Hva slags sykdom er dette?

Hei
Har litt sykdom ute å går i akvariet, men har ikke peiling på hva det er. Så må spørre de allvitende her inne
Har en Black Molly og en Platy som har fått et hvitelig skjær i fargen sin. I tillegg så har bm mistet det meste av halen sin, mens platyen har blitt sykelig tynn( ser ut som et beinrangel). Prøvd å ta et bilde av bm, så håper noen kan se hva salgs sykdom der er snakk selvom bildet er dårlig.

[External Image]

I tillegg har også en del av guppyene falt ifra. Har en guppy som jeg nå ser er gravid, men som ligger veldig mye stille. Hun ligger for det meste på bunnen, men det hender seg hun ligger oppe på filtret eller andre steder. Dette har pågått i noen uker nå, hva som feiler henne? eller er det bare en veldig rar graviditet? Plutselig kan hun kvikne til igjen og se frisk ut igjen, men ikke lenge etter finner jeg henne på bunnen igjen. Hadde også en annen hun som gjorde dette(hun var ikke gravid) men hun døde( trodde i starten at hun likte å sove på bunnen). Så er det en sykdom? eller er det helt normalt?
Ser ut som finnråte og sopp.
Du kan kjøpe medisiner, men som førstehjelp, ta et vannbytte.
Les om sykdom og medesinering her. Jeg ville prøvd meg med esha 2000
Har lest der, men var fortsatt usikker på hva det var. så følte det var tryggest å spørre først, for å få noen meninger på saken
vil fisken bli frisk når jeg tilsetter medisin? eller er medisinen bare for å drepe bakteriene så de ikke angriper annen fisk?
Må jeg avlive den eller vil den bli frisk igjen?
en annen ting... ser at etter endt behandling, fjernes restene av medisinen med å filtrere vannet over kullfilter i 36-72 timer. hvordan gjør man det?
du kan ta et godt vannskifte etter kuren. og tillsette aquasafe ol. i vannet. d fjerner restene. black molly er ein fisk som med fordel kan ha litt hardt vann.. hadde brukt salt i vannet. havsalt. er du veldig usikker kan du gå t dyreforetningen å få gh salt. der står d kor møye så er anbefalt mengde. molly er opprinnelig ein brakkvann / saltvannsfisk. guppy og platy tåler godt både salt og hardhet i vannet. otto og L-144 takler d fint de og. har de sjøl sammen med Tanganyika fisk
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap