Vasstrondi :) (side 10)

Disse grønne klekket visstnok 29. januar i år Så da skulle de være 8 mnd og noen dager gamle.
Er vel første gang jeg har visst bursdagen til fiskene mine
Syke weitzmani
Nå har jeg mistet enda to Weitzmani, altså bare 2 igjen av de jeg kjøpte på auksjon.
Har studert de nøye, medisinert med Esha da det så ut som råte. Men det hjalp ikke. Så kom jeg på at MarenB akkurat har skrevet om noen syke coryer hun har. Leste dette igjen for å se om det kunne stemme med det som mine har fått. Og det gjorde det ganske bra synes jeg. Så leste jeg også i tråden hennes at Mona O hadde kommet med forslag til medisinering. Sera baktopur direct. Dt hadde jeg utrolig nok liggende, så nå har jeg puttet dette i karet i håp om at de gjenværende to skal klare seg. Hater syke fisk!!! Argh.....

Ja, det er ikke noe morsomt i det hele tatt!
Jeg er spent på hvordan tilstanden er nedi balja med mine coryer i morgen.
Om du ser på bildene i tråden, så har sykdommen kommet veldig langt på mine coryer, så jeg vet ikke om jeg klarer å redde alle... Jeg håper dette er riktig medisin og diagnose i alle fall, så slipper jeg å sitte og se på uten å vite hva jeg skal gjøre for å få de friske.

Lykke til med dine! Håper de klarer seg!
Vi kjøpte nok av samme selger.
Jeg har mistet to og de siste 3 lever i beste velgående.De siste vokser og spiser og trives.
Det var som om de "løste seg opp" de som var syke,ble mørke og tilslutt befant de seg i en krok.Da ble de fisket opp her hos meg.

Det som er så rart er at de siste 3 ikke har symptomer i det hele tatt.
Har hatt vannbytter hver dag,byttet ca 50 %.
Benyttet esha exit og 2000 sammen i de første dagene.Etter det ingenting av medisiner.

Mistet mine i løpet av 5 dager etter hjemkomst.
Det må være surt å komme hjem fra auksjon fornøyd og glad med flotte fisker, for så å oppleve at de dør på så kort tid uten noe særlig symptomer...!?!
Det blir en god del timer i posen,og coryer er vel ikke mest kjent for å tåle å bo 5 sammen i en liten pose over lengre tid.
De utsondrer ett eller annet stress-produkt og dette blir til gift i posen.

Det er litt kjedelig at fisker dør,spesielt når en gjør sitt ytterste for at de skal ha det bra.
Kjedelige greier dette med de fiskene. Håper de to stakarene som er igjen klarer seg. De oppfører seg som om de er friske, men den ene har litt grå/hvitt på hodet Spiser enda gjør de hvertfall.

Tenkte ikke på dette med at de utsonder "gift" under stress før du nevnte det nå Frosken. Men det kan jo være en forklaring på elendigheten. Selv pakker jeg aldri coryer sammen under frakt i poser pga av nettopp dette. Man burde vel egentlig ikke gjøre det ved auksjoner heller. Men det blir jo mange poser da. Uansett så er det det beste for fiskene å få en pose hver for seg når de må være såpass lang tid i pose som ved auksjoner. Stakar fiskene.
Argh... nå ble jeg nesten irritert over å ha funnet mulig grunn til at de stryker med.

Håper nå at de klarer seg de som er igjen...
Tilstanden til de to Weitzmaniene har ikke blirr verre. De er aktive og spiser godt, så håper nå virkelig at den kuren virker. Blir vannbytte i morgen på de, da har det gått tre dager siden jeg puttet i medisinen. Krysser fingre og tær for at dette har virket.

Har tenkt litt på hvilken av coryene jeg har nå jeg liker best. Men jeg blir ikke enig med meg selv. Alle har jo sin sjarm. Pantanalensisene f.eks er jo veldig late. De ligger jo stort sett på samme flekken hele dagen virker det som, men de er så søte disse kjempene. Green Lazerne er jo helt nydelige! Små bartulfer som fyker rundt. Det samme gjelder CW023'ene. Aktive, og ikke spesielt skye. Acutusene har en utrolig flott farge, lys metallikk-blå. De har blitt langt mer aktive i det siste, og gjemmer seg ikke så fort de ser meg lenger. Leopardusene er litt mer skye, men de stimer så flott sammen, og er utrolig pene i mønsteret sitt. Sodalisene er ekstrem skye, så de stresser jo livet av seg om de ser noe som helst røre seg utenfor karet. Men de henger seg på CW023'ene i svimsingen en gang i blant. Og da får man virkelig se det flotte fargespillet på de. Sixray'ene er bare søte, rett og slett. Knøttsmå coryer som de er Weitzmaniene er jo ikke helt i slaget stakar, men de kommer seg, og fyker rundt i karet sitt. Tror de kjeder seg litt og, bare to stk i en 128 liter! Jaja.. Noen glemt? *hmm*
JA! Bomba! Hehe... den ene store Aeneusen. Tror den må være en spesialvariant for den er kjempestor. Ser ut som en ubåt som brøyter seg gjennom sanda. Konstant på leting etter mat, og overhodet ikke sky. Kan nesten plukke den opp og kose med den. Ikke helt kanskje.. men den bryr seg om fint lite
Hvordan skal man klare å velge en favoritt blant disse da?!? Umulig..

Kun et ord beskriver dette her : Litersyken :o)
frosken
Kun et ord beskriver dette her : [B]Litersyken [/B]:o)


I know!
Så har jeg jammen meg plass til enda flere. Har jo en 250 liter som skal kjøres igang Det har jo tatt heeeeelt av. Men fy flate hvor gøy det er!
Husk å sette av et kar til all yngelen :o)
I går ble en lang akvariedag. Skulle jo bytte vann i alle karene, ikke at det er noe som tar så lang tid. Men skulle sette igang den siste 250 litern samtidig. Ergo, vasking av sand... Jeg HATER å vaske sand! Synes at vannet blir grått uansett hvor mye jeg skyller og vasker. Gledet meg til å se den nye bakgrunnen vi har satt i dette karet, derfor vasket jeg utrolig godt, men det hjalp jo ikke. Så nå må jeg bare vente til tåka har lagt seg for å få se hvordan denne bakgrunnen blir. Skal etterhvert to L052 og 10-12 C. Incolicana oppi her Brukte selvsagt vann fra to andre kar oppi, for å få igang bakteriene. Sitter en Fluval 4plus i karet. Har aldri prøvd Fluval før. Litt usikker på om denne pumpa blir for liten, men bakgrunnen bygger ut en del. Skal teste og se om den klarer jobben, ellers blir det en utvendig pumpe oppi her. Kom til å tenke på hvordan i alle dager jeg skal få det til med rør til en utvendig pumpe når bakgrunnen bygger ut så mye?!? *hmm*

Weitzmaniene ser ut til å klare seg bra nå. Full fart i karet etter vannbytte og omplanting i går. Ingen nye tegn til sykdom på de, og det som var på den ene ser ut til å være borte. Satser på at den kuren med Sera fikk ryddet opp.

Green Lazerne tok heeeeeelt av etter vannbytte i går. De hadde ikke engang tid til å spise på kvelden. Ikke fikk jeg ta bilde av den heller, små snikene Men jeg ble sittende å beundre karene leeenge i går. Så mye liv som det er etter vannbytter Men gleder meg til den dagen jeg får samlet alle akvariene på ett rom. Nå må jeg sitte i tre rom for å beundre.

Så har jo Scalarene lagt egg igjen. Ikke spesielt happy over vannbytte i går de, og hvertfall ikke happy over at jeg skulle vaske ruta for grønnalger! Så for ikke å stresse de maks, så tok jeg ikke så nøye i nærheten av de.
Har prøvet ulike fluval-størrelser i mine kar,og det ser ut til at de lagrer utrolig mye skitt øverst i svampene.Dette fordeler seg ikke nedover,og hos meg har de laget en del nitritt.
Vannstrømmen går som før,så jeg får ikke tegn på at pumpa går dårligere heller(med mye skitt)
Så vær nøye med vasking/sjekking av filter til du ser hvordan det går hos deg.
Vi kan jo ha ulike rutiner på vannbytter,foringer osv.
Jeg har modifisert et par fluval pumper,og tatt ut de originale filterpatronen og satt på plass 1 stk stor blås-svamp som jeg har klippet til selv.Det har vært det beste her hos meg
Så moro å høre at alt går bra hos deg.
Kommer det flere bilder av de små grønne etterhvert?
Husk å sette meg på kjøpsliste når de grønne får yngler :o)
Det var et veldig simpelt filter dette Fluvalfilteret, så likte det ikke i det hele tatt. Jeg er et Eheim-menneske Men, skal gi det en sjanse som sagt.

Bilder av de grønne ja... om de lar meg få ta bilder av de så kommer det flere etterhvert Skal få lagt ut karet også under profilen, men har ikke fått somlet meg til det enda. Er jo noen kar jeg ikke har lagt ut bilder av enda...

Du står øverst på lista Frosken
SivH
Har aldri prøvd Fluval før. Litt usikker på om denne pumpa blir for liten, men bakgrunnen bygger ut en del. Skal teste og se om den klarer jobben, ellers blir det en utvendig pumpe oppi her. Kom til å tenke på hvordan i alle dager jeg skal få det til med rør til en utvendig pumpe når bakgrunnen bygger ut så mye?!? *hmm*


Det er ikke noe problem å få rør ned utenfor bakgrunnen.. Trenger bare litt "klipp og lim".. Du har jo sett hvordan vi gjorde det??
Joda, har jo sett hva dere har gjort Blir litt lenger avstand her, så redd det krasjer med armaturet. Men det går sikkert på et vis. Må teste litt med litt deler, og kjøpe et kit så ikke strålerøret blir så langt
Bare si fra hvis du vil ha litt hjelp.. Vi prøvde med det grå rørsettet og det funka ikke.. Så du må kappe litt slanger og snu noen deler, så funker det kjempe bra..
Kirsebærreker
I dag flyttet det inn en hel horde med kirsebærreker i karet til Green Lazerne. Også disse kom fra Langhus De gikk rett igang med å rydde litt på røtter og blader osv. Tror jeg kommer til å like den gjengen ganske godt
Nye bilder
Knipset litt bilder i det siste....

Bilde 1: Scalare-hann
[External Image]

Bilde 2: Scalare-hann i forgrunn, hunnen i bakgrunnen
[External Image]

Bilde 3: mine to ensomme C. Weitzmani
[External Image]
Endelig lykkes med å få noen bilder av Green Laserne. Ikke de beste kanskje, men ok


[External Image]

[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap