Micha sine zwerggarnelen (side 10)

Boksene står jo i akvariene mine (fylt opp med vatn :o) så det er ikke noe spesiell lys til de. Boksen på bildene i forrige innlegg kommer fra 325 l som er 50 cm høge. Så her er det mye tap av lysintensitet kun pga akvariumhøgden. Boksene med plantene blir bare tatt opp av akvariet for bearbeiding.

Eg mener at lyssort blir ofte overvurdert. Eg bruker kun Osram sine T5 865 HO eller 965 HO for plantekarene. Disse lysrørene koster en brøkdel av JBL eller Dennerle sine og ytelsen er den samme. 6500 Kelvin tilsvarer ca. daglsys og plantefargene kommer godt fram med dette spektrum syns eg.

Viktigare enn lyssort er lysmengde. Man trenger nok lys for god plantevekst spesiell ved større akvariumhøgde. Men 0,3 til 0,5 W/l skulle holde for de fleste plantearter. Gode reflektorer over alle lysrør er selvfølgelig en forutsetning.

Ved kultivering av HC cuba ville eg sette 0,5W/l som nederste grense. HC bør stå direkte under lyset. Med god gjødsling av NO3 og PO4 skulle det egentlig være lett å få god tilvekst også på denne planten.
Ok, det fikk ikke jeg med meg
Det må jo være veldig lurt, med tanke på at du ikke river bunnsubstratet opp av bunnen når du luker! Dette må prøves, spesielt fordi som du nevner at du kan ha ulikt bunnsubstrat i de ulike boksene! Dette må prøves!
Og tips ang lysrør må også prøves ut, akvarierør er dyre nok som de er!
MVH Pål
Ja, Pål, boksemetoden fungerer utmerket med de fordelene som du nevner og i tillegg er det en fordel at:
Man kan man bruke dyre bunnsubstarter som f. eks. ADA og man bruker minimalt med mengden i forhold til at man må fylle hele grunnflaten av akvariet
Man kan flytte boksene i akvariene etter smak og behov etterpå. Hvis en plante blir for stor kan man flytte den UTEN å rive den ut av substraten.
Smart
Kjøper du ADA utenlands? Ser JanOve mener COOP kattesand også kan brukes med godt hell....
Pål
Ja, kjøper ADA i Tyskland. Har ikke prøvd kattesand men vet at Jan Ove har / hadde god suksess med den.
Hjørneakvariet 220 l
Brukte helg for nyinnredning av hjørneakvariet. Det blir en radikal forandring fra planteoppsett på første bildet) til Sulawesi-oppsett for C. dennerli og Tylomelania-snegler.

[External Image]

[External Image]

Bruker også ny innvendig Slimline-bakgrunn. Det var litt puslete å tilpasse bakgrunn til hjørnet.

[External Image]
Benytter bunnfiltersystemet i det nye oppsett med 2 stk Powerhead 400 l. I tillegg blir det en utvendig EHEIM 2224.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Bruker Lava (Preis Lavaplan) som bunnsubstrat over bunnfilteret. Det var ikke veldig fristende å vaske lavasubstratet - det visste eg før eg begynte jobben :o
I forgrunn uten bunnfilter bruker eg Dennerle Garnelenkies. I midten blir det en lys vei inn i "sentertreet". Bruker en kombinasjon av knust skjell og korallsand for den.

[External Image]

[External Image]
Hardscape er trerot og kalkstein. Kunne tenke med noen greiner som strekker seg over steinene men hadde de ikke tilgjengelig.

[External Image]

Det er en utfordring å scape ett hjørnekar og en endå større utfordring helt uten planter. Her har eg gjort allerede ett alvorlig regelbrudd og bygd opp hele oppsettet veldig sentralt. Skal se hvis eg skal forandre det litt etterhvert.

[External Image]

Siste bildet viser "nattestemning" i hjørnekaret.

[External Image]
noen er mye flinkere enn andre ser æ,men fint for oss ferske og lære litt
flotte bilder og forklaring.

Får prøve seg litt mer på planter når jeg flytter til Trondheim.

Espen
Det er tid å luke forgrunnsplanter (HC cuba, Lobelia cardinalis) i 530l. Det er ett lite søndagsprosjekt Her er lørdagsbildet før luking.

[External Image]

For å sammenligne er her bildet fra januar 2011. Ikke så mye forandring egentlig. Evt. bør eg planlegge ett større "upgrade" i 2012. Blir litt kjedelig med samme bildet fra sofaen

[External Image]
Her må jeg bar følle med

Er det lenge til du kan sende reker ?
Det der kan da umulig bli et kjedelig bilde, selv om du ser det over tid! Griselekkert!
Pål
Dette karet kunne jeg se på, lenge..... Aldeles praktfullt.
Åååå!! Så fint det karet er!!
Leser her inne hos deg og prøver å bli klok på hvilken reketype jeg burde starte med. Du har en informativ og flott tråd, finner mye god info her hos deg :0)
Lykke til videre med rekene!!
På det siste bildet i innlegg 109, hvilken mose er det?? Den var fin!! Sånn kunne jeg tenkt meg til reke karet mitt :0) Kan jeg bruke den på samme måte som java mose? Dvs både på stein, røtter og som bakvegg i karet?

Forresten takk for god hjelp med vannverdier og plantekar :0)
Det er Fissidens fontanus kallet også edelmose på norsk tror eg. Den fester seg best på røtter, men også på stein og blåmatte. Anbefalt å sy den litt på rot i begynnelsen, men dette gjelder egentlig for alle mosearter.
Fissidens skiller seg ut i utseende fra de fleste andere mosearter og danner en fin kontrast i akvariet. Dessverre er den ikke alltid enkelt å holde pga. trådalger vokser gjerne i Fissidensen og da ser den ikke så fin ut lenger og det kan være vanskelig å fjerne algene fullstendig uten å skade mosen. Men her gjelder det bare å prøve seg fram med Fissidens
Litt bildeoppdatering. Først Kardinalrekene fra 70l oppdrettsakvariet. Her går de sammen med Tylomelania "orange".
[External Image]

[External Image]

[External Image]
Red Bee "japanstamme":

[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Kjell Begby
Reklame for plussmedlemskap