Hvilken corydoras er dette?

Inaktiv bruker
Hei jeg kjøpte tre corydoras i butikken. Fikk siden vite at dette er stimfisk og at jeg burde ha minst 5-6 individer (noe butikken ikke opplyste om). I butikken kalte de dem buepansermalle, men jeg syns ikke de ligner på de bildene av buepansermalle jeg finner på nettet. Tenkte at jeg burde kjøpe samme type corydoras. Legger ved bilde. Flott hvis noen kan hjelpe
Inaktiv bruker
Her er bilde:-)
skjedde en liten feil der
Synes den ligner på en c. agassizii.
Men jeg er ingen ekspert
Den ser litt blek ut, og i tillegg er den en av de dusinvis av arter som faller under gruppen jeg kaller "Schwartzi-gruppen". Og de er til tider klin umulige å skille for de er så like. I tillegg er mange av dem ubeskrevet, så de har faktisk ikke noe navn, de får bare tildelt et fantasifullt lokasjonsnavn av eksportørene. Etterhvert, hvis mange nok kommer ut på markedet, får de et C-nummer eller CW-nummer.

Den du har der, minner meg litt om C. leucomelas. Men igjen; det er så mange like i den gruppen, og forskjellene er hårfine til tider, så jeg er neimen ikke sikker
Den ligner jo også på C. brevirostris, men den har nok litt buttere snuteparti enn din har.

Se f.eks. på denne ubeskrevne arten som Aquamanias har inne, den er bare kalt "Corydoras Tocanthino" av eksportøren... det finnes ingen art som faktisk heter det. Det er bare et kallenavn fra de sør-amerikanske eksportørene sin side, og de kan i blant finne på svært fantasifulle navn. Men jeg regner med at akkurat den har navn etter en landsby eller lokasjon.

Ellers ligner jo både [URL=http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species=corydoras+sp(c054)&species_id=448]C054[/URL] og [URL=http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species=corydoras+sp(c043)&species_id=425]C043[/URL] på den du har bilde av... og det er bare to av de mange som finnes.
Du kan forresten bla nedover thumbnail-bildelisten over Corydoras hos Planetcatfish og se hva du finner

[External Image]
Inaktiv bruker
Takker
Jeg får se hva jeg finner ut. Slik jeg forstår det kan disse fiskene stime med andre corydoras også. stemmer det? At den ser blek ut har nok med kvaliteten på bilde å gjøre. Takk for tilbakemelding
Den kan nok stime med andre, ja... dersom den ikke har noe valg De trives nok aller best med sin egen art.

Man burde imidlertid unngå og sette enslige Corydoras av èn art, sammen med en gruppe av en annen art. Det er en liten, men høyst reell, risiko for kryssninger. Det skjedde faktisk med en av brukerne her inne, hun hadde faktisk hele 7 av hver art i samme kar. Og endte opp med hybrid-avkom....
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap