Kan kirsebærreker gå sammen med disse fiskene?

For å gjøre en lang historie kort:

Jeg innredet et akvarie på 210 ltr med masse gjemmesteder. Røtter, lavastein, mose og masse planter. Akvariet fikk "gro seg til" i flere måneder, før en gjeng reker flyttet inn. (Krystallreker) De trivdes og vokste. Jeg spurte om råd her inne og tenkte meg godt om før jeg gikk til innkjøp av to palettciklider. Rekene hadde mange gjemmesteder, så man skulle tro jeg ville beholde en stødig stamme ihvertfall. Dengang ei. Akvariet er nå tomt for reker, og også eplesneglene har fått gjennomgå. Akvariet er fritt for pestsnegler, som før var et problem, så noe positivt kom det ut av det.

Det er trist, men palettene er nå tilbake i butikken, gode og mette. (takk til snille innehaveren) Jeg synes liksom ikke de var noe fine lenger, etter å ha utradert hele min elskede gjeng. Men så var det egentlig ikke palettenes skyld da... Heller min naivitet som var problemet her.

Nå har jeg igjen reker i karet. Denne gangen krystallreker. Nå tar jeg ingen sjanser, og lurer på følgende:

Kan krystallreker gå sammen med
*Perlegurami? (evt 2 stk)
*Dverggurami? (evt 2 stk)
*Diskus? (evt 1-2 stk) Tror og håper jeg har den ballasten som skal til for å takle slike.

Disse er jo alle dekorative fisker, som passer med nåværende vannverdier. Vannet her er litt hardt, for eplesneglenes skyld.

Andre forslag mottas med stor takk!
de fleste fisk syns reker er godt. guramier er gode jegere, og jeg ville ikke tatt sjangsen. dvergreker burde nok være alene er min erfaring. større reker som amano og viftereker virker det som fisk lar være mer ifred.
Sanne
de fleste fisk syns reker er godt. guramier er gode jegere, og jeg ville ikke tatt sjangsen. dvergreker burde nok være alene er min erfaring. større reker som amano og viftereker virker det som fisk lar være mer ifred.
Takker for svar. Til nå har de gått sammen med corydoras, kuhliål og noen rødmunnstetra og øksefisk i stim. Dette går ihvertfall kjempefint. Det hadde bare vært så fint å ha en eller to fisk til i akvariet som "pynter opp" litt mer. Rødmunnstetraene skal annonseres nå, og da blir det ikke noen fisker igjen som "synes med det blotte øye". En ny stim er ikke aktuelt, da jeg er på grensen til å lage fiskesuppe.

Men tusen takk for svar. Det er mulig det forblir som det er. Jeg får tygge litt godt og lenge på denne.
jeg har perlegurami med reker og de lar dem være i fred. de er ikke så raske etter min oppfatning. eller så erdet bare veldig rolige. men jeg har godt med gjemmesteder da.
ellers har jeg kakaduociclider og blågurami i sakke akvariet.-

disse jakter litt, men får ikke tak i rekene.

diskus er jo fisk som bør være fler enn 1-2 og krever en god del svømmeplass så ville nok ikke hatt disse sammen med perlegurami i 210 liter.
Det er ingen god idè å sette en eller to diskus i et selskapskar som dette. Det vil ikke være optimalt for dem.

Diskus er en stimfisk, trives aller best i flokk, der de innad i flokken opparbeider seg en strikt rangordning. Fra sjef og ned til laveste individ; hakkekyllingen som alltid oppstår i en diskusflokk. Det nytter ikke fjerne den, da blir bare en ny diskus hakkekylling istedet. Slik er diskus.

De blir svekket av å ikke ha det optimalt og da er veien kort til sykdom og parasitter. Diskus er og blir en flokkfisk, og kjøper du kun to, har den som blir sjef bare EN diskus å hakke på. Ikke en hel gruppe den kan spre tyranneriet på. Den svake vil få et utrolig surt liv, som du sikkert skjønner...
Større diskus spiser forresten neontetra og lignende småfisk, så jeg vet ikke helt om krystallrekene ville fått et særlig langt liv sammen med dem :p Siden du bare har en 210 liter, så er det dessverre ikke plass til å gi dem den flokken de trenger for å kunne trives.

De guramiene du nevnte kjenner jeg ikke til hvordan er med reker, for jeg har aldri hatt gurami. Men om du sørger for svært mye tette plantebuskas, spesielt store javamose-kratt, så vil rekene sannsynligvis kunne øke mer i antall enn guramiene rekker "å beite ned" av bestanden. Såvidt jeg har lest meg til, er guramier ofte i øvre halvdel av akvariet og ferdes mye rundt oppe ved overflaten osv. Dette kan lette livet for rekene, som kan gjemme seg i javamosen på bunnen. Mosen holder de gullende ren ved å pille på den utrettelig, døgnet rundt

PS! Jeg har tusenvis av røde krystallreker, og de formerer seg veldig lett og flittig. Har dem i kar sammen med fisk, men mye beplantning, og bestanden holder seg godt oppe.

Takk for svar begge to! Det er så kjekt å ha noen "å tenke høyt med".

Malvinka: Det er enten eller i lista mi over her. Det er ikke aktuelt å ha både perlegurami og diskus. Kjekt å høre at dine perler er så slappe av seg da. Kanskje det er håp.

Mona O: Tusen takk for informativt svar om diskus! Jeg var av den oppfatning at siden man kan ha et lekspar sammen, så går det sikkert greit med ett eller to individer også. Men dengang ei altså...

Jeg ser hva du skriver angående plantebuskas etc. Jeg har en skog her, og masse røtter og lavastein, men det hjalp altså ikke mot det nå utflyttede paret. Jeg må innrømme at jeg nå har fått litt noia. Ikke moro å se fisker spise på store flotte reker som snart skulle slippe rogn... uff og uff..

Store muligheter for at akvariet får stå som det gjør nå altså. Nå tør eplisene å strekke på seg igjen også, og det er helt herlig avslappet etter at palettene flyttet.
Ciklider er litt spesielle, de er rovdyr i mini-format Palettciklider er dessuten beryktet for å terrorisere hele akvarier, spesielt når de har yngel Jeg ville ikke hatt reker sammen med ciklider.

Jeg var så dum at jeg slapp en gjeng med guppy (den alle tror er så harmløs...) i et kar med sikkert et par hundre kirsebærreker i en gang. Det var vel ca 20-25 guppy.
I løpet av et døgn hadde de utryddet omtrent 90% av reke-bestanden... :p De rekene som var for store til at de greide å spise hele, nappet de ihjel og spiste stykkesvis og delt.

Det var heller ikke noe gøy å oppdage, så jeg skjønner godt hva du snakker om Men der jeg har reker sammen med fisk som beveger seg fritt over hele akvariet (alle nivåer) har jeg stort sett utpreget fredelige (eller trege) fisk sammen med rekene mine, og det går da greit. Som f.eks. Nannostomus tetraer, de har veldig små munner. En kampfisk har jeg også med reker, og han er for treg til å få fatt i noen.
Men 90 % av fiskene mine er Corydoras (pansermaller) og L-maller, og de spiser ikke reker (de jakter ikke, og de greier heller ikke få fatt i dem)
Takk for forståelse, Mona.

En kampfisk er kanskje ikke så dumt... hehe Han ville fått boltret seg godt iallefall, om ikke øksene erter ham da, det er jo noe annet. Tviler på det, ettersom de sitter klisteret i vannflaten til enhver tid.

Jeg skal oppdatere tråden når jeg vet hva jeg gjør! Det er et riktig koselig selskapsakvarie slik det er nå, så det er synd å stresse det opp med noe som ikke fungerer.
Tilfeldig bekjentskap
© Leif E. Johansen
Reklame for plussmedlemskap