Spørsmål anngående topplokket i glass på akvarium.

Hei,

Arvet for et par måneder siden et akvarium og fikk mange gode tips her inne, men er en ting til jeg lurer på.
Jeg greide under transporten av akvariet å knuse lokket i glass som ligger oppe på akvariet.
hehe vet ikke hva dette kalles men dere skjønner sikkert hva jeg snakker om når jeg sier at det egentlig lå en glassplate under lokket med lys. Hvilken funksjon har dette glasslokket og er det viktig ? Burde jeg få kuttet til en ny glassplate eller kan jeg bare la det være som det er nå med kun topplokket med lys.

På forhånd takk for svar

Mvh,
Ståle
Dekkglass heter det^^, Det er en fordel og ha dette siden vannet fordamper, og uten dekkglass vil dette legge seg inni lysarmaturen, alger vil gro og det blir et hel¤¤te å få det rent igjen. Dessuten er vann og elektronik sammen som kjent ikke veldig gunstig. Vannet som fordamper vil også tilslutt renne ut av armaturen og ned på gulvet.. Ta mål av akvariet, der glasset en gang levde lykkelig og stikk til en glassmester og få han/henne til å lage et nytt til deg anbefales og ha det
Jeg bruker det ikke på noen av karrene som har heldekkende armatur og det blir bare stress også, for det første så må man ihvertfall huske og tørke av toppplatene engang i uken ellers tar de for mye lys.
Men man trenger de heller ikke viss man da ikke har "veteran"lyrarmatur da.
Hvis du har hetter på endene på lysrørene trenger du ikke dekkglass. Vannet trenger heller ikke renne ned på gulvet, bare hold det på skrått over akvariet når du tar det av. Jeg har heller ikke fått alger i mine som har stått i mer enn ett år, så tror ikke du trenger å tørke av oftere enn det iallefall=)

Til akvarier uten hetter på lysrør bør man ha dekkglass, og dessuten åpne akvarier. Så slipper man støv og annet dritt i akvariet, og at eventuelle hoppende fisk ikke ender opp som tørrfisk på gulvet
Jeg har heldekkende armatur på 110L uten dekkglass. Jeg har aldri hatt alger i det og glemmer faktisk å tørke av rørene osv da det er svært lite eller ingen alger der. Mulig jeg er heldig da
Vannet har aldri rendt ned på gulvet heller. Det er sikkert veldig individuelt, men jeg har 2 kar med heldekkende armatur og 2 med dekkglass. Armaturene kommer det ikke vann fra, mens dekkglassene renner det godt av om jeg fjerner de pga dampen som oppstår under de.
Her er min erfaring;
Jeg har dekkglassene på i to av mine fire akvarier. På ett (720 liter) har jeg tilpasset/tillaget dekkglassene slik at jeg har et større hull/åpning m/lokk, - dette forde det skal være enklere å legge ned/ta opp foreksempel agurken. Har her også fått laget passende åpninger til pumpene. Det er altså ikke helt tett - men dekkglasset dekker det meste av karet.
I det andre (180 liter) har jeg dekkglassene liggende litt oppå hverandre slik at de kun dekker 2/3 av toppen - av samme årsak som nevnt over.
Har ingen problemer med verken alger eller kondens/fuktighet på disse.

I ett akvarie (61 liter) der fulgte det ikke med dekkglass faktisk selv om det er kjøpt nytt i butikk. Her blir det bitte litt grønt belegg på innsiden av lysarmaturet. Og bitte litt fuktighet.
I ett akvarie (240 liter) fulgte det ikke med dekkglass - dette er kjøpt brukt. Her er ikke alger på lysarmaturet - men mye fuktighet. Så mye at der skapes kondens som innimellom finner veien ned i et hjørnet av lysarmaturet og ned på akvarieglasset. Ikke bra! (tenker på benken under)
Jeg kommer til å forsøke skaffe dekkglass til dette! Her ser jeg tydelig ulempen av å ikke ha dette.

Lysarmaturene til akvarier bør og må være laget for å tåle noe fuktighet! Men jeg personlig ville anbefale folk å bruke dekkglassene. Både for å beskytte det elektriske noe - og på grunn av kondensen.

Maretard; "hetter på endene på lysrørene"; dette har jeg aldri sett. Har du bildet? Hvor får du tak i disse?

mvh
Har som sagt endel karr i drift med både eldre og nyere lysarmaturen og bruker ikke dekkglass, det elektriske tåler litt forampning.
Men hver og en må gjøre som man vil, men jeg annbefaler ikke dekkglass da de tar veldig mye av de gode lysstrålene viss du da ikke reingjør de ofte.
Og ja de relativt nye hettende til T8 rørene er også så tette at dekkglass er fullstendig unødvendig, eller at de er nye er vel litt og ta i, de har vært på markedet i en årrekke.
Men har også flere av de gamle rør festene til t8 som ikke er så altfor tette og bruker også de uten dekkglass jeg og har aldri opplevd problemer med de heller-men kanskje jeg har hatt griseflaks i årevis ikke vet jeg, men dekkglass gjør alt mye mer tungvint.
Plussmedlem
Lillian Ulriksen
[B]Maretard[/B]; "hetter på endene på lysrørene"; dette har jeg aldri sett. Har du bildet? Hvor får du tak i disse?

Mulig det er disse som Maretard mener.

KaiserSose:
Hvis lysarmaturet ditt er gammelt så ville jeg nok beholdt dekkglassene.
Spørs på IP-klassen på dette armaturet.
Er det merket med IP64 så kan du kanskje klare deg uten dekkglass.
(IP 64 = Beskyttet mot gjennomtregning av støv og beskyttet mot vannsprut fra alle retninger.
IP 67 = Beskyttet mot gjennomtregning av støv og beskyttet mot skader ved midlertidig neddypping i vann.)
Man får noen tilsvarende"hetter"i myk plast som man bare trykker inn på t8 festene-så er det lys og tåler fuktighet.
Var sånne hetter som Loomies linka til jeg mente ja. De fleste nye armatur kommer med det nå iallefall. Har du ikke sånne "hetter" på, ville jeg hatt dekkglass.
Kom til å tenke på en ting. Det betyr vel en del hvilke lysrør man bruker i forhold til algevekst på rørene også for såvidt damp osv.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap