Bunnfisk, med gode foreldre instikter....

hei
viste ikke hvor jeg skulle poste dette, så det ble her da

vel, jeg har et par med palettciklider, men jeg er nødt til å selge dem, siden de har allerede drept en guppy hann, og skadet en.:

Men jeg syntes de er veldig fine, og liker det at de passer på ungene sine, og at paret holder sammen.

Så jeg lurer på om dere vet om noen( helst bunnfisk) som er "gode foreldre" og er lette å få yngel på?

Jeg liker ikke uttrykket "bunnfisk" Det nedgraderer en del fisk som maller, synes jeg. Nåja, jeg bare måtte si det, hehe Nå til saken:

Med "bunnfisk" mener du da maller, eller fisk som hovedsaklig bare oppholder seg i nedre halvdel av akvariet?

Av maller som passer på avkommet sitt, er det mange. Jeg kom til å tenke på vanlige Ancistrus, den er lett å få tak i. Hunnen legger eggene i en hule, og så drar hun sin kos. Det er hannen som passer og steller for eggene mens de venter på klekking. Han ligger inni hulen og vifter på eggene i en uke. Så klekker de, men da har yngelen stoooor plommesekk og kan ikke svømme. De må ligge en uke til i hulen mens de bruker opp plommesekken. Pappaen passer på, og ligger trofast og vifter dag og natt. Ofte kommer han ikke ut for å spise en gang mens han passer dem.

Men etter to uker er foreldreansvaret slutt, og han lar dem få lov til å forlate hulen. Da er de perfekte mini-Ancistrus på ca en cm. De greier seg selv fra da av, og spiser den samme malle-maten som foreldrene. Mor og far rører ikke yngelen nå heller, men lar dem være helt i fred.

Kan dette være noe for deg?


Palettene er jo av disse fiskene, men ett voskent Ancistruspar kanskje? Da er det "far" som passer på egg og yngel

edit: Så du klarte å poste før meg, Mona Hva med andre Apistogramma? De er jo i slekt med palettene, men mindre og ikke fult så hissige når de har yngel (men agressiv det er de likevell).
takk for svar

når jeg sier bunnfisk, så mener jeg fisk som lever og trives mest på bunnen av akvariet. jeg har et akvarium på 63 liter med noen terta og guppy i, så derfor vil jeg ha noen på bunnen og da

men den mallen som du nevnte, når foreldrene er "ferdig" med å passe yngelen, er da yngelen i god nok stand til å klare seg selv, og ikke bli spist eller...?
For å si det slik, Guppyer spiser det som går i munnen, men jeg har aldri hatt så små ancistrus-yngel, så akkurat hvor store de er må andre svare på
ok takk for svar

vet dere når ancistrus er gamle nok til å få yngel selv og ca pris i dyrebutikker?

burde det være et par eller?
Den vanlige oppdrettsvarianten bør ikke være spesielt dyrt.
Du kan jo legge ut annonse her i AF i "rubrikken" øverst på siden her og spør etter ett lekspar eller en vosken ancistrus av hvert kjønn. Det er viktig at de får slike ting som huler osv om du skal drive oppdrett. Gå inn på forum for disse fiskene og du finner sikkert mye svar på spørsmål du har

Lykke til!
ok
jeg tror nok at jeg vil undersøke litt, og så får jeg selge palettciklidene og så kan jeg kjøpe ancistrus par

tusen takk for alle de gode svarene
Plussmedlem
mona o
Jeg liker ikke uttrykket "bunnfisk" ;) Det nedgraderer en del fisk som maller, synes jeg. Nåja, jeg bare måtte si det, hehe :)


Hva mener du vi skal kalle de da, Mona? Vertikalt utfordrede fisk?

Vertikalt utfordrende fisk.... Den var ikke dum!!!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap