Black_flys akvarier i Trondheim (side 3)

Var hos Steffen_93 i dag og handlet 3 akvarium. 2*13liter og 45liter samt javamose.

Den ene 13 literen er allerede klargjort og rekene har fått flyttet inn i sin nye bolig. To damsnegler jeg har funnet er også flyttet over.
Blandingsgrusen fra 63literen er brukt som bunnsubstans.
I 63 literen ble det laget et teppe med fin sort sand til Coryene.

Oppstart med filterguffe!?
Hvordan funker dette?
Skal jeg klemme ut veske fra det innkjørte filteret over det nye?
Eller funker det med å ta vann fra karet over i det nye?
Eller rengjøre filteret i akvarievannet og fylle dette i det nye karet?

Hadde satt pris på hjelp.

Ta og klem lett på innkjørt filter i en bøtte akvarievann. La den nye pumpa surre og gå litt i den samme bøtta. Det sitter masse gode bakterier i dritten som løsner fra det gamle filteret, mange av disse blir da sugd inn i det nye filteret der de eteblerer en ny koloni.
akvafil
Ta og klem lett på innkjørt filter i en bøtte akvarievann. La den nye pumpa surre og gå litt i den samme bøtta. Det sitter masse gode bakterier i dritten som løsner fra det gamle filteret, mange av disse blir da sugd inn i det nye filteret der de eteblerer en ny koloni.


Takker. Da satser vi på at det går seg til
Plussmedlem
Og da er jeg herved blitt plussmedlem.
Satte inn luftpumpe
Målte nitrit verdien da fiskene i dag plutselig alle skulle til overflaten. Stemmer det... rødt som fanden selv. Skiftet først 20 liter, og målte på nytt. Fortsatt rødt men lysere. Så skifte 20 liter til og rense filteret og sette inn ekstra luft pumpe. Fjernet også en stor stein og rota og fikk slamsugd under disse. La det gå litt nå, så sjekke igjen. Gått i litt over en måned nå så det er vel nå nitriten slår inn. Blir å fore litt roligere fremover.

Vannbytter hver dag?
Absolutt vannbytter hver dag. Ikke rens filteret. Da skyller du ut bakterier i samme slengen.


-Tim
Tim
Absolutt vannbytter hver dag. Ikke rens filteret. Da skyller du ut bakterier i samme slengen. -Tim

Får håpe det går over til jeg reiser på ferie på søndagen.
Skal man også kutte ut matingen helt?
Yngelet må jeg vel uansett mate.

Lurer på å flytte yngelet over i rekekaret som har luftestein.
Går dette bra?
Ny sneglart i karet
Fant i dag en ny snegleart som jeg har lagt oppi rekekaret.

Fikk også 3 Valisner planter og 3 jegersnegler som har fått plass i det nye karet som er satt opp.
Laget javamosevegg til 45literen
Startet med å lese gjennom tråder her på akvaforum og fant et genialt tips

Turen gikk til Jernia og handlet inn 10stk sugekopper fra baderomsavdelingen(slike mann henger opp handklær på), i byggavdelingen fant jeg galvanisert netting til 105kr meteren. Trengte 0.6meter da akavriet i høyden var ca 0.3m. [External Image] Vel hjemme var det bare å bøye hele nettingen til den ble rett, så å bøye den på midten. Derfra var det å lage hull til sugekoppene. BEstemmte meg for å bruke 6stk. [External Image]

[External Image]

[External Image]
Så var det å fordele mosen utover.
[External Image]
sett fra siden. Mosen legges jevnt utover.

[External Image]
Så var det å bøye inn sidene slik at det ikke blir noen skarpe kanter ut mot der fiskene skal svømme.
Så var det å sette den inn i karet.
Må modifisere endene litt slik at ikke fisk og snegler kommer på baksiden, men skulle det skje er det jo bare å ta den av siden den er festet med sugekopper.
Tok ca 30-45min.

Blir å vente spent å se om effekten blir slik jeg ønsker.

[External Image]
Sett slik det blir å se den fra akvariet
[External Image]
Sett på baksiden med sugekoppene
[External Image]
Slik ble det i akvariet. Gjenstår bare at den skal vokse seg gjennom nettingen nå. Få godt med ogsygen og sirkulasjon i vannet.
Se der ja, sånne mosevegger er stilig. Men det er ikke litt tette masker i den nettingen? Det funker sikkert, javamose klarer det meste
Lisbeth
Se der ja, sånne mosevegger er stilig. Men det er ikke litt tette masker i den nettingen? Det funker sikkert, javamose klarer det meste :)


Er litt usikker på det jeg også. Men har prøvd og spirene skal klare å komme seg ut, men vi får se. Usikker på hvor fort de vokser.
Er maskestørrelsen for liten blir det tilbake til Jernia eller Biltema og kjøpe med større maskevidde.
Da starter verdiene i akvariet å gå ned.

Skifte vann en gang til nå for å se om det kan bli enda bedre.

Ottoene er fulle av liv igjen etter å ha ligget utslått på noen steiner de siste dagene.

Men først i postkassen og se om det har kommet noe spennende.
Så kom eplesneglene fra SMOKEY. Fordelte de på alle karene.
I tillegg kom foret fra Vidar Alfei.
Kjapp levering fra begge.
I dag kom algekulene fra Joanna Sandvik. Flott levert.

En stor takk til alle som har tilbudt seg å gi bort filtergugge.
Enda større takk til Lars Jamne som hadde to 1,5liters mozzel flasker fylt med gugge.

Vannet virker bedre, men vi får se.

Foringsmaskin instalert og timer for lyset instalert.

Yngelet som er igjen får klare seg på weekend for og alger.

Noen reker flytet oppi 45literen.
Da er det reise dagen. Skal skifte vann på alle karene samt legge oppi weekend for i de karene som ikke har foringsmaskinen. Litt usikker på den maskina. Vil liksom ikke gå rundt av seg selv.... Får testkjøre en gang til. Hvis den ikke funker da blir det weekend for der også.

Sjekke vannverdiene først.......
Hvor lenge skal du være borte?

Weekendfôr er det mange som har hatt problemer med selv i godt etablerte kar... siden du nå har måttet kickstarte filtrene dine, er akvariene fortsatt i en sårbar fase. Jeg hadde hvert fall droppet alt som heter weekendfôr, og sterkt vurdert fôringsautomatene også. I så fall ville jeg stilt den inn til å gi ytterst lite mat en gang om dagen.

Du er ikke hjemme og får stanset fôringen eller byttet vann om belastningen blir for stor for karene...
Ble slik at det kommer noen innom. Så de får se på akvariet om foringsautomaten skal fjernes.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap