Micha sine zwerggarnelen (side 7)

jeg vil på det sterkeste anbefale alle de som kan og har muligheten til det å få med seg Michaels foredrag, et utrolig bra foredrag!
Før året 2010 er historie skal eg ha en liten oppdatering.
530 literen: Ikke mye forandring i gruppering av plantene. På høgare siden måtte H. difformis vike fordi eg tålte ikke å sjå på den veksten lenger :o Proserpinaca palustris har spredd seg litt mye her, sånn at den skal tynnes ut snart. Ellers har den grønne Lotus vokst ganske bra. Fram for Lotus står det Fontinalis antipyretca og i forgrunnet HC cuba.
[External Image]

Sentralt er det Lotus rød og Limnophila aquatica i bakgrunn. Disse planter vokser rask og blir altfor dominant hvis de blir ikke regelmessig nedkuttet. Når Lotus utvikler svømmeblader er det nødvendig å fjerne disse, men dette er ikke nok. For å få den skikkelig ned igjen tar eg hele planten ut av sanden, korter inn røttene og fjerne alle avleggere. I forgrunn er det Helanthium tenellum (tidligare Echinodorus tenellus) som har tendens til å sprer seg over hele karet.

Litt meir til venstre er det en liten gruppe med Lobelia cardinalis som gir en fin effekt syns eg.
[External Image]

På røttene er det sydd på forskjellige arter med mose (Fissidens fontanus, Riccarida chamædryfolia og Vesicularia ferriei) og litt ferskvannstang. I de siste vekene har eg klippet Fissidens fontanus fleire ganger. Det er anbefalt siden mosen vokser tettere og fester seg endå bedre på røttene Ellers er venstre siden preget av en stor busk med Javabregne "smalbladet" og Hydrocotyle leucocephala i bakgrunn og Blyxa japonica i forgrunn.
[External Image]

Generellt er det ikke så mye arbeid med dette akvariet lenger. Plantene må kuttes selvfølgelig og regelmessig gjødsling med alle næringsstoffer er en selvfølge med så mye lys over akvariet. Men algene finnes det ikke lenger med unntaket av de grønne støvalger på frontruten. Glasset må reingjæres nesten hver veke. Eg har en følelse at problemet med støvalgene er pga høg K som er mellom 15 og 20 mg/l (ingen aktuell måling). Vanskelig å redusere dette siden NO3 forbruket er høg og det blir gjødslet med KNO3. Kanksje eg skulle prøve å supplere litt med Mg(NO3)2]
Dette akvariet er ett hjørnekar med brutto 210l som står også i stua vår. Den er i drift siden vi har fyttet inn i huset i 2006 uten store forandringer eller inngrep (bortsett fra vannskifte alle 14 dager 30%) og derfor "litt" overgrodd med planter. Belysning er beskjeden med 2 x 24W T5 og 1 x 15 W T8. CO2 og gjødsling med alle næringsstoffene er en selvfølge i ett planteakvariet. HMF-filteret (grov type) som er i bakerste hjørne har aldri blitt rengjort i den tiden og er helt usynlig i dag siden den er begrodd med alt mulig. Så hvis man vil, kan man kalle dette ett skikkelig naturakvariet som blir dominert av følgende planter: Javafarn "smalbladet", Ferskvannstang, Blyxa japonica, Bolbitis heudelotii og Sagittaria subulata. Pga. mye slam på bunnen og ikke minst i filteret :o er det sannsynlig at en (større) andel av næringsstoffene havner her og ikke i plantevevet. Likevel går det forholdshvis stabil. Av og til litt skjeggalger, det er alt.
[External Image]

Beboerene er Blå Tigerreker som har flyttet inn i 2007. Eg var veldig usikker i begynnelsen hvis den rekearten vil trives med CO2 og pH 6,4. Men populasjonen har etablert seg bra sjølv om antallet har svinget hele tiden. På maks. var det ca. 500 stk i akvariet og i dag er det ca. 100 stk som er i akvariet, men det er umulig å bestemme antallet nøyaktig pga. "planteskogen". Det som er interessant er at blåfargen på rekene er ikke så intens og det er færre antall med skikkelig blå reker her sammenlignet med ett annet akvariet uten CO2 og med pH over 7.
[External Image]

Planen min med dette akvariet går egentlig i en helt annen retning. Eg syns det er litt ensidig å ha to akvarier i stuet som er veldig planteorientert. I tillegg kjemper eg med en plage av andemat i hjørneakvariet siden altfor lenge. Umulig å få kontroll her. Derfor skal eg egentlig tømme dette karet og omorganisere oppsettet. Det som er planen er ett oppsett med lokale stein og satse på Sulawesi med Kardinalreker og snegler (Tylomenia sp.). Men ting går ikke så fort. Likevel var det på tiden å ta noen bilder av hjørneakvariet også.
Herregud så nydelige kar du har. Og du er jo ikke akvarist, du er jo gartner!
Lotus har jeg hatt i alle år og ja, den tar helt over hvis den ikke passes på. Jeg varierer litt med å la de få flyteblader eller ikke, men har aldri stusset røttene også. Skal si du legger mye jobb i dette, misunner deg at du orker. Men det er vel eneste måte det er mulig å få til så pen look

Lobelia cardinalis har jeg aldri likt, men i den sammensetninga ble den veldig fin!

Men den smalbladete javabregna du har i 530L, har den veldig smale blader? Jeg fikk en liten avlegger av denne av deg en gang. Den er virkelig en av mine favorittplanter. Den har blitt svær hos meg men ikke smalbladet som den i din 530L. Jeg kjører verken Co2 eller ekstremt mye lys, så det er sikkert grunnen
(jeg gjødsler og har 2x15w over 63L den står i, litt mer lys enn de fleste har i så små kar men..)
Det er litt jobb med Lotus, ja. Oftest er det kun anbefalt å klippe vekk svømmeblad og eg har gjort det lenge. Dette gikk bra over meir eller mindre kort tid. Etter en eller to år begynnte det at Lotus blir stusselig og veldig svak i utseende. Meir og meir vanskelig å få kontroll over planten. I tillegg skjedde det av og til at hele planten har visnet vekk uten nærmere forklaring. Eg tror at Lotus bør tas opp av og til pga den utvikler ett svært rotsystem med større fare at det begynner å råtne her. Hvis man tar planten kan man kontrollere rottilstanden og fjerne delene som er råtten. Eg har veldig god erfaring med å klippe røttene og kan bare anbefale dette for Lotus og større Echinodorus.
Lobelia cardinalis ser nesten litt kunstig ut, men man kan det er en blikkfang. Interessant med denne planten er, at den har vore i hobbyen ganske lenge. Eg hadde den engang i midten av 80-tallet og eg husker, at akvariet var helt overgrodd med Lobelia på denne tiden. Den har vokst veldig rask. Lobelia cardinalis fra i dag vokser sakte til veldig sakte. Den har nesten samme utseende men vokser ikke på samme måten lenger. Merkelig, men sånne ting skjer vel hvis plantene blir meir og meir "foredlet".
Under Javabregne "smalbladet" finnes det minst tre og mest sannsynlig fleire forskjellige arter eller typer. Eg har en type "smalbladet" som kommer fra Tropica. Den er ikke så særlig smalbladet egentlig. Den i 530l er en annen type og bladene har maks bredde på ca. 0,5 til 0,7cm. I tillegg har eg sett en form "needle" i Tyskland som hadde endå smalere blad og var mye mindre i størrelsen også. Dette kan være ganske forvirrende.

30W over 63l er nok lys for de fleste planter. Plantene som vokser sakte som javabregne har ikke stor behov for CO2. Så det kan fungere. Likevel vil eg anbefale CO2 for ALLE planter. De blir mye finere i utseende og farge.
Aha, det forklarer hvorfor min smalbladete javabregne virker kraftigere! Men en nydelig plante uansett. Etter at jeg fikk denne i hus syns jeg den "vanlige" nesten er stygg.. Dessuten opplever jeg ikke at den smalbladete får brune blader som den vanlige gjør.

Lotusen har det jo for vane å ta seg pauser inn i mellom. Visner helt ned for så komme igjen. Jeg har egentlig ikke opplevd dette pga alle avleggerne rundt morplanta. Er alltids noen som er i grosesong.
Michael Niesar
Bildet fra forrige innlegget.


Flotte kar du har.
Men hvilken plante er det du har nede i høgre hjørne framme?
Det er Hemianthus callitrichoides "cuba" (HC cuba). Planteteppet har blitt litt for tjukk etter min smak. Det ser ut som eg må sette den på nytt, siden eg har ikke blitt flink nok å klippe den regelmessig HC cuba er ikke så vanskelig, men krever litt (CO2, nok lys og makronæring).
Den er vertfall flott i karet ditt.

Hadde vert artig og fått til sånne kar, men plantestell er ikkje mi sterke side.
Vannverdier 530l
Vannverdiene i 530l fra i dag:

Konduktivitet: 209 µS/cm
pH: 6,5
KH: 2
GH: 4
NO3: 12,5 mg/l
PO4: 0 mg/l
K: 14 mg/l
Mg: 5 mg/l
Fe: 0,03 mg/l

Det ser såvidt bra ut.

GHen og Mg kunne være litt høgare og dette er en liten utfordring eg sliter med i fleire akvarier her. Skulle gjerne bruke litt Magnesiumsulfat. Noen som vet kor eg får det kjøpt? Hadde liggende noe fra en gammel bestilling hos Aquazoo som er mest sannsynlig Bittersalt (MgSO4 x 7 H2O). Lagde stamløsning (120g Bittersalt/l, 10g Mg/l) og tilførte 50ml av det i akvariet. Dette skulle øke Mg med ca. 1mg/l.

Eg var litt redd, at det var K-overskudd men både K og NO3 ser bra ut.

PO4 og Fe skal være i limitasjon, så det er egentlig greit. Men eg kunne prøve meg med litt meir sporstoffer, sånn at Fe er litt høgare. Eg er ikke helt fornøyd med plantevekst for tida. L. aquatica og Blyxa ser litt svakere ut enn vanlig og fargen på P. palustris virker litt utvasket og kunne være litt meir rød.
[QUOTE=Michael Niesar]Skulle gjerne bruke litt Magnesiumsulfat. Noen som vet kor eg får det kjøpt?

QUOTE]

Har kjøpt Magnesii Sulfas Heptahydricus på Ditt Apotek, produseres hos Apotekproduksjon AS i Oslo, tlf 22 16 96 00, er epsomsalt til innvortes bruk. Blander det 20/80 med alabastgips fra Panduro, støper små nøtter som ligger og smelter ned i kar jeg har reker. Kanskje montmorillonitt-pulveret ditt kunne inngå i miksen? :o)
Vannverdier 530l, 07.01.2011
Vannverdiene 530l fra i dag:
Konduktivitet: 241 µS/cm
GH: 5
NO3: 15
PO4: 0 mg/l
Mg: 7,5 mg/l
Fe: 0,07 mg/l

Etter økningen av Mg er det logisk at konduktivitet og GH går opp litt samtidig. Fosfat var også godt gjødslet, men ikke i går som er grunn at eg kan ikke finne PO4 i dag.

Plantene reagerte veldig positiv på økningen av Mg, spesiell Limnophila aquatica og Proserpinaca palustris. Limnophila har kommet med emerse skudd før som var rett og slett stygg, sånn at eg klippte vekk disse. Nå vokser Limnophila "normal" igjen
P. palustris har aldri sett bedre ut. Fargen på denne planten er utrolig fin. Faktisk varierer fargen mellom grønn, gul, kobber og knallrød og alle disse fargene kan finnes på samme planten på samme tid :o. Eg er ikke helt sikker kva styrer fargen på denne planten utenom lysstyrke. Uansett kan P.palustris være en pryd når den trives.


Limnophila aquatica
Limnophila aquatica, bildene fra i dag

[External Image]

[External Image]
Proserpinaca palustris
P.palustris, bildene fra i dag



[External Image]

[External Image]
Eg har tatt første bildet av hele 530l i dag:

[External Image]

Har også tatt nye bilder av Nymphaea lotus. Lotus kan kanskje kalles en "hverdagsplante", ikke noe spesiell altså. Men fin er den likevel. Kan ikke si kva type er finast. Rød eller grønn? Derfor er det begge i 530l:

[External Image]

[External Image]
Så fantastisk nydelig...
Vanskift i 70l akvariet med black bee
Det er 21 akvarier i drift i huset per i dag. Og det er en del arbeid med de også hver eneste dag. 530l i stua tar jo mest av tiden og derfor er det mest rapportering fra den. Men her skal eg vise litt "action" fra ett annet akvariet.

Det er en 70l Akvastabil, 24 W T5, CO2, hovedfokus gjelder igjen plantene, men det er også en fin liten gjeng med Black Bee og noen få Blue Pearl i akvariet.

Bildet av hele akvariet før vannskift:
[External Image]

Bildet etter vannskift og direkte etter tilsetning av rekemineral (Montmorillonit):
[External Image]

I dette akvariet har eg litt problemer med Cladophora. Det er en algeart som er svært vanskelig å utrydde siden den trives når høgare planter trives. Cladophora kan bli ett sort problem i forskjellige moser, spesiell Fissidens. I dette akvariet vokser algene hovedsaklig på den rota og danner en grønn pels. Denne vekstformen er ikke typisk for Cladophora og det er ganske dekorative. Eg kan leve med disse algene, så lenge de sprer seg ikke meir.
[External Image]
Litt meir fra i dag som var en skikkelig akvariedag
Klipping av javabregne kan være en krevende jobb. Javabregner vokser ganske sakte, likevel bør de klippes når de er for store. Å gjære den jobben inn i ett akvarium er endå meir anstrengend, så her kan det være bedre å ta opp planten (og rota den vokser på) og forme den utenfor akvariet. Her er busken fra en 70l akvariet som måtte "i behandlingen" i dag:
Typen heter Javabregne "smalbladet" eller "narrow leaf". Her er planten klar til behandlingen:
[External Image]

Akvariet uten bregne:
[External Image]

Planten ferdig klippet:
[External Image]

En halve bøtte med "bioavfall" :o
[External Image]

Akvariet med bregne som er ferdig klippet:
[External Image]

Bregnen var ikke klippet meir enn akkurat nødvendig. Eg liker ikke å ta ut for mye plantemasse siden det kan ha en negativ innvirkning på akvariets miljø også. I tillegg er det litt synd å kaste planter.
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Nicklas Iversen
Reklame for plussmedlemskap