Tin-tins hjørne for akvarie-skriblerier og lignende ;) (side 3)

Får litt prestasjonsangst av å se alle de fine akvariumene folk har rundt omkring :o.. menmen..er nokså fornøyd selv da, men har noen planer til endringer. Men det får bli i 2010

Kommer ikke til å være no særlig aktiv før det--
Så God Jul alle sammen
Råfin den bakgrunnen din, kult å ha noe hjemmelaga og unikt

Hva slags gress har du foran på bunnen? Fint når det holder seg så lavt
Inaktiv bruker
Signatur
Nå er du nesten i mål! Det eneste du trenger å gjøre er å bytte [ og ] med brakettene (nede ved venstre shift-tast) så skal det gjøre susen
Takk-Takk Lisbeth Er også 3 små fremspring som skjuler moonlight-spotter,2 i berg-delen og en i rot-delen..høyt oppe. Men er håpløst å få no bra bilde av..
Og det er massevis av filter-media bak der, så trenger ikke akkurat mye "rengjøring" av svamper. Det gamle innvendige filteret mitt i 100-literen var fullstendig håpløst..

Skal teste ut nå NUB, takker ^^
Hmm, der forsvant hele lenka gitt..jaja :-o
Glemte å nevne at gresset er Eleocharis Parvula, hadde 2-3 busker som stod igjen i det gamle akvariet når jeg tok det ned..hadde plantet de slik jeg fikk dem..dumme meg. Så der ble det ikke no særlig gress. Men etter litt lærdom herfra så delte jeg de opp, og plantet mindre bunter overalt. Da var gresset sikkert minst dobbelt så langt kanskje, så det er nok lyset som gjør det. Har T5 i dette, og plante-lyset er ytterst, vet ikke om det har stor betydning..har ikke orket å gjøre om på det ennå.
Se der ja! Takker NUB, ser jo straks litt bedre ut med en gang
Men ser overhodet ingen logikk i at det skal være så innviklet å få til..men så er jeg ikke no teknisk anlagt heller da.. :o

Nå får reker og fisker klare seg på det de finner av alger og matrester noen dager, mens jeg selv skal fete meg opp på alskens jule-godter Urettferdig kanskje..men slik er livet Kommer nok til å lure meg til litt pc-tid.. men ønsker ihvertfall alle en riktig God Jul igjen
Sorry..er forferdelig lite aktiv på forum for tia.. :O

Men må ihvertfall fortelle om det som skjedde i dag..var helt utrolig morsomt faktisk. Da vi lagde bakgrunnen hadde jeg lyst å ha en "yngel-grotte" i ene enden av akvariet i bakgrunnen, istedenfor å ha en sjenerende flytende boks i akvariet. I tillegg så hadde jeg en ide om at det kunne være noen yngel-størrelse hull slik at yngel kunne komme og gå som de ville..Kanskje litt optimistisk. Og første gangen så stakk 3-4 yngel av.og så de aldri igjen..mn da hadde jeg ikke så mye plantevekst heller. Nå har jeg myye planter, også noen i overflaten like ved de nevnte hull.. Men siden de fleste stakk av den første gangen så blokkerte jeg hullene med noen pinner.men lot det være en liten åpning for vanngjennomstrømning. Siden har jeg ikke tenkt noe mer over det, men har hatt 4 Black Molly der.

Min eneste platy-dame har vært gravid, og her om dagen så jeg en fin yngel i mosen,men klarte ikke fange den. Så ikke snurten av den de neste dagene..og heller ingen andre.
Så skulle jeg mate Molly-ynglene, og DER...der var jo en platy-yngel plutselig.hahahaha...kjempegreier

Om det ALDRI skulle hende igjen er ikke nøye.. Mulig jeg blir overentusiastisk over dette.. men noen har sagt jeg var litt vel optimistisk, og det var jo kanskje noe i det.. men nå har ihvertfall en platy-yngel bevist at det går an..også synes jeg jo at mine platyer er fantstisk fine selv om de ikke har den mest interessante personligheten.. Denne platyen har jeg spesielt stor tro på
I dag fikk jeg hovet inn en platy-yngel til
Ser ut til at de bra genene med sterke klare orange farger og fine svarte swordtails blir videreført
Da har jeg vært på sykehuset siden søndag, fikk meg et splitter nytt korsbånd i kneet..håper det blir min siste operasjon på noen ti-år..
Blir et par måneder sykemelding og masse fysioterapi..jaja..det må til.

Er jo terapi med akvarium også
Er det ingen som har lest den morsomme historien om platy-yngelen ennå? :O Eller er det bare jeg som synes det var morsomt.. hehe
Jeg har lest platy-finner-yngelhulen-historien! Fiin historie
HeHe, det er bra Lisbeth
Jajamensann da har det jammen skjedd igjen!
Da var det plutselig 3 platy-yngel der inne, 1 aktivt fanget med hov..mens de andre 2 har fanget seg selv..strålende
Og jammen ser hun ikke litt smågravid ut ennå
Damn, det var en dritbra bakgrunn! (Fant ikke bedre ord.)
Skal følge med denne tråden Liker at du skryter sånn av platyene dine, som om de var spesiell i handelen, hehe.. Ikke alle som tør det, med mindre det er skjelden eller dyr fisk.. Så denne tråden overgår raskt en tilfeldig discus tråd, for min del
Digger også yngel-hybeln! Har ikke sett noe liknende før
Uansett, bakgrunnen får 10 av 10 poeng fra meg. Kunne ikke blitt bedre.. Veldig lyst på en identisk selv :P
HeHe, takk-takk Ronny Er ganske så fornøyd selv også. Var jo første gang jeg var med og lagde en bakgrunn, og hadde bare hatt akvarium i et halvt år eller no..så noen endringer ville jeg nok gjort skulle jeg ha laget en til. Er for eksempel ikke helt enkelt å fange inn de jeg har lyst å slippe ut igjen..Black Mollyene begynner bli passe store for å unngå å bli kampfisk-mat nå. så grotta kunne nok vært ørlite større, men skal nok få flyttet de over..hvis ikke får jeg fjerne pinnene i gjennomstrømnings-hullene slæsj "fange-hullene" slik at de selv kan stikke av..men da stikker jo platyene også av..og de er for små..hmm..hehe.

Platyer i seg selv er ikke no sjeldenhet på dyrebutikken nei..helt sant..Men MINE platyer derimot..har jeg ikke sett i noen dyrebutikker ennå.
Fant ingen fine da jeg skulle starte opp 110-literen,som nå er nedlagt foreløpig.Så jeg ventet litt til..Da fant jeg 2 platy-damer som var litt lenger/slankere i kroppen,ikke så stutte..Fine og friske var de også.
Pluss at de hadde fine og svarte swordtails..hun ble sikkert litt oppgitt når jeg absolutt skulle ha den og den...var sikkert 100platyer neddi der..

Så var jakten kommet til en fin avls-"hingst"..hehe. Fant den noen uker senere, ligner på bilde 2 av platyene i databasen.Men min har ikke den tykke buken, også har den en klarere "gullring" rundt det sorte i øyet.
For de to damene hadde ikke like fine "gullringer"..:o
I tillegg så hadde han fine fargesjatteringer fra gult via lys oransje til rød, og de sorte finnene selvsagt. Og ynglene blir jo såå fine..hehe

Og for en som fortsatt er nokså nybegynner..og i tillegg har flyttet en gang i min korte akva-karriere..så synes jeg det er en fantastisk takknemlig fisk..
Fine friske farger, er overalt i akvariet.spiser alger..føder levende unger som klarer seg fint med knust flakfor. og er hardføre..samme med Back Mollyene.

Har ikke sett noen med lignende yngel-grotte nei, ideen kom fordi vi hadde myye isopor å skjære bort, pluss at den flytende boksen jeg brukte før var jævlig stygg..og ble ikke noe finere etter å ha vært nedi akvariet en lengre stund. Og den boksen hadde jo noen åpninger..men gjennomstrømningen var dårlig..så det ble litt overflatehinne og algedritt.så jeg måtte sørge for å ha god vanngjennomstrømning..uten at ynglene stakk av..og AHA..kanskje hulene kunne funke slik at de kom seg inn men at det var verre å stikke ut igjen..

10 av 10 er jo strålende hehe.. Har ikke rensket mer en et par strategiske svamper på snart et år nå, og er ikke no dritt å se på sanda. Lagde den i samarbeid med faren min, var mest slik at jeg hadde ideene og han utførte de..

Jeg studerte på Nesna for øvrig..men det er jo en 10 år sia eller no..men kanskje har du et bilde av en gæren kar med svarte og gule rollerblades som suste rundt dag ut og dag inn?


Oki, da var akvarie-praten ferdig for denne gang..har lest mye i forsikringspapirer og ringt rørlegger og forskjellig...våknet til oversvømt kjellerstue..får besøk av takstmann snart..helvetes frost..

jaja..måtte bare få sagt det også..NÅ må vel min uhells-kvote være oppbrukt..

Ha en fin dag alle sammen
Fikk endelig kjøpt meg no Vallisneria her om dagen, flotte planter
Er veldig mye planter i akvariet mitt nå, men er slik jeg liker det

Er det bare jeg som er en misunnelig grinebiter..? Eller er det litt merkelig at et akvarium som sist ble endret i 2008..som er solgt/gitt bort..og som det bare er et bilde av blir månedens akvarium?.. jaja
Tin-Tin
Fikk endelig kjøpt meg no Vallisneria her om dagen, flotte planter :) Er veldig mye planter i akvariet mitt nå, men er slik jeg liker det :) Er det bare jeg som er en misunnelig grinebiter..? Eller er det litt merkelig at et akvarium som sist ble endret i 2008..som er solgt/gitt bort..og som det bare er et bilde av blir månedens akvarium?.. jaja :)


Så du sikler litt på den tittelen?

Flott akvarium!
HeHe, takk for det

Vel..tror isåfall det blir noen år til..men synes det er morsommere når det faktisk er et akvarium som finnes som blir kåret..og ikke et som potensielt står ute i garasjen et eller annet sted med gammelt løv oppi..bare min mening
Må forresten ta meg sammen..har ikke oppdatert bilder på leenge...:O
Planteveksten har tatt helt av, og så har jeg fått plantet vallisneria nå.
Kakadue-yngel!
Jajamensann, hadde ikke lagt merke til at de har lekt eller lagt egg eller noenting annet enn å spise og se fine ut..
Og så plutselig ser jeg kakadue-dama, og hun er mye gulere og finere enn vanlig..og rundt henne er det 30-40 småttiser.. Jeg bare..måpemåpe..
Var noe helt annet enn å oppdage en platy-yngel liksom..selv om jeg synes det er stas det også..

Henta en stol og kunne liksom ikke få nok av denne store begivenheten, ble helt bergtatt av moras energiske forsvar av sine små, mora heter for øvrig Punky Brewster.. Og hvis noen kom litt for langt unna, så henta hun de med munnen..hadde jo lest om det..og var den viktigste grunnen til at jeg skaffet meg ciklider in the first place.. Men hadde ikke sett noe lek eller noenting..så dette kom veldig overraskende..Faren,Drazic, hadde et lite territorie litt bortenfor mora..han passet på en 4-5 yngel.

Det som ikke var så morsomt var å se den ene etter den andre bli slurpet inn i forskjellige fiskemunner..være seg rødmunnstetra eller platy..nesten bra jeg ikke har kampfisk-damer lenger.. :o

Fikk flyttet skokken til et litt tryggere sted etterhvert, og da så det ut til å gå bedre. Senere på kvelden så jeg at "sola" begynte å gå ned, så jeg måtte bort å se om det var noe nytt før lyset skrudde seg av.
Da rakk jeg akkurat å se Punky gumse i seg en liten en utenfor kokosnøtt-hula og spytte den inn i kokosnøtta.. Jeg mener..er ikke det fantastisk? Merker at det går mot natt, og fører barneflokken sin inn i den trygge hula.. jeg synes ihvertfall det..

Kjenner at jeg har litt dårlig samvittighet blandet inn i denne store begivenheten..jeg har ikke helt peiling på hva jeg skal fore disse med hvis de skulle klare seg denne første natta.. Og det at mange bare ble fôr for andre fisker...det ga meg en litt kjip følelse..
Må også nevne at min selvfangende yngelhule har slukt til seg en ny fin liten platy-yngel Så nå er det 4 der inne, og 3 av de har fanget seg selv..
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap