Trenger litt hjelp

Har akkurat startet opp vårt første akvarium men nå er alle fiskene i ferd med å stryke med. Akvariumet har stått med vann i og pumpen på i ca to uker før vi kjøpte fisker til det. Kjøpte fire guppy til å starte med, tenkte det var en grei fisk å starte med siden de formerer seg lett og ikke er så dyre i innkjøp hvis noe skulle være galt. Fiskene så fine ut i går men allerede i dagtidlig begynte de å se dårlig ut. De sturer nede på bunnen og blir hvite på finner og munn, jeg har tatt livet av to fisker og nr tre lever nok neppe dagen ut. Nr fire ser foreløpig fin ut.. Så hva kan vi ha gjort feil?? Har fulgt med på forumet her lenge og har lest gjennom mange av artiklene og de gode trådene her i håp om å unngå nybegynnerfeil. Jeg har kastet ut fire steiner jeg fant ute og byttet noe av vannet etter det, men det ser ikke ut til å hjelpe det heller.... Er litt kjedelig dette her,,, vil jo at fiskene skal ha det bra oppi der
Har du testet for Amonium og nitritt? 2 uker er tiden det ofte er mest nitritt.

Hvordan er PH og GH hos deg?

Byttet du mesteparten av vannet før du introduserte fisk?


Du sier at du valgte guppy fordi det er en rimelig og enkel fisk. Du må velge en fisk som passer i det vannet du har. Eventuelt må du justere vannverdiene med tilsetningsstoffer. Selv må jeg regulere både PH og Gh for at fiskene skal få det vannet de trenger.


-Tim
Bytt vann med en gang

Etter to uker er du midt oppe i nitritt-toppen, og det er sikkert derfor fiskene dør. Eneste du kan gjøre er å vanne ut giften med vannbytter. Bytt 30-40% nå, 50% om du klarer det uten å senke temperaturen eller endre vannverdiene for mye.

Deretter bytter du minst 30% daglig (kanskje to ganger om dagen) til nitritt-testen viser null. Har du ikke en nitritt-test, bør du kjøpe deg en dråpetest for nitritt på mandag.
Nybegynner
Det var superrask respons!! Tusen takk for det,, trodde vannet hadde kommet over den verste kneika etter to uker jeg,, burde nok sjekket her før jeg satte fisker oppi det. Jeg byttet ikke vann før jeg tok fiskene oppi nei. Setter i gang med vannbytte straks.. Det er kun fire fisker på 60 liter vann da,, trodde det skullle gå greit jeg..
Når vannet står slik i 2 uker så kan det dannes alt mulig dritt oppi der. Spesielt dersom det er lite lufting.


Bakteriene formerer seg heller ikke dersom det ikke blir tilsatt en amoniumskilde. F.eks litt fiskefor hver dag.


-Tim
Prosessen med å danne bakterier i filteret (bakterier som ufarliggjør avfall fra fisk og fiskemat) er slik at det er nettopp etter ca 2 uker at konsentrasjonen av gift (nitritt) er som størst. Mest sannsynlig hadde du nitritt allerede før fiskene ankom, og når de så kom, og fikk mat i tillegg, så blir ting bare værre.

Ikke gi de mat nå heller. De vil nok heller være litt småsultne enn å dø av forgiftning. Så kan du heller vurdere å mate knøttlite en gang om dagen fra mandag av, når du har en test og kan se hvordan du ligger an
Har nettopp startet en 60-liter selv og klarte heller ikke vente med å kjøpe inn et par fisker. Jeg startet med en ancistrus og 2 guppyer. Jeg kjøpte samtidig en nitritt dråpetester for å følge med. For å holde nitritten i sjakk måtte jeg skifte vann en eller to ganger pr dag. Skiftet da 2 bøtter, ca 20 liter, ved hvert vannbytte.

Virket ikke som fiskene var plaget av dette og alle fiskene overlevde Anbefaler sterkt å kjøpe en dråpetest og hyppige vannbytter.

Etter nitritt-krisen var over har jeg gått over til å skifte vann ca 1 gang pr uke og alle fiskene har klart seg bra. En ting jeg fant ut var greit for å få temperert vann var å koke opp vann i vannkoker. Noen liter varmt vann blandet med ca. 20 liter kranvann gjør at temperaturen ikke endrer seg vesentlig ved vannbytte.

Har også kjøpt meg et mindre nå på 26 liter. Dette skal få stå til jeg er sikker på at nitrittnivået er på 0 før jeg setter inn noe.

Ole Marius Gulbrandsen
De sturer nede på bunnen og blir hvite på finner og munn,


I tillegg til nitrittforgiftning høres det jo ut som fiskene er syke. Sopp kanskje?

Les sykdomsartikkelen, kan nok hende du må medisinere...
Oh dear. Det stemmer, hør på Lisbeth

Jeg fikk tunnelsyn når jeg så ordene "død" og " 2 uker etter oppstart"
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap