Bittesmå snegler i akvariumet...

Hvordan blir jeg kvitt disse???
Jeg har tømt hele karet og latt det stå til tørk i 2 uker, men det ser ikke ut til å hjelpe
Før dette har jeg plukket og plukket, men det kommer stadig nye..
Noen som har noen gode råd???
På forhånd takk!
Hei noffa

Du kan jo prøve og koke heile akvarie ditt

hilsen poga
Hvordan gjør en det da?? Tenker du da på å koke sand og annen "interiør"? Hva med selve karet? Helle kokende vann oppi og kjøre det gjennom pumpen og alt?
Takker for svar :o)
Jeg lar mine snegler være i akvariumet fordi de rengjør det faktisk.
Jeg har Damsnegle da. De er veldig flink med alger.
poga
Hei noffa Du kan jo prøve og koke heile akvarie ditt hilsen poga


Øhh, regner med du mener koke interiør (sand osv)

Det finnes også sneglemiddel å få tak i på dyresjappene.

Jeg lar mine snegler være, syns de hører til. Blir de for mange tar jeg et skippertak og knuser de jeg ser. Fiskene spiser snegla hvis de kommer til kjøttet.
Takker for svar alle sammen.
Nå er dette snegler som er kommet ubudent i karet. Tror nok de kom hjem med en plante
Kanskje jeg bare skal la de være inntil videre. Syntes de blir så mange så fort. Og jeg vil egentlig ikke ha de hehehe. Men sånn middel fra butikkene, hvordan påvirker det fiskene da?? Vil jo ikke skade de.
Jeg tenkte også på at jeg ikke hadde lyst på mine snegler, men forandret svaret fort De former jo seg så lett også.

Tror nok sneglemiddelet ikke er farlig for fiskene. Vet ikke Det skal nok ikke være farlig for fiskene
Naturmetoden er best
Heisann,snegler blir du best kvitt ved å kjøpe deg et par små praktbotiaer.De er noen snålinger som spiser alle typer skalldyr,så har du reker bør de flyttes til et annet kar.Botiaene er akvariets store personligheter,når de er trøtte legger de seg på siden og sover.De trenger en enkel hule,siden de sover om dagen.Om natten kan du høre kneppelyder i karet, da jakter de på snegler. Ellers tar de vanlig flakfor også.Gudd løkk.
naturmetoden er ikke alltid best

Praktbotia er for det første ikke så til de grader garanterte sneglespiser som ryktene vil ha det til. Jeg har lest om folk som har disse i lag med snegler uten at en eneste blir borte... så noen garanti for at de gafler innpå finnes ikke.

for det andre, og kanskje det viktigste poenget, er at praktbotia er en fisk en ikke kan ukritisk anbefale til alle som har sett en snegle eller tre. Disse blir digre, og er attpåtil en fisk som trives flere sammen. Å sette disse i et lite kar er det samme som at de skal lide av stunting.
Kort sagt, mangel på plass til å vokse, gjør at kroppen slutter å vokse, mens organene ikke gjør det. Til slutt blir organene for store i forhold til den plassen de har, og fisken lider en langsom og smertefull død. Pluss de smertene den har før tilstanden i det hele tatt blir dødelig.

Skal en gå for naturmetode, er "skvis-metoden" den som påfører alle minst plager. Skvis de sneglene du ser med fingertuppen, og slå deg til ro med at de som overlevde massakren i hvert fall vil spise matrester og alger og ellers ikke gjøre en flue fortred. I bunn og grunn er slike snegler nyttige smådyr
Noffa
Men sånn middel fra butikkene, hvordan påvirker det fiskene da?? Vil jo ikke skade de.


Jeg trodde ikke du hadde fisk i det nå? Du skriver at karet har vært tørrlagt i 2 uker? Jeg tror ikke sneglemiddelet skal være skadelig for fisk, men jeg er veldig skeptisk til middel som dreper. Jeg personlig ville ikke hatt det i mitt akvarie, men jeg har aldri prøvd det så jeg kan egentlig ikke uttale meg. men hvis jeg visste du hadde fisk i akvariet ville jeg altså ikke fåreslått dette middelet til deg. Jeg anbefaler aldri noe som dreper levende ting

men kanskje noen andre har erfaring med sneglemiddel?

Forøvrig er jeg helt enig med ElinH angående praktbotia. Og ikke skaff deg fisk kun for nyttens skyld
I et kar med fisk vil ikke et sneglemiddel påvirke fisken i karet, nei. Men alle typer snegler, inkludert eplesnegler og sandsnegler dør av det. Det samme gjelder stort sett for reker også.

Men så kommer det store problemet (i mine øyne): De døde sneglene forurenser vannet og børderfor plukkes ut de også. Da kan man jo like greit plukke dem ut uten å ha i sneglegift....
Lisbeth
[QUOTE=Noffa]Men sånn middel fra butikkene, hvordan påvirker det fiskene da?? Vil jo ikke skade de.


Jeg trodde ikke du hadde fisk i det nå? Du skriver at karet har vært tørrlagt i 2 uker? Jeg tror ikke sneglemiddelet skal være skadelig for fisk, men jeg er veldig skeptisk til middel som dreper. Jeg personlig ville ikke hatt det i mitt akvarie, men jeg har aldri prøvd det så jeg kan egentlig ikke uttale meg. men hvis jeg visste du hadde fisk i akvariet ville jeg altså ikke fåreslått dette middelet til deg. Jeg anbefaler aldri noe som dreper levende ting

men kanskje noen andre har erfaring med sneglemiddel?

Forøvrig er jeg helt enig med ElinH angående praktbotia. Og ikke skaff deg fisk kun for nyttens skyld

Karet er ikke tomt nå, men det stod til tørk i 2 uker før jeg satte det opp igjen. Det er nå ca 2 uker siden og masse snegler Sånn praktbotika er ikke aktuellt siden jeg ikke har plass til det.
Liz H
I et kar med fisk vil ikke et sneglemiddel påvirke fisken i karet, nei. Men alle typer snegler, inkludert eplesnegler og sandsnegler dør av det. Det samme gjelder stort sett for reker også. Men så kommer det store problemet (i mine øyne): De døde sneglene forurenser vannet og børderfor plukkes ut de også. Da kan man jo like greit plukke dem ut uten å ha i sneglegift....


Hmm jeg har ikke andre snegler eller reker, ønsker ikke ha det heller. Og om en bruker middel så kan en jo bare følge med vannverdiene og foreta hyppige vannbytter i en periode. Da vil jo problemet forsvinne til slutt....
Får ta meg en tur å forhøre meg litt i butikken. Men er litt skeptisk til butikkene da ikke alle de ansatte har like god kunnskap.
hei!

Jeg ville heller skaffet med noen jegersnegler. Disse er supre til å spise andre snegler og så er de veldig fine!! Jeg hadde to stykker og de ryddet akvariet for alt av snegler. Jeg ville anbefale dette fremfor sneglemiddel og praktbotia. Sneglene formerer seg også, men ikke i et slikt tempo. Bare koselig og fint.
mags
hei! Jeg ville heller skaffet med noen jegersnegler. Disse er supre til å spise andre snegler og så er de veldig fine!! Jeg hadde to stykker og de ryddet akvariet for alt av snegler. Jeg ville anbefale dette fremfor sneglemiddel og praktbotia. Sneglene formerer seg også, men ikke i et slikt tempo. Bare koselig og fint.


Ja, det var et godt tips. Hadde helt glemt disse sneglene. De er jo kjempefine :)
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend Klakegg
Reklame for plussmedlemskap