Gullfisk

Hei..
Noen som kansje vet hva jeg har gjort feil ved gullfisken min? eller er det tilfeldig syk? her er hvertfall det siste som har skjedd med den:

Jeg hadde et akvarie med masse forskjellige fisk, ciklider, tetraer og denne gullfisken det er snakk om. nå for ikkelenge siden, gikk jeg til innkjøp av et akvarie til, for å skille ciklidene og tetraene. da lot jeg også gullfisken bli med over sammen med tetraene. gullfisken viste trivsel, helt til jeg byttet substrat. jeg tok ut grusen som var, og la oppi heeelt finkornet biltemasand (blåsesand). og denne er ganske lys. etter det så begynte gullfisken ligge på bunn nesten hele tiden, men var oppe å hentet litt mat innimellom når de fikk det. jeg syns fisken så litt "syk" ut, og det syntes de hjemme her og. jeg forhørte meg om dette her i en dyrebutikk her i nærheten, og fikk beskjed om at problemet var bare mistrivsel på gullfisken, grunnet kornstørrelsen var så liten. som jeg har sett, så har gullfisken tendenser til å "nappe" i bunn å "smake" på grusen så det ut som, men dette blir jo litt vanskelig med denne finkornet biltemasanden. derfor var problemet mistrivsel fikk jeg grei beskjed om.. da denne ikke endre oppførsel, så måtte jeg flytte den over til det karet der den gikk før, sammen med ciklidene og lignende fisker. disse har gått sammen før jeg flyttet de, så dette visste jeg at ikke var noe problem. her var det også grus, som gullfisken har mulighet til å "nappe og smake på".. da regnet jeg med at trivselen på gullfisken skulle endre seg igjen, noe den ikke gjorde. den bare lå på bunn for det meste. når jeg våknet i morges, var fisken død! Vet ikke om fargene kan si noe om type gullfisk, men denne var ikke vanlig. var ganske hvit med litt lysrosa i seg og mørkeblå øyne. hadde det ikke vært for de mørkeblå øynene, hadde jeg tippet på en albino gullfisk! har drivet med akvarie snart ett år, å har sett den type gullfisk kun to ganger i butikkene, å det er inkludert den jeg hadde. så er vel ikke en vanlig gullfisk vil jeg tro? Kan også nevne at jeg har en svart slørhale med teleskop øyne i det akvariet sammen med tetraene og det finkornet grusen, å den viser trivsel å ingen tegn til lidelser. Hva kan ha skjedd her egentlig?

Takker for alle svar jeg får
Var nok ikke sanden som gjorde det, den ble nok syk tilfeldigvis samtidig som den ble flyttet. Og de smaker på sand like lett som grus, mine tok en munnfull sand innimellom da de gikk i kar med sandbunn.

Hvor stort er karet? Sjekket du vannverdiene?
så da mener du det er trygt å gå til innkjøp av ny gullfisk å putte i karet med biltemasanden?

karet er på 85liter. inneholder noen skjørtetetraer, kardinaltetraer, malle og noen små andre tetraer jeg ikke husker navn på i farten. og 5 eplesnegler. vannkvaliteten har jeg ikke målt nei. men all annen fisk viser ingen tegn til lidelser..
Jeg har biltemasand i alle karene mine, og alle fiskene mine lever. Men når kjøpte du denne sanden? Vet at de nye pakningnene som finne på biltema nå inneholder høye verdier av magnesium og flere andre stoffer som man ikke skal bruke akvariesand. Mest sannsynlig var fisken syk da den ble flyttet over. Ser også at du har ett ganske fullt kar noe som ikke gjør det noe bedre.

Forresten tetra fisker, i hvert fall skjørtetetra er finnenappere, dette kan også være grunnen.
sanden ble kjøpt for litt over en uke siden. står også på pakken at sanden kan brukes til blandt annet akvarie! skjørtetetra har jeg aldri sett at napper finner. gullfisken og skjørtetetraene har gått sammen i mange mange måneder....+ jeg har kampfisk oppi der med full trivsel. å den blir ikke plaget.. fullt er det nok ikke akkuratt har forhørt meg litt rundt om dette med hvor mye fisk osv av folk som kan litt vel mye om dette
Jeg ville ikke puttet en gullfisk i en 85 liter, jeg vil si minimum 200 liter til to gullfisker, og de burde være minst to, siden de er ekstremt sosiale fisker.
stort kar hadde du da?

har snakket med flere om dette med fisker og plass så skal ikke være noe problem Fiskebasen her på forumet sier 100liter for gullfisk men fiskebasen her stemmer ikke helt da men på mange fisker :S
Hvis du søker på nettet finnes det tråder om denne sanden, mener at det står at man kan bruke den som akvariesand men den innholder for høye verdier for å kunne brukes som det. Mener det er den nye blåsesanden hvis jeg ikke husker feil. Finnes mange tråder om nettopp dette på forumet.

Jeg har hatt skjørtetetra og de var finnenappere som fy. Hadde dem i en 240 liter og de plaget scalarene og andre fisker med slør som bare det. Det er vanlig at tetra fisker er nappere. Etter min mening høres det ut som ett ganske fullt kar, i og med en gullfisk trenger en del plass.
Christer B
stort kar hadde du da? har snakket med flere om dette med fisker og plass :) så skal ikke være noe problem :) Fiskebasen her på forumet sier 100liter for gullfisk :) men fiskebasen her stemmer ikke helt da men på mange fisker :S


Når det står 100 liter f.eks, er dette min. altså det det BØR være, og da gjelder det fisken alene. Med andre fisker i tillegg bør karet være enda større. Gullfisker vokser kjempefort, før du vet ordet av det har det vokst seg ut av karet så den bør ha mye større kar enn en 85liter.
men nå er det da ikke hvor mye fisk jeg har som er tema og som skal kritiseres! folk er så flinke til å skli av sporet her på forumet.... tema var hva som kunne være grunnen til dette her... så da har jeg skjønt at den må ha blitt syk i samme tid, så takk for svar! å så lenge jeg ikke har hatt negative sider med den mengde fisk, å jeg har pratet med flere om det samme, så stoler jeg på det
Ja, men for masse fisk i karet kan ha en grunn til døden av gullfisken! Det kan gjøre fiskene stresset fordi de har for lite plass, noe som igjen gjør at de begynner å nappe i hverandre. Dessuten er gullfisker ganske "treige" i forhold til de andre fiskene du har nevnt så de kan bli mobbet også noe som igjen kan føre til at de mistrives og dør. Står i profilen av skjørtetetra er nappere, så dette kan også være grunnen til at gullfisken døde. Kan hende den døde av finneråte.
Christer B
men nå er det da ikke hvor mye fisk jeg har som er tema og som skal kritiseres! folk er så flinke til å skli av sporet her på forumet.... tema var hva som kunne være grunnen til dette her...


Når du ber om hjelp til å finne ut hva som har gått galt må du jo tåle at man kommer med alle muligheter, som feks at akvariet ditt er for lite for denne type fisk. Det trenger ikke være grunnen i akkurat dette tilfellet, men det kan være det. Les forøvrig om dette her
Det er ikke bare tull de antall liter som er anbefalt i basen
jaja, er enig med deg der Lisbeth! men måten folk sier det på...jeg trenger ikke bli fortalt ti tusen ganger at jeg har for mye fisk, av samme person eller av flere i samme tråd... går ann å fortelle at plassen kansje er liten, istedefor å utpeke som kritikk med en gang! det jeg skal frem til.. å etter erfaring som jeg har hørt av andre eksperter, er det nok av sånne som skal kritisere ned folk som har mindre akvarier enn de selv... ja, jeg tåler å høre det kan være pga plassen... men har fortsatt fått tips fra andre som har drivet noen år

å til deg Tobbi: det å kommentere "enig med deg der" , det gir meg ingen svar på mitt spørsmål det bare tar unødvendig plass og blir mere for å være på lag... barnslig
Tror ikke Tobbi mente noe vondt med det, men når man skriver at man er enig i noen betyr det rett og slett at det er flere som tror at det kan være grunnen. Jo flere som støtter opp en teori, jo større sjanse er det for at de har like erfaringer, og at det er grunnen. Når man heller skriver "enig" så slipper man å skrive akkurat det samme liksom.

Men du har jo fått litt tips og hint om hva som kan være galt, personlig så tror ikke jeg heller at det er sanden det er noe galt med, men at det heller kan være stress på grunn av litt liten plass. Hvis det ikke er noe galt med vannverdier og resten av fiskene ser ut til å trives, er det liten sjanse for sykdom iallefall, og det er jo bra

Du får ha lykke til! Håper det ordner seg for deg.
takk skal du ha! ser litt forskjell på skrivemåten din og enkelt andres ja... ditt går det ann å lese uten å bli irritert hehe... tror ikke tobbi har så mye erfaring, når han er bare 10år! *ler* å da er det jo heller bedre å lavær å skrive noe, om man mener det samme som andre
jeg tror nok det må ha vært en sykdom, for det var pga for mye fisk i det andre akvariet, som gjorde at jeg kjøpte ett akvarie til, så nå er det halvparten av hva det var så var nok en sykdom. å da takker jeg for det svaret

jo, takk skal du ha Maretard!
Takk Maretard
Det var det jeg mente.
Jeg mente ikke noe vondt med det.
Enig med at jeg kansje ikke har så mye erfaring med fisk.
Prøvde bare å hjelpe jeg.
Jeg beklager.
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Henning Flåten
Reklame for plussmedlemskap