Micha sine zwerggarnelen (side 6)

Michael;
er den "duskete" planten på det siste bildet der, den vi snakket om...?
Amano-reker og Black Bee
Oppdateringen fra 530l: hvis man vil ikke kjempe igjen og igjen med alger bør man "tenke biologisk". Ok, altså har eg satset på 30 stk Amano-reker. Og resultatet var rett og slett forbløffende. De har konsumert resten av trådalgene (unntak de som sitter innerst i Fissidensen) og alt grønn belegg som var på røttene i rekordtid og her snakker eg om mindre enn 48 timer!
Og da er det bare rettferdig at Amano-flokken blir en fast beboer av karet sjølv om eg liker de egentlig ikke særlig pga.:
1. de er delvis veldig hektisk
2. de er ikke særlig fargerik (overfladisk sett)
3. de er utrolig glupske (størrste bakdel)
Punkt 3. er ett problem ved foring. Det kan være sjokkerende når man ser for det første gang en Amano-reke med en hel "Tabi-min" som ho har "stjålet" fra ca. 30 halvoksne Ancistri og som sitter høgt opp i "Cabomba-skogen". Ingen sjanse for Ancistrus å komme til foret før alle Amano er stappmett. Denne oppførselen legger de ikke ned når de er sammen med dvergreker heller. Hjelper kanskje med å "pakke inn" foret :o

[External Image]

Det siste problemet på algefronten er støvalger på glassruten framme. De vokser ganske rask og eg glasset må reingjærast en gang kvar veke. Eg har faktisk ingen peiling kva er grunnen for støvalgene, men de er ikke så veldig plagsomme.

Black Bee (ca. 40 stk) har flyttet inn siste veke samtidig som 95% av Endlers har flyttet ut. Det er diskusjoner på nettet at Amano-reker dreper dvergreker og eg vil ikke si at det er umulig. Men eg har aldri merket at de gjære det i større omfang.
Det er alltid ett fint motiv med Black Bee og HC "cuba".



[External Image]
Mosearter
Eg skal ha en god bestand av forskjellige mosearter (eller moseaktige planter) i 530l. Det er ett problem med forskjellige moser i ett kar at de blander seg ikke. Derfor er det lurt å velge mosearter som skiller seg fra kvarandre fra utseende. Per i dag befinner seg i karet:
1. Hengemose (Vesicularia ferrie) som eg har lyst å bytte ut.
2. Ferskvannstang (all time favourit)
3. Fissidens fontanus som er veldig mottakelig for trådalger
[External Image]

4. Riccardia chamaedryfolia (måtte vente to år før den har kommet i gang!)
[External Image]

Eg har en liten bestand med flammemose i ett annet akvariet og det er også en art som eg skal ha i 530l.
Aquascaping
Kan man kan kalle det "aquascaping" med bare sand, røtter og planter? Eg har aldri sett meg som en " stor skaper", men av og til prøve eg kanskje litt.
I oppsettet av det 530l-akvariet per i dag kan eg dele det inn i to forskjellige sider. Første side er til venstre og med den er eg ganske fornøyd og den er sånn som eg hadde tenkt meg det
[External Image]

Men den andere, høgre siden skiller seg fortsatt negativt ut.
[External Image]
Planen var her å satse på lave forgrunnsplanter over hele dypden. HC "cuba" er fin framme men i bakgrunn er det en katastrofe. Hygrophila difformis vokser med ett grusomt vekstbilde som en vrihassel. Det er merkelig siden det er en enkel planteart. Skjønner ikke det. Men H. difformis har kun kommet inn i akvariet i sammenheng med algekampen. Og nå er det tid å banne den ut igjen. Bacopa monnieri er det pga det er favorittplante til dama mi. Er det ett argument? Tenk, tenk, tenk...
Høgre siden i akvariet er iallfall en framtidig "byggeplass". Kanksje det blir automatisk bedre når den grønne Lotussen blir litt meir dominant, men eg er usikker. Kanksje det blir for mykje Lotus med en rød ganske sentralt og en grønn til høgre...

I utgangspunktet var det ikke tenkt på stilkplanter i det hele. Men med Limnophila aquatica i midten er eg fornøyd og Proserpinaca palustris til høgre kan være en blikkfang når den trives.
Snegler og reker
En tanke til slutt:

Å finne tomme sneglehus (spesiell skivesnegler, men også posthorn- og sandsnegler) i ett rekekar er ikke uvanlig og det er ingen hemmelighet, at rekene (ikke kun Macrobrachium spec. også dvergreker Caridina) spiser snegler av og til. Har aldri vurdert snegler som viktig, men eg mislikte de ikke heller. Så eg la de være, også siden har eg aldri hatt masseformering i rekekarene mine. Det er ofte helt motsatt, jo større rekepopulasjonen blir enn mindre blir sneglebestanden.
I akvarier med rekene fra Sulawesi blir snegler vurdert som ett must. Kva hvis de har en viktig funksjon for andere rekearter også? Her tenkt spesiell på Red Bee. Eg har hatt Red Bee-akvarier som fungerte bra med god formering og oppvekstrate på yngel. Disse akvarier var ofte eldre oppsett, litt "grumsete" med litt slam på sanden og moderat sneglepopulasjon. Andere akvarier som fungerte ikke bra (fra begynnelsen) i hensyn til oppvekstraten var ofte nyoppsett (godt innkjørt men ikke gammel), lite slam og ingen / lite snegler. Er det en sammenheng?

Det er kun spekulasjon for det første.
Du har jo noen fantastisk flotte akvarier! Nå må jeg inn i profilen din og se om du har lagt dem ut der så jeg kan få satt dem som favoritter!

Du ga meg også en knallidé med de amanorekene. De skal jeg jammen meg prøve både i 450L og 63L. 450L hadde jeg en diger koloni med kirsebærreker og har vel aldri hatt så rent og pent kar når det gikk reker der. Etter at det kom inn guramier forsvant alle. Men de værste reke-dreperne, knurregurami, har jeg gitt vekk. Amanorekene er jo større enn kirsebær så det burde uansett gå bra. 450L sliter med BGA, tror ikke rekene tar det, men tror det vil hjelpe at de plukker og steller rundt. Jeg ser jo hvor mye støv og slam som samler seg i plantene uten reker.

63L sliter med trådalger så der kunne det være veldig spennende å se om det kunne hjelpe med noen amanoreker.

Jeg har aldri tenkt på å skaffe meg Amanoreker siden de ikke kan formere seg i ferskvann. Liker tanken på at de reproduserer seg. Men velger å se forbi det nå

Takk for godt tips!

Etter endret: nei søren, du har jo ikke lagt ut akvariene i profilen din. Du har vel tenkt å gjøre det?
FANTASTISK tråd! Så mye fint!
Ja dette er en lærerrik tråd.

Sliter med enkle reker som kirsebærreker og blå reker, ser ikke ut til at de vil formere seg, skal følge med denne tråden.

Flotte akvarium du har.
Takker for flotte kommentarer Når eg er nesten helt fornøyd med ett akvarium skal eg legge bildene inn i profilen min. Eg tror med 530l er eg på en god vei til det.

Forberedninger for foredragene mine på stortreffet fra AquaArk i Langesund er i gang. Skal legge ut tre bilder her som dukker ikke opp i foredraget "Dvergreker i ett planteakvariet..." Nå er det vel ikke lenger en hemmelighet at eg liker moser :o



[External Image]

[External Image]

[External Image]
Flotte kar
Har blitt fasinert av moser jeg og nå men måtte le da jeg leste innlegget

"Punkt 3. er ett problem ved foring. Det kan være sjokkerende når man ser for det første gang en Amano-reke med en hel "Tabi-min" som ho har "stjålet" fra ca. 30 halvoksne Ancistri og som sitter høgt opp i "Cabomba-skogen". Ingen sjanse for Ancistrus å komme til foret før alle Amano er stappmett. Denne oppførselen legger de ikke ned når de er sammen med dvergreker heller. Hjelper kanskje med å "pakke inn" foret :o"

Har blitt sjokka jeg og når jeg ser de fyke avgårde med hele fortabletter
Må visst skaffe meg noe nye igjen ,takk for påminnelsen .
Vil takke for vakre planter, som nå er på plass i karet mitt. Det er langt ifra så flott som dine, de er jo rett og slett fantastiske!!!
Heisann Micha! Kara dine er bare en drøm, men så jobber du vel for det og... Jeg lurte på hva mosen på bilde nr 2 i innlegg 109 er for noe?
MVH Pål
@ Sølvi: Det med innpakkning av foret hjelper mot "forrappende" Amanos. Eg bruker litt netting fra en gammel håv (ser bildet innlegg 102).

@ sissimor: flott at du likte plantene. Håper du får de til. Det var fint korleis du har festet Blyxaen. Blir spennende hvis de tåler behandlingen :o

@ Pål: eg er veldig forsiktig med å bestemme arten til mosene som likner litt på javamose. Det er alltid litt usikkerhet i det. Mosen som du spørre etter har eg kjøpt hos aquamoos.de som Vesicularia ferriei altså Weeping eller Hengemose. Men tror det er ikke bare en art som er kallet sånn. Denne mosen vokser etter noen veker tilpassing ganske rask og fester seg fint på røttene hvis mosepolsteret blir ikke for tjukk. Må tynnes ut alle 14 dager.

Det er litt jobbing med planteakvarier, ja. Men når innkjøringstiden som inkluderer ofte alger i alle typer er over, går det lettere. Det som eg tror er viktig er (o grove trekk):
- DAGLIG gjødsling og observere plantenes behov nøye. Ikke kjør NO3 i 0,0. PO4 og Fe kan være 0,0 for noen dager.
- Luking av plantene en gang kvar veke
- Vannskift 20 til 30% ca. alle 10 til 14 dager.
Knalltråd, denne kommer jeg til å lese ofte. Masse nyttig informasjon.
Desverre lite reker her nede i asia, man har fått tak i kirsebær og noen jeg ikke er sikre på hva er.
Tror også de slet med poselens syken, men virker som det døde ut av seg selv.

Flott med all informasjonen du kommer med, så håper du fortsetter og skrive.
For ca. 20 dager siden har eg byttet den bakerste lysarmaturen i 530l. Ut med 2 x 58W T8 og inn med 2 x 80W T5 dempbar. Nå er det altså 2 lysarmaturer med tilsammen 4 x 80W over det akvariet og dette er ikke lett å kontrollere hvis belysningstid er for lenge. Derfor har eg kuttet tiden litt ned til 5,5 timer med full (nå 320W) belysning og i tillegg 3,5 timer med 160W eller mindre (soloppgang og - nedgang.
Det som var forventet skjedde :o Plantene vokser mye raskere og viser veldig god assimilasjonsaktivitet. Allerede 30 min etter full belysningen er på likner akvarievatnet meir på Farris etter man har åpnet en ny flaske som var ristet godt før Fascinerende at også langsomt voksende planter som bregne eller ferskvannstang viser sterk "bobling". OK, så langt er det bra.

Det som er littt slitsomt er, at arbeidet med planteluking har økt også betydelig. Limnophilaen må klippes alle 5 dager. HC cuba eksploderer og det er ikke moro å klippe denne planten, mye etterarbeid...

Men poenget mitt og grunnen for innlegget er næringsstoffsituasjonen som har forandret seg, selvfølgelig. Interessant å sjå på makrostoffer PO4 og NO3. Før skift av belysning (03.11.) låg disse sånn:
PO4: 0 mg/l
NO3: 14 mg/l
Skrivet fleire ganger før, at eg liker å begrense PO4 og da er det vanlig, at den er 0 av og til. Ikke noe krise, men kanskje tid for gjødsling med PO4. NO3 låg bra.

Etter skiftet gikk det ca. 14 dager uten måling, men den 19.11. målte eg igjen. PO4 var på 0 igjen, men NO3 låg på 32mg/l som er altfor høg. Men kva har skjedd? Eg har ikke økt gjødsling med NO3. Svaret er enkel. Plantene har ett større behov av makrostoffer og har brukt opp PO4 mye raskere. Etter PO4 var oppbrukt kunne de ikke eller mindre bruke NO3, så den akkumulerte seg. På noen planter kunne eg ser en liten forandring (mangel) også. Spesiell Proserpinaca palustris som viste pløtselig fargene som virker bleik og utvasket er en god indikator for for lite PO4 / for mye NO3. Så eg var klar over, at det stemmte ikke alt lenger. Og de siste dagene var det full gas på gjødsling med PO4 og dette skal bare illustrere kva ett akvariet med masse planter kan forbruke (eller lagre) når PO4 har kommet litt i mangel. Dette er bare imponerende:
19.11.: Måling PO4: 0,00mg/l. Etterpå gjødsling med 0,5mg/l PO4.
20.11.: Måling PO4: 0,03mg/l. Etterpå gjødsling med 0,5mg/l PO4.
21.11.: Måling PO4: 0,25mg/l. Etterpå gjødsling med 0,5mg/l PO4.
22.11.: Måling PO4: 0,60mg/l. Ingen gjødsling
Filteret var forresten nylig reingjort, så det er lite sjanse at PO4 har slått seg ned dit.

Gjødslingssrategien er sikker ikke anbefalt hvis man kan ikke måle nøyaktig :o

Det er tid for å lage nye bilder, men har lite motivasjon for tida...
Jeg lærer masse hver gang jeg leser et av innleggene dine her på forumet. Fordi de er så interessante. Du skriver sjelden, men når det er slike godbiter du kommer med så blir nesten bare mer spennende når jeg ser et innlegg fra deg Et høydepunkt hver gang jeg ser du har skrevet noe!
En flott og lærerik tråd Michael, og jeg håper å få høre ditt foredrag i Lillestrøm i desember. Planter og reker er spennende
Takk for sist, Jørn Henning

Og eg takker for dåkes fine tilbakemeldingane.

Det er sant, at eg skriver ikke veldig ofte, hovedsakelig er det pga eg er tysk og det er fortsatt litt meir tungvindt å skrive på norsk.
Tungvindt kan også være å skjønne forholdene av forskjellige faktorer i ett akvariet. Før eg begynner å skrive noe er det alltid spørsmålet "kor skal eg begynne?". Rett og slett litt arbeid med å ordne mange faktorer og ikke minst tankene mine rundt disse. Flott hvis det lykkes sånt, at også noen andere skjønner litt kva eg egentlig vil si :o
Målet mitt er å få til ett fungerende planteakvariet som er stabil over lang tid og som kan reproduseres eller kopieres igjen fra meg og andere. Dette kreves litt protokollføring. Her er det viktig å redusere innleggene på det viktigaste og akkurat dette er vanskelig. I foredragene mine er det den største utfordring å begrense meg på det vesentlige. Det har skjedd langt meir enn en gang at eg mister den "røde tråden" eg har lagt til rette. Veldig merkelig når eg får positive tilbakemeldinger om at akkurat dette som var ikke planlagt å si var "så spennende".
Så det kan også blir litt lengre (men IKKE langvarig eller kjedelig) på julemøtet i Lillestrøm...
Eg gleder meg iallfall som alltid når eg får sjanse å prate og diskutere rundt verdens fineste hobby
Åh... Skulle ønske du kom en tur til Trondheim også...
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap