Discus-bøker

Min discus-dilla gjør at jeg har lyst å lære så mye som mulig om denne fantastiske fisken. Jeg bruker nettet mye, men jeg er også veldig glad i å lese bøker. Da føler jeg meg ikke fullt så a-sosial overfor familien heller... (kan sitte sammen med dem i stua, i steden for å sitte på data-rommet...). Så til mitt spørsmål:

Er det noen som har noen tips til gode discus-bøker? Hvilke bøker er best - er det de av Wattley, Degen, Bleher eller andre?

Jeg har lyst på en bok som tar for seg det meste, men er ikke så veldig interessert i oppdrett enda.

Noen forslag?
Jeg har Blehers Discus vol 1 og må si jeg er fantastisk imponert av den boken. Den dekker mer eller mindre alt, fra historikk om hvem som oppdaget fiskene, hvordan de kom til hobbyen; masse informasjon om biotopene og hvilke planter og fisker som finnes der, hva de spiser og hvor du finner de forskjellige variantene i naturen. Den er enormt bra...
Takk for svar. Ja, den står på ønskelista mi, men den er så forferdelig dyr...

Jeg har fått inntrykk av at han har et litt annet syn på discus enn en del andre eksperter. Så det hadde vært spennende å også lese en bok av en av de andre - bare for å se flere vinklinger.
Leona
Takk for svar. Ja, den står på ønskelista mi, men den er så forferdelig dyr... Jeg har fått inntrykk av at han har et litt annet syn på discus enn en del andre eksperter. Så det hadde vært spennende å også lese en bok av en av de andre - bare for å se flere vinklinger.

Noen kroner koster den selvsagt, men 670 sider og 5000 bilder får du med på kjøpet. Og 60 års førstehåndserfaring.

At han har et annet syn på discus enn andre eksperter er vel i så fall enda en grunn til å kjøpe boka, ingen andre har vært så mye på de stedene hvor fisken faktisk finnes som Bleher. Men hva konkret er det du tenker på som skiller Bleher fra enkelte andre? Jeg kjenner ikke så godt til Discus...
Joakim
At han har et annet syn på discus enn andre eksperter er vel i så fall enda en grunn til å kjøpe boka, ingen andre har vært så mye på de stedene hvor fisken faktisk finnes som Bleher. Men hva konkret er det du tenker på som skiller Bleher fra enkelte andre? Jeg kjenner ikke så godt til Discus...

Jeg tror de lærde stides om maten - hva dsicusen skal mates med. Har ellers ikke så mye greie på det. Men jeg liker å belyse ting fra flere sider, og tenker da at å lese bøker av flere forfattere vil være interressant.

Sett at jeg kjøper Bleher sin bok (som jeg nesten 100% sikkert kommer til å gjøre når det kommer inn penger på kontoen. Hvilken bok bør jeg da kjøpe ved siden av? Hvilken forfatter/ekspert er best?
Plussmedlem
Jeg vil ikke svare på hvilken ekspert som er best

Men jeg har også boka til Bleher. Jeg har fortsatt mye å lese i den.

Det er ikke så mange (ingen?) diskusbøker på norsk, men Back to Nature har en bok om diskus som er oversatt til dansk og svensk.
Leona
Min discus-dilla gjør at jeg har lyst å lære så mye som mulig om denne fantastiske fisken. Jeg bruker nettet mye, men jeg er også veldig glad i å lese bøker. Da føler jeg meg ikke fullt så a-sosial overfor familien heller... (kan sitte sammen med dem i stua, i steden for å sitte på data-rommet...). Så til mitt spørsmål: Er det noen som har noen tips til [B]gode [/B]discus-bøker? Hvilke bøker er best - er det de av Wattley, Degen, Bleher eller andre? Jeg har lyst på en bok som tar for seg det meste, men er ikke så veldig interessert i oppdrett enda. Noen forslag?

Tror jeg vil anbefale deg "Back to nature Discus".
Masse god informasjon for en nybegynner i denne.
Bleher's discus er mer mer om hvordan VF discus lever i naturen, men jeg regner med at du har planer med å begynne med oppdrettsvarianter og da blir Dick Au sin bok midt i blinken for deg.
Du bør helt klart kjøpe begge de nevnte bøkene.

BtN-boka er nok, som Kai sier, boka du trenger, men Blehers er et kunstverk som selv slørhalefantaster bør ha i samlingen

Aus bok er god, men etter min mening enda kjedeligere enn de andre bøkene i BtN-serien. Gode basiskunnskapsbøker, men det er også alt. Sannsynligvis er meningen min preget av alle kulturvariantbildene i boka; eg liker ikke slike fisker.

Blehers bok er på et helt annet plan: som nevnt er den mer et kunstverk som gir deg en mer dyptpløyende beskrivelse av alt som omkranser denne nydelige fisken der den lever, uten at det nødvendigvis hjelper deg særlig mye som akvarist.
Takk for svarene!

Ja, det er oppdrettsvarianter jeg driver og forer opp.

Jeg har lyst til å lære mer enn kun basiskunnskapen om discushold, så jeg tror Bleher's bok blir spennende lesing.

Jeg har allerede en bok om discus. Den heter "Discus - the naked truth" og er skrevet av en oppdretter fra Singapore som heter Andrew Soh. Dette er en bra bok, og jeg tror jeg har funnet ut hvilke kjønn de to største discusene mine er, på bakgrunn av det jeg har lest i denne boka Jeg vil tro den også er spennede lesing for oppdrettere rundt omkring, da den har et stort kapittel om oppsett av discus-tanker. Denne delen var ikke så relevant for meg, siden jeg er hobby-varianten med discus-tanken i stua

Med dette sagt, så hørtes "Back to nature Discus" litt kjedelig ut? Hvis den kun inneholder basiskunnskap om discus, mener jeg. Jeg er litt kresen, skjønner dere - så lett skal det ikke være å gi meg råd :O
Leona
Takk for svarene! Ja, det er oppdrettsvarianter jeg driver og forer opp. Med dette sagt, så hørtes "Back to nature Discus" litt kjedelig ut? Hvis den kun inneholder basiskunnskap om discus, mener jeg. Jeg er litt kresen, skjønner dere - så lett skal det ikke være å gi meg råd :) :O

Med en slik holdning kommer du ikke langt.
Jeg prøver å være hjelpsom og så får man slike svar.
Nei, det trenger jeg ikke.
Leona
Min discus-dilla gjør at jeg har lyst å lære så mye som mulig om denne fantastiske fisken. Jeg bruker nettet mye, men jeg er også veldig glad i å lese bøker. Da føler jeg meg ikke fullt så a-sosial overfor familien heller... (kan sitte sammen med dem i stua, i steden for å sitte på data-rommet...). Så til mitt spørsmål: Er det noen som har noen tips til [B]gode [/B]discus-bøker? Hvilke bøker er best - er det de av Wattley, Degen, Bleher eller andre? Jeg har lyst på en bok som tar for seg det meste, men er ikke så veldig interessert i oppdrett enda. Noen forslag?

Den beste boka du kan kjøper er [URL=http://www.aquapress-bleher.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=43&category_id=7&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=45t=323,directories=no,location=no');]Bleher's Discus I[/URL]
Dette burde være obligatorisk pensum for alle som tenker på å drive med discus. Det kommer også en bok II som dekker for det meste kulturdiscus.
Jeg har noen bøker Degan dette er platte og idiotiske bøker om kulturdiscus som for det meste dekker egoet til Degan.
Kai Hansen
Med en slik holdning kommer du ikke langt. Jeg prøver å være hjelpsom og så får man slike svar. Nei, det trenger jeg ikke.

Unnskyld, Kai! Jeg ser i ettertid at det var en dum kommentar fra meg. Jeg håper du ikke vil slutte å gi meg svar på mine spørsmål i fremtiden - jeg forstår at du sitter inne med mye kunnskap.
Plussmedlem
Jeg oppfattet kommentaren din i en spøkefull tone. Rart hvis den ble oppfattet som å tråkke noen på tærne
Tilfeldig bekjentskap
© Gerd hilde Mortensen
Reklame for plussmedlemskap