Må jeg vente 3 uker? vannverdiene er perfekte ;)

Tror jeg gjør allt etter boken,
Har hat karet i hus i ca to uker, har inredet det osv, vil ha mer planter da.
Og nå har jeg tatt oppi 10 små stimfisk *som jeg ikke vet navnet på*
Har lest at jeg må vente opptil 3uker før jeg kan ta flere fisk oppi, men nå målte jeg akurat vannverdiene, og de er perfekte Er det da nødvendig og vente lenger med og ta flere fisk oppi?
Ja. Du bør absolutt vente. Minst to uker til.

Det at du målte vannet nå og fant det ok, betyr ikke at de vil være det i morgen...
Hva målte du forresten etter?

Nitritten VIL komme, og den kommer kjapt og nådesløst. Da begynner fiskene dine å slite alvorlig, og for å forhindre nitritt-forgiftning må du bytte 30 - 40 % av vannet hver eneste dag. Minst i to uker, kanskje tre.
Hvis fiskene dine må lide seg gjennom nitrittforgiftning på kanten av hva de kan tåle, så vil de sannsynligvis bli så svake at de blir syke og da har man enda et problem. Hvis ikke nitritten dreper dem, så vil sykdommer gjøre det.

Ikke for å svartmale altfor mye, men det er rett og slett bare fakta, som du trenger å vite som nybegynner. Akvariet MÅ gjennom en innkjøringsperiode der filteret får tid til å opparbeide seg den riktige bakteriekulturen, og denne prosessen kan man ikke komme utenom. Den skjer, uansett.

Hva slags tester tok du, og hvilken type/metode? Håper ikke du har blitt prakket på disse ubrukelige test-stripsene (sticks) av butikken...? De viser dessverre ren gjettelek når det gjelder resultatene de kommer med, og som oftest er de fullstendig feil. Etter min mening er de ikke verdt papiret de er trykket på.

Du trenger dråpetester for mest mulig korrekt svar, så du får vite de faktiske forhold i akvariet ditt. En for nitritt, en for nitrat, og en for ph. Siden akvariet er nytt, ville jeg absolutt tatt med en test for ammoniakk også. Det er like dødelig som nitritt, men er ofte en oversett faktor i nystartede akvarier.

PS! Er du over eller under 16 år?

Har du målt ammoniakk (NH3/4) ?

Ofte er det den som forgifter dem i starten. Nitritt-toppen kommer ikke før etter 29 dager.

Har du målt selv, eller har de målt for deg i butikken? Og var det i så fall før du satt inn fisken?

Det er først når det kommer fisk i karet, forurensningen skjer hvis det ikke har bygd seg opp tilstrekkelig bakterier i filteret. Synes det høres veldg mye ut å sette inn ti fisk samtidig. Det vanlig er å begynne med et par fisk.

Å sette inn fisk etter to uker er den verste tida.

Hvis de begynner å skrante er eneste hjelp å bytte 20 prosent av vannet morgen og kveld til det har stabilisert seg.

Nei, jeg ville ikke satt inn mer fisk hvis jeg var deg.
svar gurimalle
har målt Nitrate, nitritte, GH, KH og PH. Brukte slike strips. Jeg målte vannet dagen før jeg kjøpte fisk, så har jeg målt vær dag etter at jeg fikk fiskene oppi ( allt er spenende når man er nybegynner) Det vil si at jeg kjøpte fisken på mandag, så har rukket og teste vannet 3 ganger.

NH¾ ??? Sier ikke meg så mye?

Jeg har gått ut fra det som står på akvaskolen her på siden. Der står det at man kan begynne og sette inn fisk vis vann verdiene er bra etter 2-3 uker… Ikke mye fisk på en gang, men litt og litt…

Men både du og hun som svarte før deg sier jeg bør vente, så jeg får vel smøre meg med Tolmodighet da !

Takk for svar!
svar mona o
Takk for svar, men nå er jeg forvirret!

Jeg har jo gått etter det som står på akvarieskolen her inne på akvaforum, i artikkelen som heter oppstart av akvarium står det at du ganske raskt kan sette inn 1-3 fisker, etter 2-3 uker skal du teste vann verdiene, er verdiene da fine er karet klar for fisk står det. Står jo at du ikke skal kjøpe all fisken på en gang men ta det litt rolig. Derfor tenkte jeg som så at siden jeg hadde hat karet i ca to uker og vann verdiene var fine så gjord det ikke så mye om jeg kjøpte 10fisker ( er SMÅ stimfisker) Så har jeg byttet 30% av vannet en gang i uken slik som det står at jeg skal gjøre i denne artikkelen.

Jeg har brukt slike teststrips jah, har hat inntrykk av at det skule være bra nok. Jeg har testet Nitrate, nitritte, GH, KH og PH… og stripsene viste at vann verdiene var bra.

Har ikke renset filteret i pumpen eller noe enda, forsto det slik at jeg ikke skulle gjøre det før pumpen var merkbart redusert, og at jeg da skal ta og skylle filteret i en bøtte med vann fra akvariet


Ps: er nok over 16år jah *hehe*

agathe
NH¾ ??? Sier ikke meg så mye?

Ammoniakk skrev hun først NH3/4 er den kjemiske betegnelsen på det.

Ammoniakk er en forurensning, som bl.a. kommer av råtnende planteblader, matrester som ligger gjemt i en krok og råtner, og fiskenes avføring og urin i vannet.
Ja, fiskene skiller ut urin, akkurat som andre levende vesener.

Derfor er det så viktig å tynne ut alle disse forurensningene daglig med rent vann, inntil filteret klarer å omdanne de farlige stoffene til mer harmløse kjemiske forbindelser som f.eks. nitrat. Nitrat er vanlig å ha litt av i et akvarium, det er sluttproduktet kan man si, etter at filteret har omdannet farlig og giftig nitritt til nitrat. Plantene bruker f.eks. litt nitrat som næring, så det er helt normalt og helt ok å ha et nivå på mellom 10 og 15 i nitrat.
Men det må ikke bli for høyt det heller, så derfor er det en god rutine å skifte ca 25-30% av vannet en gang pr uke. Så slipper fiskene å svømme i sin egen skitt
Men når man har satt inn fisk etter bare to uker som deg, da må man bytte vann mye oftere enn en gang pr uke. Du må nok regne med å bytte vann hver dag, mens du venter på at filteret skal kjøres inn skikkelig.

Dette blir mye info for deg på en gang, men... trøst deg med at det siger inn etterhvert Jeg husker at jeg tenkte i starten at "Alle de navnene på ting og fisk... herregud, det kommer jeg aldri i livet til å huske eller lære meg!"
Men det gjorde jeg, og det gikk overraskende fort da jeg fikk litersyken (dilla på akvarier, jeg har 18 stk...) Hehe

agathe
Jeg har gått ut fra det som står på akvaskolen her på siden. Der står det at man kan begynne og sette inn fisk vis vann verdiene er bra etter 2-3 uker… Ikke mye fisk på en gang, men litt og litt…

10 fisk på en gang er litt mer enn det som foreslås i artikkelen
Artikkelen er forøvrig veldig, veldig kortfattet og dessverre ikke den mest detaljerte. Det skulle vært nevnt mer om innkjøringsprosessen og hva som egentlig foregår i et akvarium da, for det er viktig å vite så man skjønner "the big picture". Men det er kanskje med hensikt den er så lite detaljert, slik at det ikke skal bli for mye å gape over for nybegynnere. De ramler fort av lasset om det blir for mye snakk om akvariekjemi og sånn
Du kan trygt bruke strips 5 i 1 videre om du liker de selv. Jeg har brukt de i 1 år å er veldig fornøyd med de. De måler det du trenger å vite.

Jeg har selv også satt inn mange fisker etter 2-3 dager å de levde helt fint i akvariet i mange mnd uten å se noe på de at det var noe galt. Så bytter du ca 50% vann så skal det gå fint. Jeg har selv byttet 50% vann hverdag den første mnd og alt er helt ok her.
Chanell78
De måler det du trenger å vite.


Det vil si ingenting.

Har du egentlig dobbeltsjekket og kontrollert stripsenes prøvesvar med dråpetester, slik at du VET hva du snakker om? At du er "veldig fornøyd", betyr ingenting så lenge de ikke viser riktig. Hvem er vel fornøyd med å få galt svar?

Jeg har dobbeltsjekket slike strips med dråpetester flere ganger, og det er direkte skremmende hvor dårlige de er. De viser ingenting riktig!
Jeg fikk samme svar med dråper og stips. Så da er det ikke noe galt med de jeg bruker.
Jeg sjekket en gang fem akvarier med strips og dråpetester. Det eneste stripsen lå nogelunde riktig på, var null i nitritt....Dessverre hadde jeg ikke noe akvarium med nitritt å kontrollere med strips, men det kunne vært interessant å sett hvor høy nitritten måtte bli før stripsen reagerte...

Jeg økte hardheten i vannet til 5 gh, og målte med strips. Ingen utslag.
Målte i et annet akvarium der gh var 1, og ingen utslag der heller.
Stripsen oppfatter ikke forskjellen på 1 og 5 i gh.

Den reagerte heller ikke riktig på ph. Jeg målte fem akvarier med ph i ulike verdier, alt fra 6 til 7. Tror det var to av fem som var riktig med strips. Rett og slett tilfeldig.
Da har du kanskje brukt noen billig drit merker på stipsene. De billige er ikke så bra som de jbl
Jeg kjøper aldri "billige drittmerker" av noe. Jeg kjøper kun velkjente, etablerte merker.
Du kan godt bruke 5 i 1 strips av merke Jbl Easy test. Disse har jeg testet og vet de er bra, de måler retter når jeg testet de. Disse måler samme verdi som dråpe tester alle proffene snakker så mye om. Men strips er like bra å bruke for alle!
Men du ser selv hva du ønsker å bruke. Vil du bruke strips som nå, så gjør du det om du er fornøyd. vil du bruke dråper bruker du det.
Gjør dine egne meninger og ikke bare hør på alle andre her inne. Alle har hver sin mening og det er mange hunder meninger her på forum.











agathe
har målt Nitrate, nitritte, GH, KH og PH. Brukte slike strips. Jeg målte vannet dagen før jeg kjøpte fisk, så har jeg målt vær dag etter at jeg fikk fiskene oppi ( allt er spenende når man er nybegynner) Det vil si at jeg kjøpte fisken på mandag, så har rukket og teste vannet 3 ganger. NH¾ ??? Sier ikke meg så mye? Jeg har gått ut fra det som står på akvaskolen her på siden. Der står det at man kan begynne og sette inn fisk vis vann verdiene er bra etter 2-3 uker… Ikke mye fisk på en gang, men litt og litt… Men både du og hun som svarte før deg sier jeg bør vente, så jeg får vel smøre meg med Tolmodighet da ! :) Takk for svar! :)
Ville aldri brukt strips i oppkjøringsfasen av et akvarium, de er alt for unøyaktige. De er greie på et godt innkjørt kar for å få en pekepinn på vannkvalitet. Selv styrer jeg langt unna disse stripsene. Strips er ikke i nærheten så nøyaktige som dråpetester. Det jeg syns er spesielt dårlig med de stripsene( også JBL sine) er at du allltid får 0 i nitritt. Gikk i mange uker og trodde jeg ikke hadde nitrit i karet. Helt til at jeg prøvde dråpetester. Viste seg da at jeg hadde nitrit alikevel. Tror nitriten må være ganske høy før den slår ut på stripsen.
Jeg kjøpte Tetra 6 i 1 strips først, men etter lesing her inne ble jeg usikker og har nå nesten komplett samling med dråpetester. Jeg har gjort en samenligning i mitt akvarie, og strips og dråper gir meg samme resultat..

PH, NO2/3, KH, og GH var helt korrekt. Det bør legges til at Stripsen ikke reagerer før Nitritt er rundt 0.6, så der egner de seg bare til innkjøring uten fisk.

Er JBL dråpetester jeg har sammenlignet med.

Selv om stripsene viser korrekt, synes jeg det er mye enklere å lese av nøyaktig med dråpetesten. Mange av fargene på stripsene er veldig like, og bar ulike lysvinkler kan gjøre at man leser feil på to nærliggende verdier.


-Tim
Fargene er dårlige å lese av på dråper og har mange av samme farger på dråper også. Stips er du i det minste under ok selv om det er flere av lik farge. strips er best for alle !
Chanell78
Fargene er dårlige å lese av på dråper og har mange av samme farger på dråper også. Stips er du i det minste under ok selv om det er flere av lik farge. strips er best for alle !



Tuller du nå? Hvilke dråper har du brukt? På JBL sine er det lett å skille de ulike fargene.

Med unntak av et par av de aller laveste konsentrasjonene. Som nitrittfargene for under 0,025 og 0,025. Utenom det er det veldig enkelt.



-Tim
Nei ikke jbl dråper jeg har. men uansett hva jeg har, er det dråper dårlige.
Chanell78
Nei ikke jbl dråper jeg har. men uansett hva jeg har, er det dråper dårlige.


Beklager, men dette er bare tull. Dråpetesting er det som blir brukt i de fleste kjemisammenhenger der man skal teste konentrasjonen av stoff i en væske.

Du mener vel ikke at kjemiindustrien skal begynne med strips for å kvalitetskontrollere f.eks medisiner og lignende? Det er samme greia.

Det som skal sies er at det er forskjell på dråpetester. Jeg har Tetra sin også, og den måler bare konsentrasjoner på 0.3 og høyere, og det er ikke godt nok. Med JBL er det lett å skille mellom 0,025 og oppover. Klare skiller mellom verdiene, og skalaen er tett. Meget bra.

Å hevde at strips er bedre enn gode dråper faller på sin egen urimelighet. Les litt om titrering så skjønner du.

-Tim
Ja dette er min mening og erfaring. Alle har hver sin mening og erfaring og det har alle lov til.

Men hvilke dråper er billige og bra å bruke da, som er lette å se farger på? Må koste godt under 100,- pr flaske. Jeg har ikke råd til over 100,- for en dråpe test når man får mange stips for ca 100,-
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap