Planter i fin sand?

Jeg kjøpte mitt første akvarium i går, og siden jeg har tenkt å ha corydoras og boliviansk sommerfuglciklide oppi kjøpte jeg Rådasand på 0,8-1,2 mm eller noe sånt. Butikkmannen insisterte noe voldsomt på at jeg måtte ta den groveste typen, for plantene kom ikke til å vokse i så fin sand, fiskene kom til å dra den opp, de solgte nesten ingenting av den sanden, og at corydorasene og ciklidene de hadde i akvariene sine gikk helt fint med sånn grus. Jeg vet folk i dyrebutikker kan si mye rart, så jeg kjøpte den fine typen likevel, jeg... Gjorde jeg det rette? :S Er det så vanskelig å få planter til å vokse i sand? Har sette mange akvarier her inne som har det, men gjør dere noe spesielt for å få det til å gå?
0,8-1,2mm er ikke såååå fin. Selv bruker jeg 0,33 (fordi de var tomme for 0.8) og plantene vokser nå de. Har bare latt være å trykke dem for langt ned i sanden.

0,8-1,2mm skulle ikke by på noen problemer. Dersom du ikke har tenkt å investere i noen fisker som graver veldig mye. Sånne som graver reir f.eks.

-Tim
Ett tips er å kjøpe torvplater og legge i bunnen slik at plantene kan feste røttene sine der. Jeg har 0,4-0,8 rådasand og det går helt fint! Jeg har også lagt plantesubstrat over torvplatene og så hatt sanda oppå. Bare ett tips!
Takk for svar, begge to.
Min sand er hentet fra stranden og er finere enn noe du får kjøpt. Du kan jo sjekke ut akvariene mine, jeg har ikke problem med planteveksten for å si det sånn

Det er mye rare myter ute og går og det kan nesten virke som om enkelte zoobutikk-ansatte regelrett blir undervist i vranglære.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap