Agressiv hvit scalare..

Hei.
Overalt hvor jeg leser om scalare står det at det er en fredelig fisk.
Vel, ikke mye fredelig i mitt kar hvertfall..
Har 5 ganske store scalarer sammen med sommerfuglciklide, noen maller og glødebåndtetra. 3 av scalarene er peruviansk altum , en er gullfiskfarga' og sistemann er hvit og kjempeflott og helt klart sjefsemne. Men han mobber alle de andre scalarene så de må leve i skjul hele tiden..
Hva kan jeg gjøre - bortsett fra å kvitte meg med han? Det er endel skjulesteder i karet - som er et 190 liters hjørnekar.
Kjøpe fler? Isf flere tøffe eller flere generelt?
Å ha altum i 190 liter er som å be om slosskamp.
De trenger større plass, for å herske og komme seg unna.
Jo større plass, jo mer vennlig virker det som
Scalarer er som mange andre ciklider til tider sterkt territorielle.
Jeg vet ikke hvor du har lest at de skal være så utpreget fredelige, men intet kunne vel vært fjernere fra virkeligheten. De spiser gjerne neontetra, alle slags yngel og andre småfisk de måtte klare å sluke i akvariet. Om de skulle finne det for godt, altså. Andre ganger lar de andre småfisk være. Umulig å forutspå, egentlig, men risikoen og tendensen er der, helt klart.

Unge scalarer er fredelige vesener, inntil de blir kjønnsmodne.
Kjønnsmodne eksemplarer derimot, kan forandre harmonien i karet totalt. De er fiendtlige overfor hverandre, eller bare mot enkeltindivider i scalaregruppen, fisk de tidligere var venner med. Den eneste de ikke viser territoriell atferd overfor er den potensielle partner de kan ha sett seg ut og som de planlegger å legge egg med, og derfor markerer disse to gjerne territorium. Andre fisk jages vekk fra dette området, både sin egen art og andre arter.
Når lekstiden (som inntreffer ca annenhver uke) er over, går de gjerne tilbake til fred, ro og harmoni for et par ukers tid.... så kommer ny leksperiode og den samme kranglingen oppstår.

Det er overhodet ingen løsning å sette inn flere scalarer. For det første er karet ditt i minste laget til den gruppen scalarer du har fra før, og for det andre vil det bare bli enda flere å krangle med innad i gruppen, hver gang noen får lekstendenser og eggleggingslyst.

Som du skjønner, det kan bli en del klabb og babb i karet ditt. Det du kan gjøre, er å merke deg hvilke to scalarer som danner par. Så beholder du disse to, og selger resten av gruppen. De slipper da å bli terrorisert av paret jevnlig hver fjortende dag (eller oftere, men det vanlige er ca hver 14. dag).
Løsningen på sikt tror jeg altså kan være at du kun har et lekspar der.
Vær forberedt på at jo større scalarer blir, jo mere greier de å gape over av andre fisk...

Du kan lese denne artikkelen om scalarer og oppdrett av dem, hvis du ikke allerede har lest den

Jeg regner med at du med "peruviansk altum" mener en viltfanget form av Pterophyllum scalare. Ikke den ekte Pterophyllum altum, som er en annen og MYE større art.... Dessverre er det i handelen blitt en utbredt, misvisende vane å kalle viltfangede scalarer fra Peru for "Peru altum". De er jo ikke den arten engang!
Signerer innlegget til mona o.
Hadde selv 7 sxtk scalarer sammen diskusene mine i en 660 l tank, men det ble for liten plass og jeg måtte fjerne et parr og da kom harmonien tilbake igjen.
Karret er for lite til såpass mange kjønnsmodene scalarer, det er ihvertfall det erfaringen min tilsier.
Takk for konstruktive svar! Også så kjapt.
Ja Mona O det er nok ikke en Peru Altum, men den litt mindre arten som blir feildøpt i akvariebutikk.
Den hvite er av en annen - ukjent - type. Ble kjøpt som dergscalare,men det er den ikke. Selve kroppen er ca 4 cm i omkrets.
Vet ikke helt om den har funnet seg noen dame i karret, anskelig å se når den herjer sånn med den gule skalaren hele tiden. Hm - jeg kan jo begynne med å gi bort det ene offeret og se hva som da skjer.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap