskje ta dem med til Trondheim hvis de kan leveres på Gardermoen for eksempel.
Hadde lite å gjøre i dag, så jeg bestemte meg for å tegne litt. Tegna omrisset av et lekende kampfiskpar og redigerte bildet i et bildebehandligsprogram etterpå. Ble egentlig ganske så fornøyd med resultatet=)
Holder på å lage et med kysseguramier nå.
Det er siste dag med medisinering, men det er enda prikker på noen av pygmeene, heldigvis ikke like mange. Må nok fortsette medisinkuren!
I Asiakaret blir kuren avsluttet, noe som sikkert er bra for eplesneglene. De ligger bare og flyter i overflaten. De er ikke døde, jeg har både luktet på dem og nappet litt forsiktig i "døra" på skallet, og de lukter ingenting og trekker seg inn igjen.
Kuhliiene liker heller ikke medisinkuren, jeg har aldri sett dem så aktive bortsett fra dagene de var nyinnkjøpt! Det er ingenting galt med vannet, så det er nok medisinen tenker jeg.
Hvilken medisin er det du bruker mot hvitprikken?
Ok. Men glem at jeg spurte egentlig Hehe, skal forklare:

Jeg hadde tenkt å spørre deg om du ville prøve Mardel Coppersafe (som jeg har liggende flere av men aldri har testet selv), men så googlet jeg produktet for første gang for å lete etter "reviews" på det.... og det var visst ikke mye å skryte av.
Så glem det
Vil sannsynligvis hive dem i søpla, etter å ha lest bruker-tilbakemeldinger som dette her.
Ok, men hyggelig at du tenkte på det da=)
Jeg regner egentlig med at pygmeene tåler varmekur, men kanskje ikke de andre fiskene...?
Jeg har bare pygmeene i dette karet. Tenker de skal tåle det jeg også, har en ny kolbe liggende som jeg burde klare å få opp i riktig temperatur, men jeg kom ikke på det da jeg så de hadde hvitprikk. Tenkte det ikke var så lurt å sette opp tempen når jeg akkurat hadde blanda medisin ut i vannet. Eventuelt kan jeg ta et 40-50% vannbytte i morgen nå som eshakuren likevel skulle vært ferdig.

Lite problem er at jeg ikke har luftpumpe, men de er jo labyrinter, så de burde kanskje klare det i noen dager?
Jeg har luftpumpe du kan låne om du vil.
Du har ikke et filter du ikke bruker som ikke har noen svamp i seg, dvs at det kun er filterboksen?
Men de skal tåle det som labyrinter, men man kan jo likevel legge til rette. Hvordan er de til vanlig? Går de mye oppi vannflata? Jeg hadde omtrent ingen sirkulasjon til mine, vannet bevget seg knapt, så de trenger ikke mye oksygen. Jeg hadde også tempen på ca 29grader i perioder.
De er faktisk ikke så mye opp i vannskorpa som jeg trodde de skulle være. De holder seg mest rundt kokosnøtthulene og plantene rundt disse, ca midt i karet. Temperaturen ligger rundt 25 grader. Har en fluval 2plus liggende som jeg kan sette i vannoverflaten, men vil gjerne låne luftpumpe hvis jeg kan, for det gir jo sikkert bedre effekt enn kun det ekstra filteret, eller hva tror du?
Det skal gå helt fint! Når og hvor møtes vi??
Når og hvor i gåavstand fra meg det passer for deg Har ikke muligheten til å bli kjørt desverre.
er du hjemme nå? Prøvde å sende mld....
Ja, så den ikke ble sendt nå, beklager
Fant ut nå at det VAR nitritt i karet til kuhliiene og blåguramiene. Tenkte å måle for sikkerhets skyld. Knapt målbart, men det var ikke så gult som det skal være. Siden Esha medisinene er milde mot filterbakteriene tror jeg ikke det er den som har skylden. Leste i morgest at den kunne ta knekken på snegler, så jeg bestemte meg for å plukke dem opp en etter en. Tre store snegler stinka død og pine, noe som er et nokså sikkert tegn på død. Lukta er helt ubeskrivelig av disse sneglene, og jeg føler den sitter over hele meg nå. Iallefall, et 50% vannbytte er satt i gang, men jeg må fylle det gradvis siden jeg ikke har rukket å mellomlagre noe vann. Bruker vannkoker med skjult varmeelement, og blander varmt og kaldt, så da går det litt fortere.

Heldigvis er alt i orden i karet til pygmeene i hvertfall. Det er diverse snegler der og, men ingen svære eplesnegler, så om noen har dødd der gir det ingen utslag på testen. Der ser jeg sneglene krype rundt som før, også eplesneglebabyene. Mulig det var tilfeldig, for det var voksne snegler, men rart at de skal dø samtidig under en medisinkur. Har fått låne luftpumpe av MarenB, så skal sette vann til mellomlagring og begynne på varmekuren i morgen. Håper virkelig at parasittene forsvinner!
Jeg er ingen ekspert, men bør du ikke begynne så fort som mulig, i kveld? Disse "hvitprikkene" formerer seg enormt på kort tid!!:O
Tilfeldig bekjentskap
© Arne Olsen
Reklame for plussmedlemskap