Micha sine zwerggarnelen (side 8)

Hvordan gjør du det når du klipper, fjerner du bare blader, eller klipper du vekk rotstengler også??
Det er en blanding av forskjellige tekkniker. Først river eg av alt som har vokst utenfor underlaget (rota), altså blader samt rotstengel (rhizom). Etterpå fjerner eg avleggerer og rotstengler som har vokst i "andre etage", altså alt som er ikke festet på underlaget. Til slutten tynner eg planten ut og forme den med å bruke saksa for å skjere vekk bladene som er ikke 100% eller som er på feil plass.
Som sagt går det fint når man kan gjære det utenfor akvariet. Ved større busker som man kan ikke ta ut lenger er det en jobb og eg ser IKKE fram til å behandle bregnen som står i 530l.
He he skjønner deg godt, men det er bra karret er såpass stort at du har armslag nedi der da.
Det jeg er mest redd for når jeg klipper vekk stygge blader og slikt nedi karret, er at en fisk eller reke skal komme imellom også klipper jeg dem istedet O.o
Eller skader dem på noen måte...

Reker er jo gjerne ikke så redde av seg og kan godt finne på å gå innimellom der jeg holder på..

Her nede får jeg desverre ikke til plantene noe særlig, iallefal ikke sverdplanter og slikt.. En vanliljetype og mose fungerer greit da ;D
Skryt
Flott tråd du har her, må definitivt abonneres på

har aldri helt skjønt dette med reker, men nyskjerrigheten har meldt seg de siste ukene, skal man nå bli bitt av denne basillen og? :S
Planeærinig i reke og sneglekarr.
Har en 128l. med:
10 Corydoras pygmaeus
10 Corydoras sterbai
2 Gabonreker
2 Amanoreker
2 Ancistrus
4 "store" Eplesnegler
x antall Blå reker.
x antall sandsnegler

Har bestillt [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=305125+*+305126+*+305127+*+305128&userid=k0jDkksNDYMUphpVP8TKVJFoT9G1NZmvdV6&t=temartic_e]EasyCarbo [/URL]og [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=305120+*+305121+*+305122+*+305123&userid=k0jDkksNDYMUphpVP8TKVJFoT9G1NZmvdV6&t=temartic_e]ProFito[/URL].

Er det noen som har erfaringer fra bruk av disse plantenæringene? Kan de ha noen negativ effekt og da særlig på rekene? Anbefalt dossering er sikkert for karr med fisk. Bør jeg dossere på en annen måte ettersom jeg holder reker?

Vannverdier 530l, 15.01.2011
Vannverdiene fra 530 l som var målt i dag:

PO4: 0,25 mg/l
NO3: 17 mg/l
Fe: 0,09 mg/l

Litt problemer med L. aquatica igjen. En del av plantene kommer med emerse skudd igjen. Har tatt ut alle plantene som har vokst sånn og tynner bestanden kraftig ut. Tror nesten ikke lenger at det er en ernæringsmangel. Siden det er de største og kraftigaste plantene som kommer med emerse skudd, kan det henge sammen med alderen av planten. Ikke mye å finne om det på nettet. Ta gjerne i mot noen ideer
70 l, ny start 23.01.11
Akvariet fra innlegg 140, 141 med Blå Tigerreker fungerte ikke som det skal. Svak formering og litt dødelighet av og til blant rekene har gitt anledning å gjære noe her. Det som er alltid mistenkelig er rota og her er det best å kaste den ut i hagen med engang. Den fine bregnen måtte også vike, iallfall mesteparten.

Her er første resultat av nyinnredningen (23.01.11) etter ei veke. Som hardscape brukte eg en Redmoor-rot og noen stein som eg fant dypast inn i akvarieskapet. Kan ikke huske når eg brukte sist stein i akvariet. Bunnsubstrat er den gamle (Biltema-sand)
Planteliste:
HC cuba
Ferskvannstang
Flammemose (siste rest)
Staurogyne repens
Myriophyllum mattogrossense
Javabregne smalbladet
Limnophila sessilifora
Ludwigia repens rubin

Første beboere er 5 stk Amanoreker som "biologisk våpen" mot alger og 3 stk Blå Tiger som forsøkskaniner.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Så din erfaring er at røtter ikke er så bra i rekekar?
En rot er kjempebra for ett rekeakvariet med mange fordeler for rekene (spesiell yngel) men er samtidig også en risiko. De fleste røttene er ok men det er noen som er ikke bra uten å definere det nærmere. Det kan også være at en rot som har vore ok er pløtselig ikke lenger ok hvis du skjønner. Eg tror ikke på at man kan si at Mopani er dårlig og Redmoor er ok for eksempel. Dette er ikke nøyaktig nok.

Defor anbefaler eg kun EN (1 stk) rot per rekeakvarium hvis akvariet er ett oppdrettskar. Her bør man satse på full kontroll og kan rask eliminere rota og skifter den ut ved mistanke.

Akvariet som er nyinnreddet har forresten gått lenger enn ett år og bestanden med Blå Tiger har ikke økt særlig. Det var mellom 10 og 30 stk hele tiden og det er ett dårlig tegn. Ett år er meir enn nok tid for å gjære sånne tiltak.
Mosura shrimp tonic
Det er veldig merkelig at bierekene mine (Black Bee / Red Bee) reduserer ofte formeringen om vinteren. Pausen kan vare opp til fleire månader før de begynner igjen om våren. Hos tigerrekene er det også en redusering men den er ikke så utpreget. Eg skjønner egentlig ikke helt kor drivkraften kommer fra at det er pause. Verken temp.- eller lysstyring kan ha invirkning på denne formeringspausen. Så for å prøve noe nytt doserer eg nå hver dag litt av Mosura sitt vidundermiddel med navnet "Shrimp Tonic". Prisen er iallfall vidunderlig :o
Eg har prøvd middelet tidligare i en annen sammenheng, her kunne eg stoppe dodelighet hos Red Bee og Shrimp Tonic hjalp kanskje her. Nå skal eg prøve hvis Shrimp Tonic kan motivere bierekene til å formere seg igjen.

Forsøksakvariet er ett 70l akvariet med en liten populasjon av Black Bee (ca. 20 stk) og noen Blue Pearl. Begge artene har formeringspause siden ca. 8 veker.

Eg har brukt Shrimp Tonic litt uregelmessig siden 14 dager. Det skal egentlig doseres hver dag. Eg bruker enkel dosering. Ingen positiv resultat sålangt.
Michael Niesar
En rot er kjempebra for ett rekeakvariet med mange fordeler for rekene (spesiell yngel) men er samtidig også en risiko. De fleste røttene er ok men det er noen som er ikke bra uten å definere det nærmere. Det kan også være at en rot som har vore ok er pløtselig ikke lenger ok hvis du skjønner. Eg tror ikke på at man kan si at Mopani er dårlig og Redmoor er ok for eksempel. Dette er ikke nøyaktig nok. Defor anbefaler eg kun EN (1 stk) rot per rekeakvarium hvis akvariet er ett oppdrettskar. Her bør man satse på full kontroll og kan rask eliminere rota og skifter den ut ved mistanke. Akvariet som er nyinnreddet har forresten gått lenger enn ett år og bestanden med Blå Tiger har ikke økt særlig. Det var mellom 10 og 30 stk hele tiden og det er ett dårlig tegn. Ett år er meir enn nok tid for å gjære sånne tiltak.


Tusen takk for et meget nyttig innlegg. Jeg har slitt med formeringen til mine røde krystallreker i lengre tid nå og skal så fort som mulig ta ut røttene i karet dems for å se om det kan hjelpe.
Fine grønnsakshager du har der Micha. Har lyst på en salat plutselig.
Gleder meg til neste måned da du skal ha foredrag her i Sandnes igjen.

Shrimp tonic.. beste salgstrikset men men håper den hjelper. Har hørt om shrimp eros også som skal være viagra og lystfremmende for reker. Koster vel endel dollar, men heldigvis er kursen lav.


I love shrimps!!
Hei. Jeg lurer på hvor ofte du tilsetter nye catappa blader i et rekeakvarie?
Vanlig venter eg til bladene som befinner seg i karene er oppspist fra rekene eller sneglene. De holder sånn ca. mellom 7 og 14 dager. Da setter eg nye blad i akvariene. Forbruket er 10 til 15 blad per veke på 23 akvarier for tida. Bruker 1 blad per 50 til 100l.

Eg behandler bladene med varmt vann direkte før de kommer inn i akvariet med fordelen at de synker litt fortere. Bakdel er at en del nyttige stoffer fra Catappa lander muligens ikke i akvariet.

Eg bruker Catappa-blad i ALLE akvariene mine, altså også i de med Sulawesi reker. Men her er det hovedsaklig pga Tylomelania spec. som befinner seg i de samme akvarier.
Michael Niesar
Eg behandler bladene med varmt vann direkte før de kommer inn i akvariet med fordelen at de synker litt fortere. Bakdel er at en del nyttige stoffer fra Catappa lander muligens ikke i akvariet.


Jeg legger bladene i en bøtte med vann et par dager før bruk. Da heller jeg også bløtevannet i karene og går derfor ikke glipp av noen gode stoffer fra bladene
Michael Niesar
Vanlig venter eg til bladene som befinner seg i karene er oppspist fra rekene eller sneglene. De holder sånn ca. mellom 7 og 14 dager. Da setter eg nye blad i akvariene. Forbruket er 10 til 15 blad per veke på 23 akvarier for tida. Bruker 1 blad per 50 til 100l..


Så de blir fort borte i karene dine. I mitt kar med 20 stk sakurakirsebær har et blad ligget i karet i 4-5 uker, og bladet har bare noen små hull.

Om effekten for lengst er borte tilsetter jeg gjerne nye blad før de eksisterende er spis opp.

Kan man overdosere catappa blader? Dette er et spørsmål jeg ikke har funnet svar på.
Grunnen at du ikke har funnet svar er at Catappa blader kan mest sannsynlig ikke overdoseres :o

20 reker er ikke så mange. Hvis du forer de i tillegg til Catappa foretrekker de vel fôret og oppvekst som de finner i akvariet.
Vannverdiene 530l, 12.02.11
Vannverdiene 530l fra i dag:
Konduktivitet: 265 µS/cm
KH: 2
GH: 6
NO3: 15
K: 16
PO4: 0 mg/l

PO4 går fortsatt i minimum og det er målet. Plantene ser fine ut, men er kanskje ikke helt optimale. Javabregne og Blyxa kunne bli bedre, kanskje litt lite PO4? P. palustris har fått fin rød farge nå som er resultat fra Mg-økningen. Dessverre kan eg ikke måle Mg pga testen er tom, men den ligger rundt 10mg/l.
Vannverdier 530l fra 27.02.11
Hadde ei veke familieferie i syden og alle akvariene mine gikk for seg sjølv. Eg var litt spent korleis dette går spesiell med 530l siden forbruket av næringsstoffer er ganske stor. Optisk var alt ok, men litt trådalger (Cladophora) i Fissidensen indikerte N-mangel allerede før målingen. Resultatet av målingen i 530l fra 27.02. beviste bare det at alt makronæring var oppbrukt:
NO3: 0,75 mg/l
PO4: 0,0 mg/l
K: 11 mg/l
Fe: 0,07 mg/l

Reagerte med kraftig makrogjødsling etterpå. Tilsette 5 mg/l NO3 og 0,5 mg/l PO4 den 27.02. og det samme engang til den 28.02. og 29.02. Plantene reagerte med engang med heftig assimilering
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap