Hvor lite ' område' kan egentlig en kampfisk trives i?? (side 4)

Den krukka er nok litt liten ja, men det skjønenr jeg at du har fått flere svar på enn ønskelig.

Symbiosemannen
Nå, grunnen til at kampfiskene kan holdes i sanne små beholdere, er fordi de er vant med å leve i uttørkede elveleier, der de kanskje blir tvunget til å leve i ukevis i små pytter, til regnet/flommen kommer. de har derfor utviklet et labyrintorgan, som gjør at de kan puste oksygen fra luften, siden vannpyttene går tom for O2 etter en stund. Så kampfisken er [I]egnet[/I] til å leve i små beholdere, men bare for små perioder av gangen, og den VIL ikke leve i trange kår, men har utviklet seg til å klare dette, fordi den MÅ i naturen. Oppdrettere er ofte kyniske, og tenker ikke på fiskens beste, men hvor mange $ han kan få. 30l. er et minimum for en kampfisk, mener jeg. og desto mer, desto bedre.
Her er det gode poeng.

Jeg har ikke orket å lese hele tråden, men vil oppmuntre til prøve seg på større beholdere enn det fisken ha. Jeg har nylig flyttet kampfisken min fra 22 liter til 210 liter. Han bor nå sammen med to voksne diskus. (!) Det går kjempefint. Han lusker rundt, innbiller seg at han jakter på reker (han er jo så klønete, så han får ikke tak på mange ihvertfall) Bettaen min har rett og slett fått helt ny personlighet, og jeg kan nesten se ham vokse. Det går helt fint å ha han i en 22 liter. Han hadde det flott da også, men det kan ikke sammenlignes allikevel.

Vil ikke kampfisken nappe på guppy-hanner? Trodde det var en dårlig match jeg, men det kommer kanskje an på hvor sinna kampfisk man har? Husker jeg leste at kampfisker ikke gikk så greit sammen med andre stor-finnede fisk, fordi de kunne misforstå og tro det var en artsfrende.
jeg har min siste selvoppdrettede kampfiskhann i 250l selskapskar, der det bl.a. er guppyer. I dette tilfellet går det bra, han har ikke nappet eller plaget noen som jeg har sett. Alle har det fint i dette karet, som har flust med gjemmesteder og planter. Når karet er så stort ser ikke hannen på hele karet som sitt revir, derfor er den snillere. Anbefaler ikke å gjøre dette i mindre kar, da kan kampfisken jage hva som helst. Vil også tilføye at gemyttet til kampfisk er svært varierende fra individ til individ. Han jeg skriver om her er en av de 'snilleste' jeg har hatt. Enkelte kan være umulig å ha sammen med andre.
Tilfeldig bekjentskap
© Silje Oksavik
Reklame for plussmedlemskap