Nybegynner ja, er det min feil eller . . . ?

Ja, det ma jeg nesten sporre om . . . (unnskyld, det er ikke skrivefeil, men USA tastatur )

Hjemme igjen fra Florida, lykkelig med ny laptop og onske om et akvarie, med flotte planter og fisk.

Joda, det var gevinst ved forste forsok. 250 l mobelakvarie med alt utstyr som tenkes kan og til en pris som ikke er sann.
Kommer hjem og "putter alt i sammen" til et koslig lite rede for 26 skjonne fisker. Store fine fisker.....
Ser at plantene trives etter flyttingen og at de har vokst fint pa tre, fire dager og jeg er i mitt ess. Yezz, dette var bra saker. Det eneste jeg satte et sporsmalstegn ved var en stor flott 12 ar gammel praktbotia som sa litt forskremt og utilpass ut.
Tok derfor turen til et par zoo butikker for kanskje & kjope en urne el. som den kunne gjemme seg i.
Endte opp med en XL rot, hjem og vasket av den stov & skitt som jeg var blitt fortalt at jeg skulle gjore.
Hadde en utrolig koslig kveld i gar hvor jeg beundret mitt nyervervede akvarie.
Sa god natt til de nye barna mine og gikk lykkelig til sengs.
Vaknet kl 07 i dag og tuslet inn til vennene mine. Det var sa stille & rart.
Tenkte i mitt indre at det var da ikke meningen at alle 26 skulle gjemme seg rundt rota.
Gned meg i oynene og satte pa lyset . . . . PUST & PES, GROSS OG GRU . . . her var det ganske sa dodt. 15 lik la & flot. . . I stor (navnlos) pa 15 cm + 10 stote gull barber og 3 mindre flate, ett eller annet slag.

Fikk panikk . . . . hva skulle jeg gjore ?
Ikke noe, fordi jeg var nybegynner og ikke visste hva jeg skulle gjore.
Jo, forresten, jeg malte PH og den var LAV ........

Zoo butikken sa at det ikke hadde noe med den nyinnkjopte rota & gjore, men det er ikke snakk om at det ikke var den som var synderen. Det skal jeg vedde pa . . . . Hvem har rett . . . jeg eller zoo sjappa ?

Jeg er sa trist & lei . . . Vennlig hilsen Mei.
Tok du opp i alle fiskene og vann og startet pumper samtidig? Det er vel kanskje nummer 1 feil nybegynnere gjør ettersom en kar ikke er klart for innflytning før etter 4 uker. Dessverre informerer sjeldent akvariebutikker om dette ettersom mange er interessert i å tjene mest mulig penger på deg. Og da er det jo en evig diskusjon på hvem sin feil det er... det er vel i grunn butikkens mangel på informasjon som førte til at alle fiskene døde pga dårlige vannkvaliteter. Og er det ikke sånn at røtter ØKER PH tro? Men et kar er uansett ikke innflytningsklart før etter ca 4 uker... Tviler sterkt på at en rot kan klare å endre vannkvalitetene SÅ drastisk i løpet av en natt at det fører til total fiskedød i karet uten at jeg er noen ekspert
nitrittforgiftninger oppstår ikke over natta, og jeg regner med det er andre ting som ligger bak.
Jeg kjopte alt brukt , , ,
Jeg kjopte alt brukt, hadde bilen full av vann som hadde vert i akvariet fra for. Tok kun i litt nytt vann for & fylle opp, og alt gikk jo sa bra i 4 dager. Fiskene spiste & koset seg.
Sa altsa den fjerde dagen kjopte jeg rota og 10 timer senere var fiskene dode.....
Røtter kan senke PH, ikke øke den.

26 store fisk i et helt nytt akvarie med nytt filter... stått i en håndfull dager... jeg setter pengene mine enten på ammoniakk eller nitrittforgiftning.

Du har dessverre gått i den vanligste nybegynnerfellen som finnes

Du kan lese om oppstart av akvarium her, og du bør nok lese denne artikkelen om vannverdier også. Det vil nok forklare hvorfor du har død og elendighet i karet ditt nå.

Du bør bytte minst 30% av vannet umiddelbart. Deretter skaffer du deg en skikkelig dråpetest for nitritt og sjekker nivået. Gir den utslag, må du fortsette med daglige vannbytter på minst 30%.

Selv om den ikke skulle gi utslag nå må du følge med og teste daglig de neste ukene. Det vil uansett testresultat nå, ta 4 uker før filteret har de bakteriene som trengs for å bryte ned avfall og hindre vannet i å bli forgiftet.

Og kjøp for all del ikke nye fisk enda for å erstatte de døde! Ingen nye fisk før om 4 uker, og da må de kjøpes noen få om gangen over lengre tid, for å gi filteret tid til å tilpasse seg økt avfallsmengde.

Kutt all fôring også. Fiskene klarer seg fint i flere dager uten mat
"Gammelt" vann har ingenting å si, det er filteret som er viktig. Er det avslått i mer enn en time begynner bakteriene å dø. Og jo lengre det er avslått utover en times tid, jo fler bakterier går dukken. Tørker filteret ut, er det som å starte et filter helt på nytt, med fare for nitritt.

Rota har neppe tatt livet av fiskene dine. Den senker nok PH, men selv om det går raskt, er det rart at så mange dør på så kort tid. Det er som oftest et typisk tegn på forgiftning.

Hvor lav var PH da du målte?
Takk for svar.
Ph var pa 7 nar jeg la i rota og etter 10 timer var den pa 5,5.

Fiskene pustet fort for de dode. Tok de da ut, hadde noe PH salt som fulgte med i kjopet og tok 1 barneskje av dette opp i vannet. Det gikk ikke mange minuttene for de begynte & puste roligere og ble mere normalt aktive igjen.

Na er PH pa 7 igjen og de siste 11 fiskene ser ut som ay de lever mere normalt igjen. Rota har jeg fjernet.

Na har jeg kjopt mere strips og maler regelmessig. Der det skal vise forgiftning er det ikke noe utslag, men det viste lavt GH (tror jeg det er).

Pumpen var nok ikke avskrudd mere enn i 1 time og fiskene var det siste jeg hadde opp i akvariet igjen.

Da hadde det gatt kanskje 2 timer.

Tidligere eiere har ikke hatt noe problemer med kar eller fisker de siste 2 arene, og derfor tok jeg med alt det gamle vannet.

Vel, noe skal jeg vel laere av dette, men det er sa trist.
Fore gjor jeg ikke . . . . .

Tusen takk for svar . . . . det er godt & fa luftet tankene sine litt.
Hva vasket du rota med - bare vann?
Brukte du kanskje en børste det var såperester på?

Strips er dessverre svært unøyaktige, kanskje spesielt på nitritt. Det virker som om det skal være mye nitritt i karet (dødlige mengder) før stripsene gir noen som helst indikasjon på at det er et problem.

Mye bedre om du kjøper deg en dråpetest for nitritt og følger nøye med
Her trenger det ikke handle om verken nitritt eller såpe, dere. (Men såpe kan gi akutt forgiftning, ja.)

En helt ny, stor rot oppi et kar kan påvirke pH temmelig kjapt, spesielt om det er litt porøst treverk. Hvis pH er forholdsvis lav i utgangspunktet, og KH er 0, skal det lite til før et pH-dropp. Endrer pH seg for raskt, får fiskene problemer. Allerede ved KH 4 blir pH mye mindre utsatt for svingninger.

Sier ikke med dette at det MÅ være rota, men jeg mener det er sannsynlig at en stor rot + for lav KH i utgangspunktet, kan være årsaken.
Jeg kom til å tenke på pumpa. Når den var avslått i 1 time, hadde du den i vann da? Om du ikke hadde det så hadde den kanskje begytn å tørke?

Regner med det ikke er dette, siden det går bra nå, så jeg tror det er rota jeg også. Jeg vet av flere som har mistet fiskene sine når de har kjøpt nye røtter. Noen har trodd det kunne komme av at rota avga ett stoff, for når de tok den ut igjen så ble alt bra igjen
Plussmedlem
Er det kanskje et tips å væte rota en tid før man putter den oppi karet? Slik at eventuelle gasser, stoffer, sporer o.l. forsvinner/reagerer med vannet og kanskje nøytraliserer en del av virkningen av disse?

Og var også pumpa brukt? Er det mulig at den ikke hadde blitt rengjort skikkelig hvis karet hadde vært nedpakket? Slik at den har sirkulert "råttent" vann?

Et annet poeng kan være pH-fallet i forbindelse med den nye rota. Begge arter i databasen omtalt som Gullbarber står oppført med et pH-minstemål på 6,0. Hvis pH'en din var 5,5 på 10 timer kan fallet ha trigget massedøden.
Personlig synes jeg det virker litt søkt, men jeg har ikke personlig erfaring med denne fisken, så jeg kan ikke si hvor hardfør den eventuelt er.
I utgangspunktet friske fisk bør etter min mening tåle et fall i pH på 1,5 over en periode på flere timer. Hadde det vært et plutselig fall, forårsaket av en direkte introduksjon av en syre/base som trigget et umiddelbart fall, ville det vært åpenbart.
Jeg er enig med Viktor, altså. Et fall fra PH 7 til PH 5,5 er mye, skalaen er jo logaritmisk... men likevel, dette har skjedd over flere timer, og selv om det er en påkjenning for fisken synes jeg det høres dramatisk ut med massedødsfall som konsekvens.

Kan jo bare nevne at Mona O, i et desperat forsøk på å redde yngel som døde som fluer, flyttet yngel fra en PH høyt oppe på 6-tallet, og inn i en PH midt på 5 tallet. Her var det snakk om umiddelbar endring i løpet av sekunder, på svært unge yngel.

Disse 5 ynglene som ble "utsatt" for dette - de er en voksen lekgruppe her hos meg i dag, med egne avkom å skilte med. Ingen døde som følge av et sekunds kraftig endring i vannverdiene. (Disclaimer: Anbefales IKKE, dette ble gjort i et siste, desperat forsøk på å redde ynglene).

Derfor har jeg liksom ikke kjempetro på at det er rota, med sin PH-senkende effekt som er årsaken. Slike plutselige massedødsfall er stort sett alltid forgiftning, enten i form av ammoniakk/ammonium, nitritt eller fremmede ting, som såpe. Skal selvfølgelig ikke kategorisk avvise det, men..

En annen ting er vel at PH sikkert også er testet med strips, så vi kan egentlig ikke 100% stole på resultatene. PH-fallet kan ha vært større, eller lavere enn det resultatene viser.
Plussmedlem
Ja, her tror jeg nok vi lander på en eller annen forgiftning. Og jeg tror rota er synderen, selv om dyrebutikken nok vil nekte.
Ingen vet vel med sikkerhet hvor rota kommer fra og hva den gjennomgikk som en del av et levende tre. Gjennom sine mange hundre år, akkumulerer trær mye dritt... De er tross alt naturens svar på Eheim, Fluval osv.
Takk til dere alle
TUSEN, TUSEN TAKK TIL DERE ALLE.
Sa godt & vite at det finnes hjelp & rad og faa.
Mange meninger ser jeg og jeg tror at jeg ikke har gjort noe galt.
Naar jeg vasket rota saa var det i en ren plastbalje (ny fra Ikea) og jeg bruke en ren borste som ogsaa var ny og ubrukt.
Naar jeg fikk i PH saa roet de andre smaa fiskene seg fort og senere saa fikk jeg sjekket vann kvaliteten. Tror derfor ikke at det er nitritt som er "morderen" her. Den saa nemmelig fin ut....

Jeg takker som sakt dere alle og slaar meg tilro med at det MAA ha vaert rota som har gjort dette PH fallet. ( den laa forresten lenge i vann innen jeg borstet bort det lose og all skitt og la den i akvariet.

Naar jeg la meg ved midnatt var alt bra . . . . naar jeg sto opp kl 07 var det 10 dode gullbarber ca 5 cm - 3 stk tetra med fin storrelse og 1 stor 12 aar gammel fisk som ligner pa en abbor.

Sugefisk og maller har overlevd og de kom seg veldig etter at jeg hadde i mere/mye ph.

I dag har jeg kjopt PH & nitritt tester i draape form, ikke strips ) og vannkvaliteten naa etter snart 1 1/2 dag er fin. Plantene har ogsaa tatt seg opp igjen.

Eller kanskje de har vaert fine hele tiden men i mine oyne og med min redsel denne morgenen saa saa alt ut som i dodsens rike.

Takk, takk kjaer venner og God Helg.

Rota er naa synderen, den har fatt sin dom og har tatt sin straff.
Vekk med den. . . .


MVh. BerBi
Har selv mistet fisk pga av ph-fall etter innsetting av røtter. Etter min erfaring så ser det ut til at de forskjellige artene kan ha forskjellig toleranse når det gjelder dette. Ph-droppet skjer også ekstremt raskt når kh er lav og enkelte fisker har dødd over natta her hos meg, mens andre ikke har sett ut til å ha noen problemer. Siden du ikke har utslag på nitritt, men absolutt har målt at ph har falt så synes jeg det høres veldig sannsynlig ut at det er det som har skjedd.

Om du skulle ønske å sette inn røtter ved en senere anledning så kan det være en fordel å bufre vannet, dvs øke kh til minst 3-4 ved tilsetning av for eksempel natron. Dette vil også øke ph. Det krever at du følger med kh slik at du kan tilsette mer om kh begynner å bli lav igjen. Jeg gjør selv dette i to av karene mine etter å ha opplevd ph-fall og fiskedød ved et par-tre anledninger. Jeg lærte til slutt
Khen er viktig her. Phen kan ha vært langt lavere enn 5.5 selv om det var det du målte. Lav Kh kan ha sendt ph enda lavere før du har fått målt.
Jeg må få slå et slag for dråpetester. Hadde man hatt det kunne man utelukket alle spekulasjoner på om det er nitritt, eller ph\kh.
Helt enig med Joakim. Strips-testere er noe dritt. Mine viser en pH på 6.4 i karene mine, og i springvannet. Stripsen kan ikke vise lavere, så vet ikke om pH kan være lavere...

Måtte kjøpe dråpetest for å få mer nøyaktig/riktig lesninger.
Da fikk jeg 6.8 i kranvannet, og 5.7 i et kar, og 7 i det andre.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap