Maretards akvarietråd (side 9)

Har "mini" fått navnet "pysa" altså!
Jeg ga infusoria i begynnelsen og så microorm. De som har vokst opp i vanlig kar har jo klart seg uten infusoria, så da burde det jo gå bra uten også!?!

Om du holder 28grader fra før skal det holde i massevis! Klamt, da tenker jeg på at det blir fuktig. Det kan gjøres f.eks. ved å tette igjen alle glipper i karet med svamp/filter slik at det ikke kommer så mye fukt og luft ut av karet.
I tillegg må du passe på å holde vannflata så rolig som du kan og ha en del flyteplanter Du vet sikkert dette fra før, men jeg mener microorm er helt nødvendig! Jeg fikk aldri lek på de uten levendefôr og det testet jeg ut også, så det skal være "vitenskapelig" bevist

Jeg har microorm om du trenger.
Neida, han er fremdeles Mini, men de store er temmelig pysete:P Det virker som om de sender minien i forveien før de tør å komme fram selv. Men de har blitt litt tøffere nå da heldigvis.

Tar gjerne imot litt mikroorm ja, hva skal du ha for det?
Endra litt på oppsettet i pygmekaret i dag. Kjøpte litt flere røtter, og skal få inn litt mer planter etterhvert. Men iallefall så tror jeg det falt i smak for fiskenes del, for nå hører jeg klikking og knasing fra karet støtt og stadig!
Når jeg skrudde på lyset i dag, hadde alle pygmeene kjempefine farger, og de finnes ikke pysete lenger. Synes egentlig det er litt rart, siden det forrige oppsettet kan sammenliknes med en jungel, noe disse fiskene liker. Nå er det ikke så alt for mange planter der, litt stilker i et hjørne, anubiasbusker her og der og pistia. Skal sette inn flere anubias, og stilkene skal byttes ut til vallisneria eller noe sånt, samt pistiaen skal byttes ut med andemat, men det er fint at fiskene ser ut til å trives med det foreløpige oppsettet også.

Får desverre ikke lagt ut bilder av oppsettet siden kameraledningen endte opp som tyggeleke for en viss frøken, men det kommer vel snart.
Nå har jeg bytta planter mot kirsebærreker, andemat og microorm! Holder på å sette opp rekekaret nå. Jeg hadde "ferdig" vann, mellomlagret og stabilt, men måtte bytte grus, samt kickstarte en ny filtersvamp.
Bytta også ut plantene som var der fra før med noe vallisneria og algekuler jeg tok fra Asia-karet.

Jeg synes det var en fin rødfarge på rekene. De jeg har hatt før har vært mer oransjerosaaktige, men disse var rødere etter hva jeg kan se

Etterpå må vi sette igang og spise is. Jeg hadde selvfølgelig kasta boksene jeg hadde microorm i før, så nå må jeg ordne ny. De trives midlertidig i den lille plastboksen jeg fikk kulturen i, da, det er en tjukk, hvit stripe oppover veggen fra grøtblandinga, og så fortsetter de litt mer spredd mot lokket.
Ga pygmeene en liten smakebit og. Kunne ikke se om de spiste noe da, men interesserte var de
Nå har jeg og samboeren vært ute i nesten to timer med hunden. To timer er egentlig "daglig dose" tur for henne fordelt utover hele dagen, men hun er tynnpelset og litt småforkjølt, så det blir mest korte turer ut sånn at hun får gjort fra seg og strukket litt på bena. Da gjelder det å utnytte været når det er varmere enn 20 minusgrader;P

Vi gikk egentlig ikke så veldig langt, men vi klikkertrente henne på veien, noe Woopie synes er kjempegøy. Det tar litt tid å klikke, stoppe opp å gi godbit, men det er verd det. Enkel måte å trene hunden sin på samtidig som at hunden synes det er gøy å finne ut hvilken atferd det er eieren vil ha. Nå er det iallefall en sliten hund som ligger på teppet sitt

Det går bra med nykomlingene fra i går. Noen av dem har felt skall, mens en har desverre dødd. Jeg ser to hunner med egg under buken, og jeg håper virkelig jeg snart får masse småttinger i karet Må få prøvd å tatt bilde av dem snart.
Nå har jeg akkurat bytta vann i Asia-karet. Merker at karet trenger oftere vannbytter nå etter at jeg kjøpte en del kuhlii-åler for at vannkvaliteten skal være perfekt. Jeg tenker på å selge en del av ålene, men jeg har egentlig ikke så veldig lyst..:P Har også lyst til å sette opp et eget kar til kampfiskene, men det blir nok heller ikke enda.
Jeg kan la noen av ålene gå i pygmekaret mitt, så jeg tror jeg skal flytte halvparten av ålene over dit når karet er ferdiginnredet, så får jeg ta det derfra.

Det ser ikke ut til at det går så bra med rekene egentlig, aner ikke hva jeg gjør galt. Flere av rekene har dødd, men det er fremdeles en 10-15 stykker oppi der av ca 20 som jeg fikk. Ingen av plantene er nyinnkjøpte, vannverdiene er fine, byttevannet er temperert, mellomlagret vann og filteret er rekesikkert. Foret er også tilpasset reker, og de har mosekuler å plukke på.
Hvis flere dør, skal jeg bytte ut filteret, for hvis jeg må "velge" en grunn, så tror jeg det er filteret som ikke er noe tess.
Jeg har begynt å tenke på hvilken kampfiskhanne jeg skal skaffe meg til oppdrett. Jeg har jo alt hunnen, en doubbletail flerfarget, og lurer på om jeg skal skaffe en rød eller blå half moon, jeg tror den kan bli fin å krysse med doubbletail hunnen. Et minus med hunnen er jo at jeg ikke synes den er særlig pent farget (jeg foretrekker de med en eller to farger), så jeg må lese litt mer om hvilke farger som er dominante, så lar jeg det avgjøre fargevalget på hannen. Er litt frista på de cambodian red-typene også, de er jo bare fryktelig fine.

Hunnen føler jeg at jeg må få oppdrett på uansett, siden jeg aldri har sett andre doubble tail'er, og innbiler meg at de ikke er de letteste å skaffe i Norge?

Det eneste som er dumt er at jeg ikke har noen plass til et akvarie med en hann til:P Gjorde jo et bomkjøp for litt siden, med en hunne som viste seg var en plakat hann, så den kan ikke gå i Asia-karet som jeg først tenkte.
Oppdrettskar har jeg ihvertfall, samt noen svampfilter jeg bestillte før jul. Nå mangler jeg kun luftpumpe. Har sett litt på de Eheim-pumpene med to utganger, og det kunne vært noe.
Om du strever med rekene kan jeg komme med en ny posjon, men de er unge. Kanskje noen av de du har rett og slett dør av alder. Det var jo noen som var godt voksne av de. Jeg tar med noen små (har ikke mange store nå) så ser du hvordan det går

Jeg har ei kampfisk hue du kan få låne om du vil, men om hun er så pen vet jeg ikke.... De hadde ei utrolig pen ei på TAM i går. Var like før jeg kjøpte hu
Nei takk, jeg har jo ei hunne jeg vil ha yngel etter, men hvis du har en fin hanne i passende alder vil jeg gjerne låne han kanskje? Så kan du få plukke deg ut yngel hvis det blir noen små som takk?=)

Tror også det er lurt om jeg venter med flere reker, målte nitritt igjen, og fikk et lite utslag. Er igang med daglige vannbytter nå, så det er greit at karet er så lite som det er, så har jeg alltid to bøtter med vann til lagring.
Nå har ene pygmeguramien dødd, en rognstinn hunne. Aner ikke hvorfor, men jeg tok et vannbytte for sikkerhets skyld. De andre ser helt fine ut, og denne har vært litt tilbakeholden noen uker nå uten at jeg har sett noen andre symptomer.

Jeg begynner å tro at dette ikke er pygmegurami likevel, de likner nemlig ikke på noen av bildene i fiskebasen. Derimot likner de helt på bildene av trestripet knurregurami, så kanskje det er det de er? Det er jo ikke store forskjellen på disse artene, bortsett fra at de ser litt forskjellige ut, så det kan jo hende at TAM som jeg kjøpte de største fiskene hos hadde fått feilmerket fisk?
Det er størrelses forskjeller som jeg mener skal være greie å se. Er dine over 4cm? Jeg tror også at trestripet knurregurami er en mindre aggresiv fisk, men det kan jeg ikke si for sikkert...
Ligner de på noen av bildene her? Dette er bilder av de jeg hadde...

Synd med den hunnen!
De er vel en 3-4 cm vil jeg tro. De likner på bilde nummer fem, men ikke like fargerik. Mine ser mer ut som "hverdagsfisk" liksom:P
Får du til å filme de? Om du ser i Lisbeth sin tråd har hun trestripet knurregurami og har en del film hvor du kan se de
Jeg har ikke mulighet til å filme dem. Men jeg ser på filmene og bildene i tråden at de er helt like, så kanskje det er det jeg har da? Jeg skulle kanskje sammenlikna med noen jeg vet 100% er pygme, men det finner jeg sikkert hvis jeg søker litt.
Nå er nitritten på vei ned i rekekaret. Det var kickstarten som hadde gått galt. Jeg har et hang on filter til dette karet, som trekker inn vann igjennom et rør i karet, ned i en tønne på utsiden og derfra gjennom svampene og ut i karet igjennom en liten "foss". Alt filterslammet hadde havna på bunnen av det filteret, mens vannet bare sirkulerte skikkelig igjennom toppen på svampen. Var derfor minimalt med filterbakterier til å ta seg av nitritten.

Skal kjøpe nytt filter senere i dag, for jeg gidder ikke sysle med det filtertøyset som er i karet fra før. Ikke henger det skikkelig sammen heller. Et minus er at jeg mister den søte fossen da, men det får vel bare være.
I dag kjøpte jeg en luftpumpe til Asiakaret mitt. Har lenge ønsket meg det, og kuhliiene går litt i overflaten av og til, noe som kan tyde på mangel av oksygen.

Nitritten i rekekaret var i dag et sted mellom 0,025 og 0,05, og jeg regner med den ikke vil være målbar i morgen eller i overmorgen. Er rimelig letta, men det er ikke så veldig mange reker igjen desverre. Jeg skulle kjøpe nytt filter i dag, men fant ikke noe som egna seg. Jeg har lagt ut annonse på forumet, men det virker ikke som om det er noen som har noe å selge. Fant ny impeller til et lite eheimfilter jeg har, så hvis jeg ikke får noe respons innen i morgen kjøper jeg heller det. Hadde i utgangspunktet håpa på å få kjøpt filter da, siden jeg ikke vet om jeg får i gang eheimen selv med ny impeller.
Nå har det skjedd mye her! Jeg kjøpte et 60 liters akvarie av RER på forumet her, og jeg fikk med plantene i, en jungel med vallisneria, cryptocoryne og noen stilker. Det var også to ancistruser oppi her, så det første jeg gjorde var å flytte dem over i karet til pygmeene. Så fikk jeg ut plantene, og da så jeg faktisk en til, som ser ut til å ha en begynnende bart!
Samboeren min ble glad da han så dem henge her og der på røttene. Han har veldig sansen for maller.
Nå er de alle i pygmekaret, men etterhvert havner de i Asia-karet siden det er litt mer ancistrusvennlig med tanke på størrelse. Akvariet jeg kjøpte skal bli oppvekstkar til yngel som jeg håper dukker opp snart.

Det var utrolig mange planter i karet, så når jeg hadde fått ordnet med de jeg trengte, ga jeg resten til MarenB. Av henne fikk jeg noen flere reker og en ny microormkultur og mer andemat

I går var nitritten hos rekene ikke målbar, det vil si lysere enn under 0,01. Jeg putta i filtersvampen fra filteret jeg fikk med nykaret, siden den var innkjørt, så det får litt flere filterbakterier for sikkerhets skyld.
Rekeyngel!
Jeg skulle se til de nye rekene nå, og hva ser jeg? Jo, en haug med bittesmå rekeyngel! De kryper omkring her og der, og er så søte. Kunne gitt mye for et skikkelig kamera med makrolinse nå! Håper så mange som mulig overlever, dette var gode nyheter etter at jeg har slitt med dette akvariet.
Grattis så veldig mye! Hun må ha bært på de i går når du hentet henne De må allerede ha blitt husvarme, ikke så rart da du tar så godt vare på dem!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap