- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Trenger info ang fisk og ph senking
Trenger info ang fisk og ph senking
Jeg skal senke pH'n i 234Litern min til 7.0. Den ligger på rundt 7.5-8.0 akkurat nå. Jeg bruker JBL pH-Minus.
Problemet mitt er at jeg fikk med en sjokolademalle sammen med den ene rota jeg nettopp flyttet over, denne er ur-vanskelig å fange igjen! Gjør det ekstremt mye at jeg senker pH'n med denne i karret?
Eller burde jeg seriøst prøve å få denne over i karret den kom fra?
Mallen skal gå i 234Litern når alt er i orden der.
Problemet mitt er at jeg fikk med en sjokolademalle sammen med den ene rota jeg nettopp flyttet over, denne er ur-vanskelig å fange igjen! Gjør det ekstremt mye at jeg senker pH'n med denne i karret?
Eller burde jeg seriøst prøve å få denne over i karret den kom fra?
Mallen skal gå i 234Litern når alt er i orden der.
Postet 11.07.09 kl 14:41
Postet 11.07.09 kl 19:26
Om du ikke får ut fisken så bør du ta senkingen over flere dager. De fleste fisker tåler ikke raskere senking enn en halv grad i døgnet og enkelte arter er enda mer ømtåelige for fall i ph. Jeg vet ikke hvor ømtåelig din malle er men om du senker over en 3-4 dager så burde det gå bra. Husk også å blande ut middelet i litt vann på forhånd slik at fisken ikke får sterkt konsentrert mengde av dette stoffet i hodet
Postet 14.07.09 kl 15:50
Takk for svarene.
Den sjokolademallen fikk jeg tak i, og jeg prøvde JBL's pH -. Dette er ikke et middel jeg vil anbefale! Det holder ikke det det lover.. Klart, det senker pH'n men dagen etterpå er den like høy..
Tenkte jeg skulle prøve Amtra's pH -.. Vet det er flere her som sverger til den. Og da skal jeg ta det over 5-6 dager tenker jeg, for da er det flere maller som er verd mye for meg i det karret.
Den sjokolademallen fikk jeg tak i, og jeg prøvde JBL's pH -. Dette er ikke et middel jeg vil anbefale! Det holder ikke det det lover.. Klart, det senker pH'n men dagen etterpå er den like høy..
Tenkte jeg skulle prøve Amtra's pH -.. Vet det er flere her som sverger til den. Og da skal jeg ta det over 5-6 dager tenker jeg, for da er det flere maller som er verd mye for meg i det karret.
Postet 15.07.09 kl 12:23
Postet 15.07.09 kl 12:36
Postet 15.07.09 kl 13:00
NorthHawkVet du merke på den du kjøpte? Er det den jeg har linket til tidligere? :)
Det er denne jeg har
Postet 15.07.09 kl 13:29
Hmm, ikke for å gjøre ting vanskelig for deg altså, men om verdiene fyker i været igjen så mistenker jeg at du har noe i akvariet som påvirker. Har du testet stein og grus slik at du er sikker på at de ikke inneholder kalk? Det stresser faktisk fiskene mer å leve i vann som er så ustabilt enn å leve i stabilt vann litt utenfor anbefalte verdier.
For å teste ut om grus eller stein påvirker vannet så tapper du kaldt vann i en beholder og lar den stå til lufting over natten/et døgns tid. Mål så verdiene og fyll opp minst halve beholderen med grus/stein du har mistanke til. La dette stå noen dager og mål så verdiene igjen. Har de økt så har du funnet synderen.
For å teste ut om grus eller stein påvirker vannet så tapper du kaldt vann i en beholder og lar den stå til lufting over natten/et døgns tid. Mål så verdiene og fyll opp minst halve beholderen med grus/stein du har mistanke til. La dette stå noen dager og mål så verdiene igjen. Har de økt så har du funnet synderen.
Postet 15.07.09 kl 15:52
Tante AstridHmm, ikke for å gjøre ting vanskelig for deg altså, men om verdiene fyker i været igjen så mistenker jeg at du har noe i akvariet som påvirker. Har du testet stein og grus slik at du er sikker på at de ikke inneholder kalk? Det stresser faktisk fiskene mer å leve i vann som er så ustabilt enn å leve i stabilt vann [B]litt[/B] utenfor anbefalte verdier. For å teste ut om grus eller stein påvirker vannet så tapper du kaldt vann i en beholder og lar den stå til lufting over natten/et døgns tid. Mål så verdiene og fyll opp minst halve beholderen med grus/stein du har mistanke til. La dette stå noen dager og mål så verdiene igjen. Har de økt så har du funnet synderen.
Jeg trodde dette jeg også, men verdiene ligger stabilt på 7.5-6 nå. Jeg har testet om det er næringen min som gjorde noe men den senker bare pH litt. Jeg har 8.0 ca i krana (uff ja, dette er høyt) men alle karrene mine havner ca på 7.5 i pH, sikkert pga røtter o.l..
Jeg tror ikke det er grusen, det pga den har vært i et annet akvarium og der lå pH på stabile 7.5. Men selvfølgelig, hadde nok vært lurt å teste den. Problemet er at den er blandet med næringen nå (TetraPlant Initialsticks). Må isåfall skylle ut dette i en liten kopp el.no..
pH'n har ikke svingt "sånn helt i 100", bare det at den steg tilbake igjen etter ca 24T med JBL's pH minus. Og som sagt ligger den nå stabilt.. Jeg har en følelse på at den "gugga" ikke er av ypperste kvalitet.
Selvfølgelig skal jeg ikke si at det er bombesikkert. Burde nok teste grusen før jeg sier det.
Postet 15.07.09 kl 18:04
Tomman[QUOTE=NorthHawk]Vet du merke på den du kjøpte? Er det den jeg har linket til tidligere? :)
Det er denne jeg har
Det er Amtra sin ja. Tror jeg skal prøve den..
Postet 15.07.09 kl 18:05
Jeg har brukt Amtra sitt eikebarkekstrakt i flere år nå Fungerer som gull!
Før Aquamanias begynte å selge det, pleide jeg å kjøpe det her hos Valenta Aquaristik i Tyskland. De selger det i opptil 3 liters dunker! Jeg pleier å kjøpe 1 liter, og så fyller jeg på den minste flaska de har etterhvert som jeg bruker opp av den lille. Den lille er mer hendig å dra med seg rundt og la stående på brettet jeg har tester, fôr, pipetter og alskens ting & tang på til akvariebruk. Den store litersflaska står i bokhyllen.
Før Aquamanias begynte å selge det, pleide jeg å kjøpe det her hos Valenta Aquaristik i Tyskland. De selger det i opptil 3 liters dunker! Jeg pleier å kjøpe 1 liter, og så fyller jeg på den minste flaska de har etterhvert som jeg bruker opp av den lille. Den lille er mer hendig å dra med seg rundt og la stående på brettet jeg har tester, fôr, pipetter og alskens ting & tang på til akvariebruk. Den store litersflaska står i bokhyllen.
Postet 15.07.09 kl 19:39
Endret: 15.07.09 kl 19:58
Postet 15.07.09 kl 20:41
Postet 15.07.09 kl 20:41
Postet 16.07.09 kl 01:06
mona oJeg har brukt Amtra sitt eikebarkekstrakt i flere år nå :) Fungerer som gull! :) Før Aquamanias begynte å selge det, pleide jeg å kjøpe det [URLBLOCK1] hos Valenta Aquaristik i Tyskland. De selger det i opptil 3 liters dunker! :) Jeg pleier å kjøpe 1 liter, og så fyller jeg på den minste flaska de har etterhvert som jeg bruker opp av den lille. Den lille er mer hendig å dra med seg rundt og la stående på brettet jeg har tester, fôr, pipetter og alskens ting & tang på til akvariebruk. Den store litersflaska står i bokhyllen.
Hehe! jeg viste det. Mente å huske det var i din artikkel om akvarie-rommet ditt jeg hørte om denne først. (Veldig bra skrevet foresten, og nydelig akvarie-rom). Har tilogmed vært så vågal at jeg har skrevet at du sverger til denne i tråden min om malle-karret mitt. (helt øverst på den linken) :-P hihi!
HumunukuSleng en nylonstrømpe med torv oppi karet så får du ned pH over noen dager.
Jeg har tenkt på torv ja, men har aldri brukt det før å er litt nervøs for å prøve det. :P hehe! Men jeg kan jo slenge det i EX700'n min som jeg fikk idag.
Postet 16.07.09 kl 01:55
Postet 16.07.09 kl 08:27