Mekong sole fish (flyndre)

For noen dager siden kjøpte jeg en "flyndre" på en dyrebutikk. Denne skal vistnok være en Mekong Sole Fish. Jeg finner ikke denne i fiskebasen. Er det noen som kjenner til denne fisken? Hva den spiser? Hvilke forhold den skal ha? Hvor stor blir den? Er den vanskelig å holde? +++++ Butikken som solgte fisken visste ingenting om den.(Typisk)
[External Image]



Det kan ikke være denne da?
Synaptura salinarum
Er nok ikke den, men takk for tipset.

Jeg fikk endelig tatt et par bilder av den. Ikke så veldig lett, for vanligvis ligger den delvis nedgravd i sanden. Mulig den er nattaktiv, for disse bildene fikk jeg tatt like etter at lyset ble slått på.

Noen som har sett en slik før?
Syns de kunne se ut som de jeg har; Brachirus harmandi. Står liten info i basen her, men google det latinske navnet så finner du info. Ikke så veldig oppløftende info, men men.

Jeg har bare hatt mine i noen mnd og siden de er nattaktive og ellers graver seg ned i sanda mye er det ikke så lett å finne ut hvordan de har det/lever. Når lyset er av kan jeg se de klatrer på glassene. De har begynt å våge seg fram til foringsplassen selv når det er lyst, men blir veldig lett forstyrret av andre bunnfisk som er tøffere i matfatet. Så vil anbefale deg å ha den sammen med rolige fisk og helst ikke så mange bunnfisk.

Selv om mine fortsatt lever angrer jeg litt på dette impulskjøpet. Det skal nok litt til for å gi dem de rette forholdene. Aldri kult å ha fisk som kanskje ikke trives helt...
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Erik Christensen
Reklame for plussmedlemskap