Fóring av voksen diskus (frykt for hullsyke)
Jeg trenger visst mange råd angående mine 2 fortsatt ganske nye diskus. Håper noen kan hjelpe meg med dette også.
Det gjelder et voksent par, i selskapsakvarie.
Jeg har mistanke om begynnende/høyst tilstedeværende hullsyke hos hunnen min. Hun hadde en hvit væskende prikk over øyet. Nå ser det ut som den er grodd på et vis, og det er en tydelig liten grop.
bilde 1: hull over øyet?
bilde 2: mindre begynnelse på hull over øyet?
bilde 3: rar "ripe" bakover på ryggen. Har hun svømt inntil noe, eller er dette noe annet?
Jeg spurte forrige eier hva han fóret med. Svaret var Tetra Diskusbits, og fiskene har da fått samme fór her hos meg. Jeg fórer ikke med levendefór.
1. Gir jeg for lite mat? Det er stadig mat på bunnen, så jeg slamsuger litt ved hvert vannbytte. Maten rekker ikke mugne. Jeg ser at de spiser, men vet ikke hvor mye det er normalt at de spiser.
2. Må jeg gi annet enn tørrfór for å forebygge hullsyke? Jeg vet det er mange meninger om dette på forumet, men jeg har også sett de som sier de stoler mest på tørrfór, i forhold til å lage selv. Jeg skal uansett kjøpe inn litt frossenfór for trivselen sin del. Kommer da til å kjøpe inn oksehjerte og røde mygglarver. Men er tørrfór nok med tanke på ernæring?
Hun oppfører seg som hun pleier, men jeg kjenner henne jo ikke så godt. Svømmer rundt, spiser...
Jeg er redd, for jeg tror fiskelisken min er syk...
PS: Jeg gjør vannbytter hyppig. Ca hver andre-tredje dag. Vannverdiene er bra.
Det gjelder et voksent par, i selskapsakvarie.
Jeg har mistanke om begynnende/høyst tilstedeværende hullsyke hos hunnen min. Hun hadde en hvit væskende prikk over øyet. Nå ser det ut som den er grodd på et vis, og det er en tydelig liten grop.
bilde 1: hull over øyet?
bilde 2: mindre begynnelse på hull over øyet?
bilde 3: rar "ripe" bakover på ryggen. Har hun svømt inntil noe, eller er dette noe annet?
Jeg spurte forrige eier hva han fóret med. Svaret var Tetra Diskusbits, og fiskene har da fått samme fór her hos meg. Jeg fórer ikke med levendefór.
1. Gir jeg for lite mat? Det er stadig mat på bunnen, så jeg slamsuger litt ved hvert vannbytte. Maten rekker ikke mugne. Jeg ser at de spiser, men vet ikke hvor mye det er normalt at de spiser.
2. Må jeg gi annet enn tørrfór for å forebygge hullsyke? Jeg vet det er mange meninger om dette på forumet, men jeg har også sett de som sier de stoler mest på tørrfór, i forhold til å lage selv. Jeg skal uansett kjøpe inn litt frossenfór for trivselen sin del. Kommer da til å kjøpe inn oksehjerte og røde mygglarver. Men er tørrfór nok med tanke på ernæring?
Hun oppfører seg som hun pleier, men jeg kjenner henne jo ikke så godt. Svømmer rundt, spiser...
Jeg er redd, for jeg tror fiskelisken min er syk...
PS: Jeg gjør vannbytter hyppig. Ca hver andre-tredje dag. Vannverdiene er bra.
Postet 17.07.09 kl 23:00
Du skriver at du fôrer med Tetra diskusbits. Ikke noe annet. Da vil jeg si det er for dårlig kosthold du tilbyr dem (og de andre fiskene dine). Dessverre.
Når det gjelder fôring av all slags fisk, men i særdeleshet diskus, så er variasjon i kostholdet utrolig viktig. Ensformighet gir ingen variasjon i næringsstoffene, og er absolutt ikke stimulerende for fiskenes appetitt. Matlysten kan få seg en nedtur, når man serverer det samme tørre fôret dag ut og dag inn. Tenk også på at tørrfôr taper seg i næringsinnhold fra det øyeblikk man fjerner forseglingen, og luft kommer til. Etterhvert som uker og måneder går, blir vitamin-innholdet i maten lavere og dårligere. Sånt sett skjønner jeg meg ikke på dem som går rundt og tror at tørrfôr liksom skal være så bra næringsmessig sett...
Nå er ikke jeg noen diskusekspert, men det ovenforstående gjelder alle fisk. Variasjon i menyen er nøkkelordet!
Du får kjøpt oksehjerte fra Fina Fisken, samt røde mygglarver.
Du nevner også at det blir mat til overs på bunnen, og at du fjerner det først ved vannbyttene som finner sted hver andre til hver tredje dag. Det er for sjelden! Ser man at mat blir liggende på bunnen, anskaffer man enten fisk som Corydoras som beiter denne maten, eller man fjerner den ved slamsuging kort tid etter at fôringen er gjort. Det skal aldri ligge fôr-rester i dagesvis på bunnen! Det er for dårlig renhold med tanke på at du har diskus. Nå er det vel ingen fisk som liker å svømme i vann med råtten mat, men diskus stiller i særklasse med hensyn til renholdet man må gjøre.
Når det gjelder fôring av all slags fisk, men i særdeleshet diskus, så er variasjon i kostholdet utrolig viktig. Ensformighet gir ingen variasjon i næringsstoffene, og er absolutt ikke stimulerende for fiskenes appetitt. Matlysten kan få seg en nedtur, når man serverer det samme tørre fôret dag ut og dag inn. Tenk også på at tørrfôr taper seg i næringsinnhold fra det øyeblikk man fjerner forseglingen, og luft kommer til. Etterhvert som uker og måneder går, blir vitamin-innholdet i maten lavere og dårligere. Sånt sett skjønner jeg meg ikke på dem som går rundt og tror at tørrfôr liksom skal være så bra næringsmessig sett...
Nå er ikke jeg noen diskusekspert, men det ovenforstående gjelder alle fisk. Variasjon i menyen er nøkkelordet!
Du får kjøpt oksehjerte fra Fina Fisken, samt røde mygglarver.
Du nevner også at det blir mat til overs på bunnen, og at du fjerner det først ved vannbyttene som finner sted hver andre til hver tredje dag. Det er for sjelden! Ser man at mat blir liggende på bunnen, anskaffer man enten fisk som Corydoras som beiter denne maten, eller man fjerner den ved slamsuging kort tid etter at fôringen er gjort. Det skal aldri ligge fôr-rester i dagesvis på bunnen! Det er for dårlig renhold med tanke på at du har diskus. Nå er det vel ingen fisk som liker å svømme i vann med råtten mat, men diskus stiller i særklasse med hensyn til renholdet man må gjøre.
Postet 17.07.09 kl 23:33
Endret: 17.07.09 kl 23:34
Bengt hadde et Alenquerpar fra Stendker som hadde samme utviklingen som disse bare ganger 10. Fiskene hadde et utbrudd som var helt usannsynlig. Hannen fikk utbrudd over hele kroppen og til slutt lå den omtrent flat i vannspeilet.
Det som ble gjort med disse var en skikkelig kur der man begynte med Esha Exit samt Esha 2000 i samme kurrunde. Dette hjalp på og man satte deretter inn en kur med Praziquantel for å fjerne gjellemark og innvollsorm.
Alle kurene er filtervennlig og kan gjennomføres i de fleste discuskar. Bare vær klar over at sneglene kan ta sin død og har man nok av dem kan dette bli i meste laget. En slamsuging der man rydder ut alt av synlige snagler er å anbefale.
Når det gjelder foring må du nok spe på med litt mere variert for. Som Mona sier så skal man ikke kimse av trivselsforing. Noe skikkelig godt i ny og ned er til det gode både for folk og fisk.
Når jeg forer med tungt for som for eksempel oksehjerte er jeg nøye med å fore så lite om gangen at jeg er sikker på at de tar det som kommer. Heller to foringer hvis den første blir tatt med en gang av fiskene. Noen dager har fiskene ikke matlyst og da vil for bli liggende hvis de får full porson med en gang.
Postet 18.07.09 kl 00:58
Postet 18.07.09 kl 01:04
Postet 18.07.09 kl 01:49
Postet 18.07.09 kl 02:01
Takk for godt og utfyllende svar, Mona.
Men, jeg føler jeg må forklare meg litt bedre. Ikke meningen å klippe i filler innlegget ditt, men jeg følte det ble ryddigere sånn.
Geir: Jeg har de nevnte medisiner i hus, utenom "Praziquantel". Da har jeg ihvertfall noe å begynne med, om dette ikke stopper opp. Takk!
Men, jeg føler jeg må forklare meg litt bedre. Ikke meningen å klippe i filler innlegget ditt, men jeg følte det ble ryddigere sånn.
Jeg skjønner at jeg har formulert meg litt dumt. Jeg har jo andre fisker i karet. Øksefiskene får flakfór, kuhliiene mine får forskjellige typer tabletter å leke med. Jeg har fem bokser forkjellig fór stående på hylla her, og bytter litt på. Da diskusene flyttet inn, får disse diskusbits, fordi forrige eier (som driver med oppdrett og oppforing av ungfisk) anbefalte dette fóret. Slik jeg skjønte ham, holdt det ernæringsmessig til voksen fisk. Men: som sagt skal jeg kjøpe inn trivsel-fór til dem. De har ikke bodd her så lenge, og har spist hver dag.mona oDu skriver at du fôrer med Tetra diskusbits. Ikke noe annet. Da vil jeg si det er for dårlig kosthold du tilbyr dem (og de andre fiskene dine). Dessverre.
Dette er for meg en selvfølgelighet. Jeg har alltid flere typer fór å tilby, men diskus er helt nytt for meg. Jeg har rett og slett ikke fått kastet meg rundt ennå. Mest sannsynlig blir det kjøpt inn frossenfór idag. Det jeg lurte på er om næringsinnholdet i diskusbits holder som hovedfór, og resten kan betegnes som trivselfór.mona oNår det gjelder fôring av all slags fisk, men i særdeleshet diskus, så er [I]variasjon i kostholdet[/I] utrolig viktig. Ensformighet gir ingen variasjon i næringsstoffene, og er absolutt ikke stimulerende for fiskenes appetitt. Matlysten kan få seg en nedtur, når man serverer det samme tørre fôret dag ut og dag inn.
Dette ser jeg ikke som et problem, så lenge man bruker hodet, og kaster mat som har stått noen uker. Jeg kjøper alltid de minste boksene av denne grunn. Man spiser jo ikke kjeks og lignende selv heller, som har vært åpnet i lang tid. Samme ligning kan trekkes til tørrfóret som katta her får. Det får ikke lov til å være åpnet lenge det heller.mona oTenk også på at tørrfôr taper seg i næringsinnhold fra det øyeblikk man fjerner forseglingen, og luft kommer til. Etterhvert som uker og måneder går, blir vitamin-innholdet i maten lavere og dårligere. Sånt sett skjønner jeg meg ikke på dem som går rundt og tror at tørrfôr liksom skal være så bra næringsmessig sett...
Har sjekket utvalget til Tropefisk, som er meget bra. (der finnes også Fina Fisken) Tropefisk holder til her i byen. Tenkte å ta en tur dit og få litt snacks til rekene mine også.mona oNå er ikke jeg noen diskusekspert, men det ovenforstående gjelder alle fisk. Variasjon i menyen er nøkkelordet! Du får kjøpt oksehjerte fra Fina Fisken, samt røde mygglarver.
Jeg har en stim med kuhlii som koser seg med fórrestene. Sandsneglene tar også sitt. Det er virkelig ikke et problem det der. Jeg føler egentlig at så mye slamsuging er overflødig her,men gjør det fordi jeg er livredd for dårlig vannkvalitet nå som jeg har fått diskus i hus. Når jeg sier at det blir liggende fór på bunnen, mente jeg vel egentlig at jeg kan se diskusene får sitt, og at de ikke har kamp om maten.mona oDu nevner også at det blir mat til overs på bunnen, og at du fjerner det først ved vannbyttene som finner sted hver andre til hver tredje dag. Det er for sjelden! Ser man at mat blir liggende på bunnen, anskaffer man enten fisk som Corydoras som beiter denne maten, eller man fjerner den ved slamsuging kort tid etter at fôringen er gjort. Det skal aldri ligge fôr-rester i dagesvis på bunnen! Det er for dårlig renhold med tanke på at du har diskus. Nå er det vel ingen fisk som liker å svømme i vann med råtten mat, men diskus stiller i særklasse med hensyn til renholdet man må gjøre.
Geir: Jeg har de nevnte medisiner i hus, utenom "Praziquantel". Da har jeg ihvertfall noe å begynne med, om dette ikke stopper opp. Takk!
Postet 18.07.09 kl 10:18
Når du ser på discusen rett forfra så sjekker du om den slår med begge gjellene. En discus som har lite eller er fri for gjelleparasitter liksom drar inn vannet. Litt vanskelig å forklare, men du kan selv dra inn et åndedrag gjennom munnen i sakte film mens du åpner munnen. Deretter lukker du munnen og puster ut gjennom nesen.
En frisk voksen discus i godt O2-beriket vann skal ha en pustefrekvens på ca 1.
Postet 18.07.09 kl 11:07