Mine Norske arter :) (side 4)

Black_Flys
[QUOTE=Lisbeth]Ja det gjorde seg! Enig med Maretard, fiskene vil føle seg tryggere med en mørk vegg. Jeg er avhengig av mørk bakgrunn i mine kar. Malt alle med svart akrylmaling :)

maler du på papir eller rett på glasset?

Rett på glasset, på utsiden. Akrylmaling er lett å skrape vekk igjen hvis man vil skulle ombestemme seg
Nå har vi hatt 2 stk Abbor i karret (540 L) i ca 1 mnd og de trives som hehe fisken i vannet, temp 25 og mater med metemark eller annet egnet fòr for rovfisk. De er ca 10 cm store og desverre spiser alt som munnen kan gape over. Fòr egnet for rovfisk er ymse ferske reker(IKKE i lake) oksehjete, rå mager kjøttdeig og masse med rå laks kutta i biter
Disse går sammen med Huetagjedder og har lært gjeddene å spise når det er mat å få, før var gjeddene kresne og ville helst ha levende, men nå tar døm alt som Abbor'n vil ha
Slenger inn et bilde, ikke klag på kvaliten da det er tatt med mobtelf hehe. De 2 abborene sammen med 3 huetagjedder

Mvh Per
Jeg får sånn flash back til barneårene når vi dreiv å fanga alt mulig å hadde oppi bøtter osv. når jeg leser tråden din.
Så moro å følge med....)
Jeg vet om 2 stykk tullinger som kommer til å besøke jakt&fiske sjappa i vinter for å kjøpe fersk mark hehe. Jada jeg vet det kan holdes i kasser hjemme og prøvd det, ho pene av oss her i huset nekter sikkert nestegang åsså :P
Ellers skal det testes med sånne små gresshopper som Gjeddene digger' Hva sier loven om det ?? Ellers blir det test av maggot åsså

Mvh Per
kan jo nevnes att gjeddene er stimfisk og stimer sammen med abborene, og som sagt de har lært seg å spise annet enn levende etter att de 2 skrullingene kom i karret
Morsomt å se at andre prøver abbor og, det er jo en nydelig fisk artig at du legger ut bilde selv har jeg bare gitt mine to mark, de oppdager ikke insekter på overflaten av en eller annen grunn, men det er fult lovlig å fore med levende insekter, de regnes ikke som dyr ifølge loven, akkurat som mark. akvariet mitt er et norsk biotop, så jeg har ikke funnet andre fiske-arter som kan passe sammen med abborene, norsk gjedde blir alt for stor. men jeg klarer meg fint med abbor, syns de er artige å se på har hatt den ene abboren i snart et halvt år, og den andre i litt over en måned, og de har det bra sammen de knuffer litt da, men det er jo ikke så uvanlig når det gjelder abbor begge er litt under 20cm, så blir nok ikke noe særlig fler abbor, kansje en eller to til da men blir de for store må jeg jo ta de ut men de fleste blir kun 25cm i full størrelse
Øøøøøøhhh 25 cm ?? Personlig rekord på abbor er 1.3 kg så de kan bli svæææære.

Mvh Per
de kan ja, men ikke alle blir så store, gjennomsnittelig abbor blir 25, uansett alder, kommer helt ann på hvor mye mat de får osv. abboren kan nå en maks lengde på 50cm, men de færreste blir så store hvis du tenker på antall abbor i et vann. abboren i vannet jeg enter de i blir ikke store for eksempel, men hvis du henter abbor fra et stort vann er det nok sannsynlig at de blir ganske svære
Mine er henta fra det vannet jeg tok den sværingen, fisk på 0.5-1 kg er ikke sjeldent der, gjedde rekorden min er også derfra 9.2 kg Slenger med 2 bilder av det tørka hue på gjedda (vakt"bikkja" ved inngangsdøra våres)

Mvh Per
Tenkt å hatt den gjedda til å spise fra hånden
ta vekk "fra" i setningen hehehe Hadde ikke turt å stappe finga opp i karret med en slik oppi

Mvh Per
Om du tar turen til utløpet av årungelva i bunnefjorden, kan du lett fange 3/9 pigget stingsild med hov. I store vannsjø er det en del hork og steinsmett (sikkert mange andre steder også).

Med tanke på temperaturen er kanskje karpefisk lettere å få til å trives i det lange løp? F.eks suter, sørv, brasme... (det er suter i utstillingskaret til Ski akvarium) Tror det er mulighet for å få dvergmalle i skogsdammen i Ås (hysj , og solabbor i asker, i den grad det er en norsk art
Brasme i karret ?? Ta en titt på dette : http://www.123hjemmeside.no/blondviking/13588565?i=15666809
Junior var å fiska i sammen vannet hvor jeg henta aborrene og fiska gjedda

Mvh Per
De fleste av de norske artene blir for store til å ha i akvarium. (hvis det var det du hintet til) Gjedda blir jo mye lengre...
jeg ville ikke ha satset på å ha fler arter sammen med abbor.. de er ganske aggressive har jeg erfart, må bli en veldig robust fisk i så fall. den største abboren min ( ca 1 cm forskjell på de to jeg har ) har begynt å knuffe veldig på den minste nå, og det ser ut som det går ille med den av det.. så hvis den ikke gir seg til i morra blir jeg nødt til å fjerne den minste..
Gyrd
Var ment som litt humor da, tar sikkert mange år før døm blir så store
Abbor og hissig ja og sulten på det meste den kan gape over, ene Huetagjedda mi prøvde seg på en liten L333 men slapp den fort, noe abbor'n ikke gjorde, den tygde ei stund og svelga, selv halvstor Gabonreke gikk ned. Så det lønner seg ikke å ha døm sammen med noe som kan spises

Mvh Per
ville ikke tatt sjansen på at gjedda vokser tregt, det er tross alt en rovfisk, og de aller fleste rovfisk vokser fort altså. og det er ikke en god ide å prøve engang, å putte andre fisker oppi sammen med dem, de er tross alt konstruert til å drepe, og spise det de kommer over
nå snakka vel vi om Brasme, norsk gjedde er vel som de jeg har, bare det at disse ikke blir så store og vokser saaaaakte ser det ut til, men om det kommer en stim på 30 STORE neontetra opp i karret så er det 0 igjen etter ei lita stund (desverre så fikk jeg den erfaringa ( )
Ormhoden er jo ikke særlig glad i småfisk den heller da, nå er våres gammal å fet og lat så den ligger bare å venter på at maten skal dale ned i gapet på den (feilfòra med rå kjøttdeig)

Mvh Per
åja, hehe, sorry, leste litt fort igjennom xD karpefisker er nok trege til å vokse ja. men som sagt, nytter ikke å ha småfisk sammen med rovfisker
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap