Veldig rar "fisk"

Fant denne i en akvariebutikk i Charlottenberg, i Sverige..
Måtte bare ta bilder av den, synes den ser helt rå ut,samtidig litt skremmende.. noen som vet hva dette er ?

[External Image]

[External Image]

dette er ingen fisk:P men det så du kanskje? dette er en type salamander, har navnet på tungen, men husker det akkurat ikke..:/ uansett er det derfor et amfibium og ikke lov til å holde i Norge reglene i Sverige kan jeg ikke:P
det va det! visste der va en x å noen merkelige kobinasjoner av konsonanter:P
øyaværingen
dette er ingen fisk:P men det så du kanskje? dette er en type salamander, har navnet på tungen, men husker det akkurat ikke..:/ uansett er det derfor et amfibium og ikke lov til å holde i Norge;) reglene i Sverige kan jeg ikke:P

Er ikke slamkryper ett amfibium?

Vet om flere som har slamkryper og salamander.

-Tim
Jeg ser ikke noe bilde i første innlegg..?
Tim
[QUOTE=øyaværingen]dette er ingen fisk:P men det så du kanskje? dette er en type salamander, har navnet på tungen, men husker det akkurat ikke..:/ uansett er det derfor et amfibium og ikke lov til å holde i Norge;) reglene i Sverige kan jeg ikke:P

Er ikke slamkryper ett amfibium?

Vet om flere som har slamkryper og salamander.

-Tim

Slamkryper er per definisjon en piggfinnefisk.
Salamander er som frosk et amfibium, som i tillegg er utrydningstruet.
Ikke alle salamandre er utrydningstruet. Mener at axolotl ikke er det (rett meg om jeg tar feil). Stor og liten salamander som er de norske artene er derimot rødlistet tror jeg.

Edit: Leste nå at axolotlene også var utryddingstrua
Men har dem lov å selge slikt i Sverige hvis den er det ?
Ja. Det er kun i naturen den er utrydningstruet, men salamanderen er så populær innen kjæledyrbransjen og forskningen at den ikke vil bli helt utryddet.
litt om denne rare skapningen
http://no.wikipedia.org/wiki/Axolotl

Mvh Per

PS : som det står der ulovlig i Norge
De fleste dyrebutikker her har axolotler. Regner med de oppdrettes i fangenskap, og det er bra, for da vil de jo aldri bli helt utryddet selv om de blir utryddet i vill tilstand.

Kanskje de burde få til noe slikt med norske salamandere også, oppdrett i fangenskap og solgt som kjæledyr for å opprettholde stammen?
God ide, Marianne!
Staten Norge prioriterer nok ikke dette særlig sterkt, nei. Ressursene brukes nok helst på andre arter som oversvømmer grensene våre...
noen som vet straff for å innføre sånne?
Rent utifra et nysgjerrig ståsted selvsagt!
Aner ikke jeg, men kan tenke meg at dyrene blir avlivet og eieren blir bøtelagt.

Uansett synes jeg jo det burde satses på norske salamandere, kanskje noen kan sende en epost eller starte en underskriftkampanje eller gjøre et eller annet for å få i gang noe organisert oppdrett av dem, og gjøre dem lovlige slik at folk kan kjøpe dem seff.

Og hvis man får til det er det heller ingen grunn til at axolotler skal være ulovlige lenger heller, annet enn at muligens folk heller vil kjøpe dem enn de norske salamanderene, og dermed er oppdrettsprosjektet ganske bortkastet...
Så enkelt er det ikke.
Ved at dette hadde blitt lovlig, ville muligheten økt, for at salamandere fra fangenskap hadde blitt sluppet ut i naturen. Og med dette øker faren for div. smitte spredning, av parasitter, sykdommer o.l.

Et godt eksempel, er krepsepesten som kom til landet med signalkrepsen. Den har nå nesten utryddet norsk edelkreps.
Men hvordan skal salamanderene i fangenskap få parasitter og sykdommer som den ville bestanden ikke har? Hvis det er snakk om en norsk salamanderart.

Og man kan da ikke forby arter fordi noen kanskje slipper dem ut, da burde jo koi og gullfisk være forbudt. Det er mye bedre å utdanne folk om faren ved å slippe ut arter hvor de ikke hører hjemme, og også gjøre dem så dyre at kun de med spesiell interesse for dem kjøper dem, og det man bruker mye penger på er det også liten sjanse for at man dumper.
Mvjnz
Aner ikke jeg, men kan tenke meg at dyrene blir avlivet og eieren blir bøtelagt. Uansett synes jeg jo det burde satses på norske salamandere, kanskje noen kan sende en epost eller starte en underskriftkampanje eller gjøre et eller annet for å få i gang noe organisert oppdrett av dem, og gjøre dem lovlige slik at folk kan kjøpe dem seff. Og hvis man får til det er det heller ingen grunn til at axolotler skal være ulovlige lenger heller, annet enn at muligens folk heller vil kjøpe dem enn de norske salamanderene, og dermed er oppdrettsprosjektet ganske bortkastet...

Det hadde vært noe! )) Vi melder oss med en gang!

Vi går stadig på salamanderjakt med håv og kamera. De er noen nydelige krabater. Må virkelig ta meg sammen hver eneste gang, for jeg har så lyst til å ta noen med hjem

[External Image]
I teorien høres det jo så fint ut å si at "det er bare å utdanne folk", så vil alle mann behandle enda et nytt kjæledyr riktig og gi det best mulig miljø.

I praksis ville det nok betydd tusenvis av døde salamandere rundt om i folks hjem.

Høres jeg negativ ut? Ja, jeg er det, når jeg leser og ser hva idioter gjør med kjæledyrene sine og hvilken total mangel på respekt folk har for levende vesener. For eksempel; hva sommerferien gjør med folks kjæledyr... Dyrene dumpes, forlates og avlives over en lav sko, bare fordi ferien kommer jo så brått på... hvert år! Eller fordi ungene er lei, nyhetens interesse har lagt seg. Eller dyret bare sitter der i et trangt bur dag ut og dag inn, halvveis begravet i sin egen avføring.

Allergi er den nye folkelidelsen. Tusenvis av barn har allergi, blant annet pelsdyr-allergi. Så, hvis disse hårløse salamanderne ble tillatt å holde som kjæledyr, tipper jeg hundrevis og tusenvis av allergiske unger hadde fått salamandere.... som etter en stund ville fått skjebnen beskrevet ovenfor.

Jeg ville ikke underskrevet på noen kampanje for å få dem tillatt.
La dem være i naturen der de hører hjemme og trives best.
Kan vi ikke bare forby alle kjæledyr da så blir det slutt på dyremishandling?

Jeg tror at hvis man har en noenlunde høy pris på dem vil de ikke bli like vanlige som gullfisker, akkurat som man ikke ser de dyre l-mallene eller sjeldne coryene hos hvem som helst, vil man heller ikke se salamandere overalt.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap