Hvilken fluval skal jeg velge?

Holder på å gå på veggen av min tetratec (IN 600 plus) pumpe som bråker som en traktor.. -traktortec er et bedre navn...

Den er nå ca 2,5 år.
Har vaska alle deler. Hjelper ikke.
Har i senere tid tadd ut innmaten i de to filterkasettene, og erstatta den med grov blåsvamp.
Nå er hele familien lei bråket.

Tenker å kjøpe en Fluval nå, men hvilken skal jeg velge til en 60 liter?

Fluval 2, 2+ eller U2?
3, 3+ eller U3?

Vil gjerne bruke blå svamp i den.
Den nye U serien virker innvikla med alle kasettene inni. Den er kanskje vanskelig å modifisere?

Er det stor forskjell på for eksempel 2 og 2+ med tanke på tilpassing av svamp ved modifisering?

Er det riktig at oppgitte gjennomstrømming er uten filtermateriale, slik at man må ta en større pumpe en det ser ut som?

Hadde vært fantastisk å få hjelp til dette.
Inaktiv bruker
jeg kan bare si at jeg har at kjempemye trøbel med filtermerke Fluval.og det er med filtere som stoper nesten bare etter noen dage etter rensing. så det er min erfaring med fluval
David G: Det er nok fordi du har valgt feil pumpe mht størrelsen på karet

Fluval lager gode pumper, men min erfaring er at juwel sine er bedre. Juwel pumpene kan gå i mange uker uten å bli vasket. Sirkulasjonen i vannet blir dårligere, men den stopper aldri helt. Fluvalen derimot stopper helt når den blir full, og da er det ikke lenge før alt i karet vil kunne stryke med.
Inaktiv bruker
det gjør jeg ikke for noen ganger vil di ikke starte ei gang
Du får heller ta det i en annen akvarietråd hvorfor din pumpe ikke starter. Det var ikke det vedkommede spurte om. Vil tro du må bytte ut pumpen du har med en større en, og/eller bytte filter. Evt. bytte impeller hvis den er slitt.


Jeg har har/har hatt Fluval 1+, 2+, 3+ og 4+ og det var gode pumper men som sagt synes jeg personlig at det finnes bedre varianter. En fluval 2+ pumpe vil holde i ett slikt kar så lenge du ikke har mange fisker oppi. Ved mange fisker ol vil jeg anbefale å kjøpe en 3+. En viktig ting som vi merket i våre kar er at alle fluval pumpene ga mye støm i vannet, så hvis du har fisker som liker rolig vann anbefaler jeg ikke fluval i det hele tatt.
Inaktiv bruker
ok men nå må vi jo svare på spørsmålet dene tråden handler om


Fluval 2+ sule vel gå til en 60 liter

Du bør velge en pumpe som har den dobbelte kapasiteten som karet. Altså til 60 liter bør du ha en pumpe som er beregnet for kar på 120 liter. Jeg ville nok gått for Fluval 3+ som har en kapasitet på 130 liter. Strømmen kan du jo styre opp og ned som du vil. Forøvrig har jeg hatt Fluval 1+ ,2+ ,3+ og 4+ og er veldig fornøyd med dem i de små karene jeg har hatt (95 liter og nedover)
har en god del akvarier på 63 liter jeg bruker fluval 2+ i. Disse merker en veldig fort når de begynner å gå tett, men de er også meget enkle å rengjøre.

Det største minuset jeg har merket meg med disse er at de har en lei tendens til å ikke starte opp igjen etter strømbrudd eller å ha vært koplet fra.
hm.. kanskje fluval ikke er så fantastisk likevell?
Andre pumpe-forslag? -gjerne med gode begrunnelser så klart.
Helt katastrofe om pumpa ikke starter etter strømbrudd! -Er jo umulig å være hjemmeværende husmor for å passe fiskene.
Er jo et stort poeng at den skal være driftsikker!
Tetratecen har foresten aldri stoppet. Jobber jevnt og trutt, men bråker nå så grusomt (og er farlig for yngel og små reker pga innsuget..), den MÅ ut!
-takk for svar foresten.
De starter ikke igjen etter strømstans dersom det er mye dritt rundt impelleren (rotoren).

Så lenge denne rengjøres samtidig med filtermaterialet, er det ikke noe problem.

Det eneste er, i hvert fall hos meg, med modifiserte fluvaler, så samles det mye skitt rundt impelleren før selve filtermaterialet trenger en rens. Men da er dte jo bare å plugge løs selve filterhuset, og raskt rense brønnen og gni litt på selve impelleren. Tar jo ikke mange sekundene
Plussmedlem
Har fluval 4+ og er mektig fornøyd med den.
Jeg har en Fluval 1+. Det har hendt ett par ganger at filtersvampen har blitt sugd opp i impelleren, og hele greia har stoppet. Løste problemet med å kutte ut en liten bit der impelleren treffer. Ingen problemer så langt.


-Tim
Plussmedlem
Bruker 3+ som jeg kutter ned lengden på og fyller med blåmatte i mine 63litere.
4+ som er endret på samme måte i en 112liter.
hm.. kanskje verdt å prøve fluval likevell da?

3+ til 60 liter da? -en hos Dahls dyrerike mente det kunne bli for kraftig, og mente 2ern var bedre..
Blir usikker jeg.. kan jo ha 3ern på minimal utblåsning/ gjennomstrømming kanskje?
Samtidig øker vel modifiseringa kapasiteten.. Burde jeg da ta 2ern??

Er 3 og 3+ samme pumpa? ser ut som de selges som to forskjellige, med ulik "kapasitet" (utifra produkt tekster i ulike nettbutikker).. hva stemmer egentlig? Er det gammel og ny modell?
Hva er eventuelt best?
Jeg ville valt Fluval 2, og modifisert den. Tar mindre plass og er godt nok dersom du ikke skal ha veldig stor belastning. Det er uansett ikke å annbefale. Best med få friske fisk

Ett annet filter som er bra er Eheim Aquaball. Bare ligg unna den minste modellen, 2206. Den går tett for ingenting. Etter jeg oppgraderte den med tre ekstra moduler går den som en klokke. Aquaballen har avtagbar luftdifusor.


-Tim
Jeg er svært fornøyd med fluval 2+ som jeg har modifisert med blåsvamp! Jeg har hatt den i snart 1/ 2 år og enda ikke måttet rense den bortsett fra det ElinH sier om filterhodet hvor må vaske impelleren når jeg merker at vannstrømmen blir dårlig.

Jeg har den nå gående i ett kar med pygmégurami og det går helt fint, så om du vil ha fisk med lite strøm stiller du bare inn pumpa slik at vannet går inn mot glasset eller stille ned hastigheten
æsj.. er enda usikker på om det blir 3 eller 2.. Noen som kan overbevise meg?
-skulle helst bestillt pumpe før vi drar på ferie i morgen tidlig..
Vil starte et nytt og bedre liv når vi kommer hjem.
Fru Fiskebolle
æsj.. er enda usikker på om det blir 3 eller 2.. Noen som kan overbevise meg? -skulle helst bestillt pumpe før vi drar på ferie i morgen tidlig.. Vil starte et nytt og bedre liv når vi kommer hjem. :)



Kjøpe 3. Da har du om du vil ha større akvarie


-Tim
var inne på tanken..
men om jeg kjøper et større, som jo er drømmen, så er jeg redd for at 60litern likevell lever i beste velgående, og da trenger den jo fortsatt pumpe.. hehe..

Er det sikkert det ikke blir for kraftig kost med 3ern da?

mas,mas,mas.....
Fru Fiskebolle
var inne på tanken.. men om jeg kjøper et større, som jo er drømmen, så er jeg redd for at 60litern likevell lever i beste velgående.. ;) Er det sikkert det ikke blir for kraftig kost med 3ern da? mas,mas,mas.....



Siden sirkulering kan reguleres, så er den eneste bakdel at den tar større plass.


-Tim
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap