Kuliål

Hei akvarivenner.
Nå lurer jeg fert på hva som skjer i mitt akvarie, jeg har ca 3 kuliåler i det store akvariet mit, her hvar det stille og rolig, som kuliålen er, ja med litt lek. men i mitt lille 54L akvarie hvor jeg driver med yngel, hvar det to kuliåler, som drev med en form for kiliåldans opp og ned i et gjørne, men så fikk jeg Skalare yngel, og fjerne da kuliålen fra mitt yngle kar over i det store, og Skalarbarna i det lille, og dem koser seg godt og blir store, men nå er det full dans i det store akvariet, dem har holdt på i en uke nå, alle sammen, er dette et rituale og kuliål dans, ha ha, kan noen gi meg et svar. dette holder dem på med kontunelig dag og natt og på samme sted.
Hva skjer???

Meg å
jeg lurer på det sammen, for mine driver også å fuker frem å til bake i et kjør, og det er ganske irriterende må jeg inrømme, hadde helst sett at de lå rolig inni den potta jeg putta inn til dem
Hihi whaat? De koser seg, la dem fortsette med det! Ikke noe vakrere enn fisk som virkelig herjer! Mine er helt tussete på utblåset, svømmer på rekke og rad og hiver med seg alskens annen fisk på leken Fiine!
Helt normalt. Mine driver med dette om natta og morran. Skjønner at det kan bli litt stressende å se på hvis de driver sånn hele tiden. Men jeg vil nok tro at de ikke kommer til å gjøre det hele livet. Sikkert bare en periode.

Hvis de nylig er flyttet på kan de også oppføre seg litt villbajas en stund.

Men pass på at det er nok gjemmesteder til disse botiane. Føler de seg trygge er de nok også roligere. Kuhliiåler liker å smyge seg rundt på litt trange steder. En blomsterpotte syns jeg ikke er nok.

De bør også holdes flere sammen, minimum 5 stk mener jeg. Jeg har 15 stk i min 63L. Har flere huler til dem og en god del med eike og kattapablader de kan smyge rundt i.

Jeg blir aldri lei av å vise videoer av mine nydelige kuhliier. Her koser de seg i hulene sine:

<embed src="http://www.youtube.com/v/qjYGoGIQe4M?fs=1&hl=nb_NO&hd=1" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="349" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>

Og her koser de seg i blader og orekongler:

<embed src="http://www.youtube.com/v/6bQejPql3uo?fs=1&hl=nb_NO&hd=1" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="349" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Stress?
Er dere sikker på at ikke dette er stressadferd (nå har jeg ikke sett på filmene som ble lagt ut, så går ut i fra TS sin beskrivelse)? Mine kuhliier (12 stk) holdt på sånn i ett sett i starten når jeg hadde dem. Opp og ned i full fart mellom de samme hjørnene så sanda ble gravd bort i hjørnene. Men etterhvert roa de seg, og nå svømmer de bare rolig rundt i og roter i sanda og skvisjer seg mellom planter, røtter og huler (at de ikke setter seg fast er et under). Kanskje de tar seg en liten svingom i full fart et par stykker innimellom, men ikke den maniske hjørne tullingsvømminga som de hadde i starten. Uten at jeg er noen ekspert på kuhlii-adferd syns jeg de ser ut som mye mer tilfredse fisker nå enn i starten når de holdt på som ts beskriver.
Mine kuhlii hadde samme atferd i en ukes tid når jeg lagde en ny setup i akvariet. Jeg tolket det som stress, men de har heldigvis roet seg nå. Pass på at de har nok gjemmesteder. Men de vil nok roe seg snart.

Lisbeth; Har du noe problemer mellom kuhlii og reker? Har hørt at de kan krangle litt..
Luap
Mine kuhlii hadde samme atferd i en ukes tid når jeg lagde en ny setup i akvariet. Jeg tolket det som stress, men de har heldigvis roet seg nå. Pass på at de har nok gjemmesteder. Men de vil nok roe seg snart. Lisbeth; Har du noe problemer mellom kuhlii og reker? Har hørt at de kan krangle litt..

Nå er ikke jeg Lisbeth, men jeg har kuhlii sammen med amanoreker og har aldri sett noen form for krangel mellom dem. Kuhlii er generelt noe av det minst kranglete jeg har vært borti Amanorekene er heller ikke kranglete, men ekstremt grådige, så de rapper en god del av maten fra kuhliiene. Ihvertfall når man har en god gjeng amano, men noe problem er det ikke. Kuhliiene mine er feite og fine de Tror de stiller litt sterkere når jeg forer etter det er blitt mørkt. Kuhlii og mindre reker kan jeg ikke se for meg at skal være noe problem. Mulig de klarer å få fatt på ett og annet yngel, men helt ærlig tviler jeg litt på jaktferdighetene deres. De er ganske treige til å lokalisere mat på bunnen ihvertfall.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D.Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap