Hvorfor står fisken min i vannskorpa

Jeg har lagt merke til av og til at fisken står i vannskorpa , det kan nesten se ut som den gisper etter luft.Det er aldri mer en to av fiskene som er oppe av gangen, merkelig greier.

Dette varer ikke lenger enn en dag , og så går det en tid før det begynner igjen.Vet ikke om dette er et problem, men vill gjerne ha noen tilbakemeldinger fra dere.
om du ikke har gjort det ville ha skjekket vannverdiene med dråpetester med en gang!

Sørg for at det er god bevegelse i vannflata ellers risikerer du at det er lite O2 i vannet.
Fiskene står i vannskorpen og "drikker" dersom de ikke får nok oksygen. Det kan skyldes at det er for lite oppløst oksygen i vannet, eller så kan det være at det er nitritt eller ammoniakk i vannet. Begge deler fører til at gjellene får nedsatt evne til å ta opp oksygen.

Sjekk at overflaten på vannet er i bevegelse så gassutvekslingen blir mer effektiv. Det kan også være at filteret er tett eller at et filtermateriale er fullt og slipper ut avfallstoffer dersom du bruker karbon eller zeolitt filtrering.
Takk for alle tipsene, jeg har sjekket vannverdiene og de er ok.
Men det jeg la merke til at jeg har lite vannbevegelse i overflaten, jeg har nå stilt utløpet slik at det blir god bevegelse i overflaten.
Filterene renser jeg med jevne mellomrom , så det bør ikke være det.

Skal bli spennende å se om det bare var strøm i overflaten som var løsningen, får bare krysse fingerene å håpe.
Tilfeldig bekjentskap
© Remi Horsgård
Reklame for plussmedlemskap