Kan akvarieglass punktere?

På samme måte som vinduer gjør? Har nemlig oppdaget et grått felt på glasset som jeg ikke får vekk. Det ser rett og slett punktert ut! Men kan akvarieglass punktere? Jeg trodde det bare var doble vindu som punkterte?
Sikker på at det ikke er et ripeområde?

-Tim
Det er ikke et ripeområde og ikke kalkavleiring. Åhh, jeg håper ikke det er et svakt punkt i alle fall. 450L utover parketten...
Får ikke tatt bilde, overføringskabelen ligger på jobb og jeg har ferie...

Men ikke sant, det er ikke noe man hører om, at akvarieglass punkterer? Jeg har i alle fall aldri hørt om det..
Punktering har ikke noe med selve glasset å gjøre. Det er gasslekkasje mellom vindusruter, slik at fuktighet og luft kommer til.
Et glass kan ikke punktere. Det er umulig.
Som nevnt over her. "punkterte" vinduer, kommer av at det oppstår lekasje i tetningen mellom to glass, i et isolerglass. Her ligger det vanligvis gass/luft i mellom flere lag med glass.

I akvarier er det kun et enkelt float glass, som er massivt. Altså det kan ikke punktere.

Hos deg er det nok derfor kalkavleiring, algefelt, eller riper. Om du ikke kan se eller kjenne hakk, dype riper, eller sprekker i feltet, så har dette ingen påvirkning for glasset. Annet enn kosmetisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap