Kan kampfisk bo med kardinal tetra og sverdragere?

Har et 6kantet akvarium på ca 45 liter, der har jeg 7 kardinal tetra og 1 sverdrager hunn (en annen hunn og en hann døde, men skal kjøpe 2 nye). Søsteren min har en kampfisk i en liten beholder (usikker på størrelse), jeg ha fått overtalt henne til å kanskje kjøpe et større akvarium, men hun har ikke særlig med penger, derfor sa hu at jeg skulle få ha han til hun kjøper seg nytt akvarium hvis mine fisk kunne gå sammen med kampfisken.
Kan noen fortelle meg om dette er særlig lurt, hater å se hennes lille kampfisk bo så trangt. Har fin og fuktig luft i over vannoverflaten og tempraturen er perfekt for kampfisk.
Har hatt kampfisk som slukte kardinaltetra hel.
Kardinalen er helt i ro om natta, og er derfor sårbar for glupske fisker på nattetokt.
Men jeg vil tippe at sverddrageren klarer seg, den er større.
Har lest at kardinal tetra normalt går bra sammen med kampfisk, på kampfisk.com. Noen andre som kan fortelle om erfaringer med kampfisk og kardinaltetra?
Jeg har hatt kampfisk og sverddragere sammen før, men vær forberedt på at det blir dårlig med yngel, og kampfisken kan jafse i seg sverdet til hannen din. Jeg tok en med kort sverd, og det gikk bra=)
Plussmedlem
Jeg ville nok anbefalt noe annet en sverddrager i dette karet.
45 liter blir gjerne litt lite til voksne sverddragere.

Kampfisk og kardinaler kan "slå begge veier". Så både ja og nei.
Oi, først nå la jeg merke til max størrelse som står om Sverddrager i fiskebasen, selv om jeg har lest igjennom siden maange ganger! Selvfølgelig var det dyrebutikken som anbefalte meg å kjøpe disse, selv om jeg sa størrelsen på akvariet mitt..
Hmm.. kanskje du kan bytte den ut i platy?=)
Hva skal jeg gjøre med sverddrageren da? Har bare en dame igjenn..
Og kan jeg ha molly istede for platy? Vet at de kan bli ganskje store også, men vil de ikke tilpasse seg ettet hvor stort akvariumet er? Bare lurer..
gi bort eller selg sverddrageren hvis du vil bytte den ut.

Det er sant at fisk vokser seg etter akvariet, men det betyr ikke at det er bra. Det kalles stunting, og betyr at fisken slutter å vokse, men de indre organene vokser likevel. Til slutt er det ikke plass til de store organene inni den lille fisken, så du kan vel selv tenke deg hva som skjer. Den dør vel av organsvikt vil jeg tro.
jeg hadde kardinaler og kampfisk sammen i et lite kar og det gikk helt fint bare pass på at kardinalene ikke er små nok til å passe inn i munnen til kampfisken^^
Kampfisken er veldig liten ennda så tror det skal gå bra!
Har hatt kampfisk som slukte kardinaltetra hel.


Med mindre det er snakk om kardinalyngel, tror jeg ikke på dette ett sekund. En fisk på 5-6 cm kan ikke sluke en fisk på 2-3 cm hel. Og da er det snakk om en liten kardinal, disse blir jo oppi 4-5 cm lange, og da sier det seg selv at det er fysisk umulig for en kampfisk å sluke den hel.
Plussmedlem
Linesh
Hva skal jeg gjøre med sverddrageren da? Har bare en dame igjenn.. Og kan jeg ha molly istede for platy? Vet at de kan bli ganskje store også, men vil de ikke tilpasse seg ettet hvor stort akvariumet er? Bare lurer..


Du burde ikke satse på at fiskene "tilpasser" seg akvariet. Det er som om du skulle vokse opp i en koffert og "tilpasse" deg størrelsen i den. På engelsk kalles det stunted growth og er et direkte resultat av for små omgivelser. Selv om fisken(e) kanskje ser normal ut, kan slik vekst for eksempel forårsake at kroppen ikke vokser, men de indre organene fortsetter å vokse som normalt, med det resultatet at fisken klemmes ihjel av sine egen organer.
Grusomt, men sant. Derfor er stort nok akvarium et absolutt must for alle akvarister.

Jeg har kampfisk og kardinaltetra sammen, og det går fint.
Er vel et større problem at kardinaltetraene kan nappe finnene til kampfisken?

I en 45 liter er det jo ikke mye plass til å gjemme seg. I så fall har den det vel bedre der den er.

Det ideelle alternativet er jo at du anskaffer en 120 liter til sverddragerne og neontetraen og lar kampfisken få 45 literen alene.

Da har du litt plass i tilfelle det blir sverddrager-yngel også, eller du kan ha noen andre fisker i tillegg.

Kanskje du finner et brukt kar på finn.no eller her på forumet.
Min kampfisk var god venn med kardinaltetraene den var sammen med.
Dette høres jo fint ut. Jeg har tenkt meg neon tetra, en litt mindre modell med litt mindre utstyr (mangler radio og aircondition. Har stoffseter) enn kardinal tetra (CD, radio, klima, cruise, og skinn). Jeg har en burgunder siamesisk kampfisk og to små albinomaller fra før.

For de som ikke tok interiørspøken så var det altså en spøk ), men det med neon tetra, som for øvrig har samme eksteriør i design som kardinal tetra, er mindre. Disse blir vel rundt 3cm tror jeg. Min tilsynelatende fullvoksne kampfisk (5cm i bar overkropp (ikke halen medregnet)) er ikke så stor i kjeften nei. Tror dere dette går fint også?
Jeg har jo fire små sneiler her også (5mm på den største), og kampfisken prøvde seg én gang, men ga opp. Når det er sagt tok kampfisken å nappet litt i den ene mallen også helt i starten, Men det har ikke skjedd siden - ikke som jeg har lagt merke til.

Vidar
tror nok det skal gå veldig fint med neontetra også
jeg har selv sverddragere (3) kardinaler (6) og kampfisk sammen...
Jeg har bare 54 L, men har større kar under opprulling for de som rynket betenkelig på nesen nå

anyhooo... sverdhannen og bettaen er ikke bestevenner, men det går greit
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap