Reol prosjekt med budsjett på kroner null :) (side 10)

Satte inn nattlys rett over bladet scalarene har flyttet wigglerene til i god tid før mørklegging. Håper dette hjelper så yngelen ikke blir spist.
Min geniale plan nå var å bruke en stor hov inni yngelboksen til eggene inntil yngelen var stor nok til å slippes i selve boksen, et raskt blikk på hoven og yngelen viste at samme problem som sist ville oppstå. De er rett og slett knøttsmå de ynglene.
Denne gangen kommer jeg til å satse på vannvittig hard foring med artemia og lassevis med mikroorm.

Tror sjokoladeciklidene kommer til å leke snart, de er på tur tilbake til sitt gamle kar når det har fått litt ominnredning.

Sjokoladeciklidene har flyttet "hjem" De viste stor trivsel umiddelbart.
Herr severus var ikke like imponert og jagde de litt rundt. Godt å se at det var tak i han også, han har aldri vært så mye framme før. Fru severus har spist seg godt opp og bør være klar for egglegging. Har byttet mye vann i det karet i det siste og det ser bra ut. Tenker å gi sjokoladeciklidene noen dager med fetekur så tenker jeg vi smeller til med et stort kaldtvannsbytte og ser om ikke det blir lek på de igjen. Disse trenger tydeligvis høyde i karet for å trives (så da er det altså ikke tull det som står i fiskebasen).

Jeg har lagt mye eikeblader og tynne greiner i en stamp, som er til mellomlagring, som jeg bruker til karet med blackchins. Bytter ca 10% hver eller annenhver dag. I dag la jeg oppi en stor porsjon med skylte bøkeblader som skal oppi samme kar i morgen eller over i morgen. Da bør hunnene snart bikke over kanten så de kommer i lekshumør. C. pygmaeusene er hvertfall i godt humør for tiden. De stimer ofte sammen med Nannostomusene og tetraer setter liten pris på ivrige forsøk på T-posisjoner med overivrige coryer = )
YES frittsvømmende baenschi yngel og med det er en akvaristisk drøm gått i oppfyllelse.
I dag så jeg mor hadde med seg en liten flokk yngel ut på tur bak rota de holder til i. Har ingen formening om størrelsen på kullet, men det så ikke spesielt stort ut. Det spiller mindre rolle akkurat nå.

Målte ph på vannet jeg har lagret til 7,0 litt merkelig høyt. Mulig det kommer til å synke framover.Jeg bruker ca 2/3 og sparer 1/3 så det rekker å få litt garvesyrer.


Så bare et glimt av baenschi hua foreløpig, men så lenge hun står rolig bak rota er det nok liv der ennå. Hannen ser ut til å være aktiv i å patruljere reviret. Rundt og rundt stubben går det.

Kanskje ønsketenkning, men det så ut som åpningen på den ene kokosnøtt hula hos blackchins var gravd litt igjen. Og den andre hua så da også litt rødgul ut?

Tar med en liten gruppe F1 A. masken yngel på klubbauksjonen til uka, de begynner å bli store nok.

Bøkebladene har enda ikke sunket i stampen. Håper å få tatt en tur og plukket flere i helga.
Bare si fra, så kan vi godt gå tur sammen og lete etter blader!
Det skal vi Maren og nå er jo værgudene på vår side også.

Den ene blackchin hua kom ut av hula og har etterpå gravd igjen åpningen, lovende......

Prøvekjørte mikrofex som for til kvelds og det var noe av det råeste. En av masken tassene tror jeg ikke lenger er i stand til å svømme. Den delen av N. beckfordier som sto der markene kom er også proppfulle.
Ulempen er at hele rommet lukter som en utedass jeg må skaffe meg en kultuer med Dafnier til å filtrere vannet de bor i.
Telte to C. Pygmaeus ekstra i dag tidlig, de var så store at de gikk med de voksne og det var umulig å si hvem som var yngst i flokken.

Den blackchinhua som har tatt bolig i kokosnøttskallet så jeg fortsatte å grave åpningen helt tett. Hun kom ikke ut til frokost.
Den andre kom en tur ut fra en mosegrodd rot og så ut som hun har noe på gang hun også
Hannen var flott i farvene i dag etter å ha vært litt blass i går. Kanskje litt sliten da?
Om dette lykkes tilskriver jeg det økning av tanniner i vannet.

Ottoene var også mer framme i dag i samme kar, usikker på om det kommer av samme årsak. Det er mulig at de kommer lenger fram når apistohuene ikke er der, men jeg har ikke sett at de har vært i konflikt.

Scalarewigglerene kommer nok til å slippe seg i løpet av dagen. Jeg sprutet litt mikroorm rester i den retningen etter at den usynlige baenschi gjengen hadde fått sitt. Det så ut som de gjorde utfall omtrent som en hund i strikk, plommesekken er fortsatt litt synlig på de aller fleste. Kommer til å fortsette med det til neste foring også for å se om de tar foret. Ellers er det forbredt en liten start med eddikål til de.

Herr baenschi ser ut til å ville ha et ord med i oppdragelsen av yngel, det ser ut som mor har daglig omsorg mens han får vikariere innimellom mer enn mange andre arter.

Fikk sett bedre på baenschi kullet i dag og det er ikke så lite som først antatt.

Scalare yngelen har ikke sluppet taket i bladet sitt enda, plommesekkene ser ut til å være nær tomme.

Har ikke kjørt noen vannbytter i dag lar vannet stå enda en dag og godgjøre seg.

Fikk en kultur dafnier av Maren. Har delt de opp og er spent på om de klarer å rense vannet til mikrofexen.
Har en gjær kultur og en kultur i vinduskarmen utenom de to mikrofex bøttene så får vi se hvor de trives best.
Må vel vurdere å sette på luftslange til alle sammen.


Hei og takk for en hyggelig tur i dag!
Artig å sanke blader og greiner med en som virkelig har peiling og som kommer med ideer som er nye for meg!
Gleder meg til levendefôrsankning, det blir spennende.

Krysser fingrene for at dafniene vil gjøre susen hos deg og kanskje formere seg en del også. De er veldig fine å bruke hos halvstore yngel, bare spør Betta Channoidesyngelet jeg har!
MarenB
Krysser fingrene for at dafniene vil gjøre susen hos deg og kanskje formere seg en del også. De er veldig fine å bruke hos halvstore yngel, bare spør Betta Channoidesyngelet jeg har!;)

Det skal jeg gjøre, jeg lurer på om jeg ikke må invitere noen av dem hjem til meg så de kan fortelle meg om det snart......
Den ene dafnia kulturen har krasja i løpet av natta. Antar at det er på grunn av oksygenmangel. Det så også ut som mikrofexen i samme karet slet litt da det var mye døde ormer å se i bøtta. Dette var kulturen med mikrofex som produserte. I går rørte jeg litt rundt i alle kulturene unntatt denne tilfeldig?
Bytta ut så mye vann jeg fikk til og helte innholdet over i en 8 liters tank.
Satte opp en 8 liter til så det går nå to stk i vinduskarmen med luftestein.
I tillegg er det en 8 liter under reolen som går uten lufting, denne har en god del dafnier mens de to andre har svært få.
Tror jeg må opprette en egen tråd om dette emnet.

Svalareyngelen er frittsvømmende i dag, det er litt knortete å få plassert mikroormen der de er da den synker så fort. Skal prøve å få gitt de edikkål senere i dag. Det er hvertfall nok flyteplanter de kan beite på.

Den ene blackchin hua er fortsatt gul, men jeg er usikker på om det er full brunst ennå. Den andre ligger i hula.

ohr
[QUOTE=MarenB]Krysser fingrene for at dafniene vil gjøre susen hos deg og kanskje formere seg en del også. De er veldig fine å bruke hos halvstore yngel, bare spør Betta Channoidesyngelet jeg har!;)

Det skal jeg gjøre, jeg lurer på om jeg ikke må invitere noen av dem hjem til meg så de kan fortelle meg om det snart......

Jepp, om et par mnd så kan du komme og hente

ohr
Den ene dafnia kulturen har krasja i løpet av natta. Antar at det er på grunn av oksygenmangel. Det så også ut som mikrofexen i samme karet slet litt da det var mye døde ormer å se i bøtta. Dette var kulturen med mikrofex som produserte. I går rørte jeg litt rundt i alle kulturene unntatt denne tilfeldig? Bytta ut så mye vann jeg fikk til og helte innholdet over i en 8 liters tank. Satte opp en 8 liter til så det går nå to stk i vinduskarmen med luftestein. I tillegg er det en 8 liter under reolen som går uten lufting, denne har en god del dafnier mens de to andre har svært få. Tror jeg må opprette en egen tråd om dette emnet.

Jeg har aldri hatt luftestein i mine dafnia kulturer. Vet det står en plass at de bør ha det, men det er veldig mange som ikke bruker det.
Artemiaklekking uten lufting gikk utmerket, faktisk mye bedre enn ventet.
Fordelen er at jeg kan høste de ettersom de klekker så ofte jeg vil da det ikke er bevegelse i vannet, i tillegg er de plassert slik at det ene hjørnet får direkte lys fra armaturet. Gjett hvor de klekte småtassene er når de skal opp i sprøyta? Det er hvertfall en metode jeg vil bruke når jeg har tid til å for mange ganger for dagen.
Skal sette en stor kultur i kveld så får vi se i morgen.

Da har jeg akkurat sjekket litt på apistoforum og det kan nok som Maren sier være mer en ulempe enn en fordel med lufting. Ser ut som Amerikanerne mener dafnier mistrives med sirkulasjon.
Jeg prøver litt allikevel for å se selv.
Det ble betydelig dårligere artemia klekking når jeg økte mengden egg uten lufting gitt. Jeg har fått låne et artemia sett som jeg håper å få prøvd ut til uka.

jeg bruker kun luftpumpa noen minutter om dagen til dafnia og mikrofex kulturene. Ser ut som det fungerer. Mikrofexene ser ut til å formere seg godt etter at det kom dafnier til.

Scalareyngelen var levende, hvertfall inntil jeg kom inn og skrudde på taklyset i kveld. Foreldrene flyttet dem bort fra nattlyset i karet i panikk og jeg er usikker på hvor mange de har kontroll på nå. Så hvertfall at noen ble spist av apistoene som så mistenkelig ut til å ha erfaring i nattjakt på scalareyngel.
Scalarene og baenschiene har selvsagt valgt å holde yngelen på samme sted. Så nå er all fisken som har 70x120 i bunn areal valgt å bruke 20x20 cm. Om de hadde valgt annerledes hadde de ikke sett hverandre en gang ei mindre havnet i konflikt. Jeg skulle gjerne hatt scalare paret i et kar helt for seg selv.
Beaenschi yngelen så jeg ikke noe til, antar at mammaen har puttet de inn i hula når scalarene kom for det var litt trusselatferd fra scalarene nedover der jeg tror åpningen er. Denne yngelen er større enn scalareyngelen så de må være noen dager eldre, de spiser avskallede artemiaegg med stor appetitt.

Jeg så den ene blackchin hua inne i hula si når jeg lyste litt inn i karet, den andre hadde gjemt seg under ei mosegrodd rot. Jeg håper at det er noe på gang begge stedene, men er fortsatt usikker. Ca 4 dagers venting igjen.

Foreløpig synes jeg at mine Nannostomus beckfordier er langt finere enn marginatusene. Det kan selvsagt være fordi den ene arten har ynglet.
Mulig at marginatusene trenger enda surere vann for å vise hele potensialet sitt.

Har for tiden et ledig kar på 250 liter som er klar for litt "low maintenance" fisk, betta kommer hurtig opp som et godt alternativ. Det var noen utrolig flotte på auksjonen i dag.

Alt står bra til med scalareyngelen. Nå spiser de mikroorm så de holder på å sprekke. Svermen har tilhold like under en pose med torv og mikroormen fester seg greit til denne så de har svømmende buffet hele dagen. Jeg bruker altfor mye tid foran karet med en pensel full av mikroorm, jeg ser jo at magene er breddfulle.

Baenschiene har trukket litt bakover i karet, fortsatt ikke lenger enn at parene er i kronisk konflikt. "keep your friends close, but your enemies closer".
Mor var ute og svømte litt rundt med ynglene i dag så de er forhåpentligvis snart unna veien for hverandre.

Artemiaklekking uten luft er nok et tilbakelagt stadium det funker ikke så bra. Det er mulig at alle som sier det må gjøres på vanlig måte har rett?

Gratulerer med all yngelen

Har du noe erfaring med å ta ut apistogramma yngel, og ha dem i et eget "oppvekst kar" uten mor ??

Begynner å bli litt kjedelig at alle wangenfleck yngelen blir spist opp hele tiden,
det beste hadde vel vært å ta ut de som spiser dem opp, men har ikke noe plass til dem, så alternativet hadde vært å ta ut yngelen i et lite kar.

ohr
Har for tiden et ledig kar på 250 liter som er klar for litt "low maintenance" fisk, betta kommer hurtig opp som et godt alternativ.

Det synes jeg er et veldig bra alternativ! Gleder meg til fortsettelsen, kan anbefale Labyrintfisk.no om du lurer på noe eller vil se på fisker!

Hvordan går det med dafniaene? Gikk det slik du håpet?
godt å høre at det er flere som har fremgang med apisto yngel.
Så her om dagen en av de eldste yngelene jaktet på sine ny klekte søsken. Spennende, men mor var ikke nådig og jaget den bortviste sønn/datter. Hehe
Fart66
Har du noe erfaring med å ta ut apistogramma yngel, og ha dem i et eget "oppvekst kar" uten mor ??

Nei ikke de første 8 ukene hvertfall. Det er nok mange som gjør det og såvidt jeg skjønner kan man bruke både isboks metoden (to isbokser som byttes og vaskes hver dag) og et stort yngelnett (som må være utformet slik at ingen fisker klarer å suge yngel ut av nettet) som henger i storkaret. Om du leser litt om coryoppdrett skjønner du fort tegninga.
Jeg foretrekker at de er lengst mulig sammen med foreldrene. Yngelpleie synes jeg er noe av det mest fascinerende med ciklider.
Om det er flere potensielle yngelspisere i karet vil foreldrene prioritere å beskytte det kullet de har framfor å lage et nytt og forsvare yngelen lenger enn de ellers ville gjort.

Maren: Dafniene stortrives og formerer seg eller vokser voldsomt ser det ut som. Jeg har nå tre gode kulturer. Mikrofexen ser også ut til å like selskapet og har begynt å dele seg godt. Snart har jeg overskudd av de så du kan få om alt går etter planen. Lukta er bedre, hvertfall inntil jeg starter luftpumpa og tar av lokket.
Når det gjelder det ledige karet blir det enten betta eller cory, jeg har fryktelig lyst på begge.


Da er scalare yngelen en uke gamle som frisvømmere. Frafallet ser ut til å være lite. De spiser mikroorm til den store gullmedaljen, magene er stort sett sprekkferdige. Jeg forer så ofte jeg har anledning, men det blir ofte et langt opphold på dagen mens jeg er på jobb. De spiser godt om morgen og kvelden mens hovedlyset er slukket.
Jeg har prøvd å gi de litt avskallet artemia, men er fortsatt så usikker på om de spiser noe særlig at jeg dropper det inntil videre.
Nå er de så mobile at baenschiene ikke virker spesielt pågående heller.

Jeg har telt 13 baenschi yngel, det kan selvsagt være fler. De har blitt så store så de ser ut som bittesmå smellfeite apistoer og ikke som ubestemmelige yngler.
Denne arten kan få ganske store kull, opp mot 80 stk, det er rimelig å anta at det neste kullet blir større. Hua så ikke så lita ut, men det fores omtrent utelukkende for yngel i karet nå så det er nok begrenset hva hun får i seg av næring til å produsere nye egg.
Om hua greier å holde yngelen oppå torvsokken kan de beite effektivt på mikroorm og avskallet artemia hele dagen, her er det gode beiteforhold for mor også. Disse får definitivt rosa mager etter artemiaforing.
Tilfeldig bekjentskap
© Marita Ekdahl
Reklame for plussmedlemskap