Hva står sp. for?

Ja dette lurer jeg på! Sikkert det dummeste spørsmålet på en stund, men ser det står i både fiskenavn, rekenavn og plantenavn. Klarer ikke finne noe sted hvor det står hva det er forkortelse for\står for. Og når jeg lurer på slikt, så MÅ jeg jo bare vite det!
SP betyr at det er en variant av en art.



-Tim
sp. står for "species", altså "art" på norsk. Arter som har sp. i navnet er ikke vitenskapelig beskrevet enda
Aha! Tusen takk for svar! Nå kan jeg puste ut litt og slutte å klø meg i hodet!
Sååå bra at du spurte! Du kom meg i forkjøpet. Nu kan jeg slutte å klø meg i hodet selv også.. ler
I menyen KUNNSKAP oppe til venstre, finner du en ordliste, der bl.a. "sp." står.

Den er meget nyttig, og har hjulpet meg ofte.

Forøvrig har jeg også ofte sett forkortelsen sp. brukt om arter som er beskrevet, men som man ikke helt klarer å artsbestemme.
ElinH
sp. står for "species", altså "art" på norsk. Arter som har sp. i navnet er ikke vitenskapelig beskrevet enda :)



Vil det si at oppdrettsvarianten av ancistrus IKKE er vitenskapelig beskrevet enda?? Hm....
Mener å ha lest at Ancistrus sp. "oppdrettsvariant" ikke er en "ekte" art som finnes i naturen, den er rett og slett en gen-suppe og hybrid av mye rart.
Noen malle-eksperter kan sikkert gi et uttømmende svar på dette.
loffa
Vil det si at oppdrettsvarianten av ancistrus IKKE er vitenskapelig beskrevet enda?? Hm....


Hmm... jepp. Om du ser på profilen til Ancistrus sp. oppdrettsvariant, ser du at det ikke er oppgitt noe navn & årstall for når denne fisken ble vitenskapelig beskrevet. Det er vel en første indikasjon i hvert fall, selv om det i seg selv ikke er noen fasit.

I artikkelen om ancistrus her på AF, står det å lese:

"Denne arten er kanskje den mest vanlige i handelen, men dessverre vet vi faktisk ikke hvilken art det dreier seg om. Mest sannsynlig er dette snakk om en krysning mellom flere arter opp igjennom tiden. Situasjonen i dag vil sannsynligvis gjøre det slik at vi aldri får greie på hvilken art dette er."

Sånn for å "dokumentere" påstanden min om hva sp. står for, kan jeg jo vise til noe så nært som akvarieordlista her på AF, hvor følgende står å lese:

sp.:
Forkortelse for species. I et latinsk navn på fisken, angir det at arten ikke er beskrevet enda, og dermed ikke gitt endelig navn
ElinH
Sånn for å "dokumentere" påstanden min om hva sp. står for, kan jeg jo vise til noe så nært som akvarieordlista her på AF, hvor følgende står å lese: [I]sp.: Forkortelse for species. I et latinsk navn på fisken, angir det at arten ikke er beskrevet enda, og dermed ikke gitt endelig navn[/I]


Godt du skriver dokumentere med hermetegn.

Er ikke enig i Akvaforums ordliste etter å ha lest i [URL=http://www.snl.no/sp.]Store Norske[/URL] som skriver:

"sp., plur. spp, fork. for species, art. Brukes som tilføyelse til slektsnavnet i vitenskapelige navn for å betegne én (sp.) eller flere (spp.) ikke spesifiserte arter innenfor en slekt. Eksempelvis betyr Salixsp. en art i slekten Salix (pil). Se også species og art."

Jeg tolker det dit hen at forkortelsen ikke nødvendigvis kun brukes om arter som ikke er beskrevet, og mangler vitenskaplig navn, men like gjerne for å betegne at individet ikke er identifisert på artsnivå, men slektsnavnet er kjent. Individet kan da altså være en kjent art.

Eksempelvis har man et foto foran seg av en Limia melanogaster, Blå Limia (som er beskrevet), men pga bildekvaliteten ikke med sikkerhet kan identifisere arten, da bruke betegnelsen Limia sp. hvis en gjenkjenner slekten Limia.
Og for å utdype det enda bedre så brukes sp. for arter som allerede ER beskrevet, men som ikke er artsbestemt, f.eks man ahr fanget en fisk, tar bildet av den og sier "se jeg fant denne Corydoras sp. bla bla bla"
Så har man forkortelsen ssp som står for subspecies, som brukes om en gruppe arter. f.eks "Her er en gruppe med forskjelligeTropheus ssp".

Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap