Vasstrondi :) (side 6)

Ja er vel greit å bruke det vannet til noe.. Du får gå å sette ut noen bøtter nå, er vel ikke lenge til regn..

Blir vel fisk på meg om ca 3 uker vel.. Men jeg har et algeproblem nå... De vil ikke bo i akvariet mitt... hmm.. dumme alger...

Fine grønne alger komme til akvariet mitt....

Hehe de sneglene er så kule..
Bøttene står ute allerede de Fikk samlet litt etter i natt, så fyller bare over på en dunke etterhvert... Artig..

Har du prøvd å fôre disse algene dine da?

Nå henger der forresten en haug med sprellende scalare-egg på innsugingsrøret til pumpa igjen....
De får litt mat disse algene som ikke er der ja.. Merkelig at når man vil ha de kommer de ikke, men hvis man ikke vil ha de da blomsterer de opp.. Mye rart..

Hadde vært artig om det hadde vokst opp noen skalarer snart..

Du de pistiane... Var nede en tur fra hytta på lørdag og da var det helt tett med de.. Hadde jo bare vært borte fra onsdag!!!! Tok ut en hel haug da, men det ser nesten ikke sånn ut nå, men fiskene elsker de da.. Skalarene er svarte nesten hele tiden..
Jepp, de pistianen vokser som bare det Du får begynne å selge unna litt du og da veit du.
Frittsvømmende :)
Da jeg kom hjem fra jobb og skulle se hvordan de gikk med scalare-wigglerne som var på innsugingsrøret til pumpa, fant jeg ingen. Så tenke de hadde flyttet dem, og kikket på alle mulige blader de kunne ha valgt. Men neida... ingen wigglere. Så fikk jeg se en hel stim av små scalarer sammen med mamma og pappa! De er første gang de har klart få få de frittsvømmende, så det er jo kjempegøy. Jeg har gitt opp artemia dessverre (ingen som klekker noen av gangene jeg har prøvd. Så jeg få prøve å mate de med noe annet. Har brukt Liquifry nå, og fortsetter med det litt til. Har frysetørket artemia jeg kan knuse, samt discusgranulat. Og litt forskjellig baby-for, men det er vel for tidlig å bruke selv om jeg finknuser det?
Jaja... Håper de klarer seg litt i det karet de er i nå, så får jeg flytte de etterhvert. De har hvertfall masse fine gjemmesteder i form av overvokst heterathera, mosevegg og masse, masse flyteplanter.

Morro!
Så artig! Grattis!
Håper på bilder etter hvert! Håper det ordner seg med maten. Har du microorm?
Tusen takk Maren!
Nei, dessverre så har jeg ikke microorm heller, Maren. Har jo ikke satt igang noe som helst, for de pleier jo ikke å komme så langt som til å bli frittsvømmende. Ja, jeg vet Håpløst av meg... Ser jo nå at jeg bør sette igang med dette så jeg har noe på lager...

Før lyset ble slått av i kveld var det fortsatt utrolig mange små. Håper det fortsatt vil være det i morgen også. Skal vel ikke egentlig være noen fisk i karet der som kommer til å ta de tror jeg, men vet jo aldri. De er hvertfall veldig gode svømmere ser det ut til, for det er grei strøm i vannet.

Jg tenkte da jeg skulle mate de tidligere at jeg skulle skru av pumpa slik at ikke maten ble borte før de fikk "snusen" av den. Må ærlig innrømme at jeg ikke klarer å se om de faktisk spiser noe, men jeg får håpe. Hvertfall, siden det ikke var noe strøm så svømte de opp mot overflaten (liker ikke være der til vanlig pga av sirkulasjonen er for sterk for de der). Dette så jo ikke jeg da jeg satte den igang igjen.... dumme meg. Skal si deg mamma og pappa var på innsankingsturer opp under flyteplantene!! De fikk samlet nesten alle så det ut til, og plassert de trygt nede i zosterifolia-krattet igjen. Er så kult å se på de knøttsmå fiskene svømme rundt mamma og pappa. ikke virker de særlig redd for noe heller. Bare svimer rundt slik de vil. Pappa'n passer veeeeeldig godt på, smeller inn i glasset om man står for nærme Og absolutt all annen fisk i karet blir holdt i sjakk av mamma'n. Hun jager alt hun ser. Nå har de hvertfall kommet enda et steg videre, med tanke på at de har klart og passe de til de har blitt frittsvømmende
Jeg kan godt sende det litt orm i morgen om du vil, så kan du starte opp en kultur?
SivH
Da jeg kom hjem fra jobb og skulle se hvordan de gikk med scalare-wigglerne som var på innsugingsrøret til pumpa, fant jeg ingen. Så tenke de hadde flyttet dem, og kikket på alle mulige blader de kunne ha valgt. Men neida... ingen wigglere. Så fikk jeg se en hel stim av små scalarer sammen med mamma og pappa! :) De er første gang de har klart få få de frittsvømmende, så det er jo kjempegøy. Jeg har gitt opp artemia dessverre (ingen som klekker noen av gangene jeg har prøvd. Så jeg få prøve å mate de med noe annet. Har brukt Liquifry nå, og fortsetter med det litt til. Har frysetørket artemia jeg kan knuse, samt discusgranulat. Og litt forskjellig baby-for, men det er vel for tidlig å bruke selv om jeg finknuser det? Jaja... Håper de klarer seg litt i det karet de er i nå, så får jeg flytte de etterhvert. De har hvertfall masse fine gjemmesteder i form av overvokst heterathera, mosevegg og masse, masse flyteplanter. Morro! :)



Du kan prøve med avskallede Artemiaegg.


-Tim
Jeg kan godt sende det litt orm i morgen om du vil, så kan du starte opp en kultur?


Om du kan det Maren hadde det vært supert! Sender deg en mail jeg


Du kan prøve med avskallede Artemiaegg.


-Tim


Takk for tipset Tim. Siden jeg er så heldig å jobbe i hele morgen (innenfor butikktid altså), så rekker jeg ikke kjøpe det. Får ta det på mandag, og håpe at småtassene klarer seg til da på det jeg har Men da har jeg hvertfall til neste gang. For jeg er sikker på at ikke gir seg nå.
Fortsatt mange mini-scalarer :)
Har nok forsvunnet noen i løpet av natt til i dag, men det er fortsatt maaaange igjen Veldig gøy å se foreldrene passe på disse små vimsene. De har nok å ta seg til for å si det sånn!

Knipset noen mobil-bilder av de små...

(får ikke til dette med å legge in større bilder i innlegget...)
Hehe så kule de er.. Håper de vokser seg store og pene som de mammsen og pappsen..
Hadde vært gøy om det blir litt størrelse på noen av de hvertfall
Får bare fôre og se om de blir noe av...
jepp, er vel ikke så mye annet å få gjort..
Borte...
Jaja... ingen flere mini-scalarer...
Så utover dagen i dag at forldrene ble mer og mer uinteressert i å passe barna sine. Og på ettermiddagen var det ingen igjen... Aner ikke om de ble spist eller hva som skjedde.. Men, de kom et skritt lenger enn forrige gang, så kanskje de holder ut noen flere dager med barnepass neste gang
så kjedelig da, men er vel ikke siste gangen.. Kan jo prøve å ta de ut neste gang..
Kan grunnen være at foreldrene så at yngelet var svak/syk? Kanskje de ikke har fått i seg nok mat. Jeg vet ingen ting om scalarer, men kan det være at de har spist yngelet etter at de ga opp?
Den gangen jeg holdt på med scalareoppdrett ,så tok det noen ganger før foreldrene klarte å passe skikkelig på de .De må vel gjerne ha litt trening først. Men det er nok kanskje bedre hvis du kan ta yngelen ut og fore de opp for seg selv.
Håper du lykkes neste gang.
Kan nok hende at de ikke fikk i seg nok mat ja... Får jo trening i dette jeg og, så da får både foreldrene og jeg lære sammen
Tenkte jeg skulle forsøke å ta de ut neste gang, da har jeg hvertfall kar som er klart for de å gå i. Hadde et ledig kar denne gangen, men det har ikke fått kjørt seg inn godt nok enda, så tok ikke sjansen på å la de gå der.
Men hvordan får man ut de små der da? Uten å skade de ? Eller bør de flyttes når de er wigglere, eller egg? Håper de legger eggene på et blad neste gang. De har de siste gangene funnet ut at innsugingsrøret til pumpa er fin å legge egg på. Så om jeg skal ta de ut som egg, blir det litt vrient om de legger de der igjen
Tilfeldig bekjentskap
© Christian Alfredsson
Reklame for plussmedlemskap