Nybegynnerspørsmål om gullfisk

Hei!

Vi har ingen erfaring med akvarier, og har nettopp flyttet i egen leilighet. Vi kommer fra hjem med lite erfaring med fisk/akvarier, men vi synes dette virker som en veldig morsom hobby.

Vi startet med gullfisk i bolle fordi det virket enkelt nå i begynnelsen (og pga. plassmangel), men vi trenger et par tips på vei!

Litt info:

Har 2 gullfisker (Slørhale, den ene er sort med store utstikkende øyne, den andre oransje/sort, kort og klumpete) på 4-6cm i en bolle på ca. 2-3 liter (20cm i diameter, 15cm høyt).
Sort sand (1-2mm), en kunstig plante og et fyrtårn.

Har behandlet vannet med en liten klype akvariesalt, og 4-5 små dråper med et middel som fjerner klor og metaller fra springvann.

Noen spørsmål:

1. Har blitt anbefalt til å mate fiskene to ganger daglig, 1 kule hver. Andre sier dette er altfor mye. Begge har erfaring med gullfisk, men hva er riktig? Og hva er ulempene med for mye/lite mat?

2. Hvilke "arter/type" er gullfiskene mine?

3. Hvor ofte bør jeg skifte halvparten av vannet, og hvor mye "Water Conditioner" og salt bør jeg bruke ved skift?

4. Bør jeg skifte sand og vaske bollen? Hvis ja, hvor ofte?

På forhånd takk!
2-3 liter???
2-3 Liter??? der tror jeg nok du mener 20- 30 liter eller???
har en 2 liter bolle selv som jeg bruker til planter...
der har ikke fisk plass engang...
men det er da forsatt for lite for slørhaler???
har aldri hatt disse men de må jo ha minst 60-100 liter hvis jeg ikke tar feil...
og du ha tydeligvis ikke filter da må du ve regne med at du må bytte vann hverdag...
kan jo være at jeg tar feil men på fiskebasen står det mist 100 liter...
og slørhaler trenger jo større pass enn vanlig gullfisk...
de kan jo bli 59 cm...
Hei! Hvis dere vil at fiskene skal ha det godt (noe jeg regner med dere vil) ville jeg straks gått til innkjøp av ett større akvarium. Det er dyreplageri å holde en fisk som kan bli såpass stor i så lite vann. Les beskrivelse om arten i fiskebasen:

Gullfisk blir dessverre ofte holdt i fiskebolle, noe som ikke er anbefalt siden dette er en fisk som blir stor dersom den får mulighet til det!
Denne arten har også blitt ekstremt mye avlet på gjennom tidene og det finnes utallige oppdrettsvarianter der de aller fleste har det til felles at fisken ser morsom ut, men ikke har det særlig godt. Gullfisk er en kjempefin akvariefisk, men man bør ikke kjøpe oppdrettsvarianter som "slørhale", "golfball" e.l. Dette er i prinsippet like ille som å skaffe en katt med fem cm lange ben. Den ser morsom ut, og ligger sikkert pent på fanget, men har det ikke godt!

Kjøp heller den naturlige varianten!
Inaktiv bruker
Hei og velkommen til AF og en flott hobby!

Dere har en svart slørhale med teleskopye, og en vanlig slørhale. Begge er "menneskespakte".
Gullfisker trenger ganske mye større plass enn det dere har.. Minst 100 liter, men helst MYE mer! Så bollen er alt for liten. Dessverre. Om dere kjøper ett akvarium, blir det mye mindre arbeid. Med ett akvarium, trenger dere bare bytte vann en gang i uken, og dere trenger ikke å tilsette forskjellige kjemikalier
Jeg selv gir mater fiskene mine to ganger daglig, men jeg gir små porsjoner. Men for all del: fôr heller for lite enn for mye! Mat som blir til overs ødelegger bare vannkvaliteten.
Dere bør bytte 1/3 av vannet to ganger om dagen. Gullfisker er noen griser, og bæsjer mye. Jeg tror ikke du trenger å tilsette vannet noe som helst.
Sanden trenger dere ikke å skifte, men bollen ville jeg vasket en gang i uken. Dette trenger du ikke med et akvarium!

Lykke til med en fantastisk hobby, og jeg håper ikke noen her på forumet er for kvasse..

mvh. Eini Brox


Edit: Jeg ser noen har svart før meg..
Huh?
Takk for alle svar!

I butikken sa de at alt gikk greit, men de må vist åpenbart ha tatt feil.
Men de sa også at de fiskene ikke ble større enn 5-6cm ettersom jeg hadde de i bolle.

Hadde aldri trodd at en fisk som er mindre enn tommelen min trengte 100 liter!

Flaks at jeg kan få skaffet et rimelig stort akvarium innen i kveld da, men det mangler pumpe o.l.

EDIT: den er 280mm, men vet fortsatt ikke volum.

Vil ikke være en dyreplager, så dette må fikses kjapt!
Syc

Beklager Det er veldig mange som har gått i denne fellen - med dyrebutikkens velsignelse og "gode" råd. Dessverre er det mange ansatte der som ikke kan noe som helst om akvarium, og gir råd deretter.

Flott at du tar dette på alvor og er innstilt på å skaffe gulllfiskene dine større og bedre plass
De aller fleste fisker som selges i dyrebutikker er unge, og derfor små. Gullfisker blir opptil 25-30 cm som voksne, men i små boller har de ikke plass til å vokse og dør som regel etter 2-3 år. Med riktig stell og nok plass lever de i 30-40 år...

Så sats stort mens du først skal oppgradere. Gjerne 200 liter.
De trenger ikke å bli særlig store i bolle, dette fordi de ikke har plass til å vokse. Man sier gjerne at fisken tilpasser seg, men det som egentlig skjer er at fisken slutter å vokse, mens organene vokser. Dette kan føre til død for fisken, samt store plager.
Fisken i dyrebutikker er også gjerne bare unger.

Men hvis du har muligheten til å få tak i et større akvarium, bruk det. filterpumpe er også veldig viktig, og inntil den er innkjørt (ca 4-5 uker etter at den ble satt på) så må du også bytte vann hver dag for å hindre forgiftning av fisken. Godt å lese om noen som bryr seg om fisken!

Lykke til!=)
Godt å høre du tar fiskene dine på alvor

Ett par hundre liter er en fin start for gullfisk. Husk også at dette er kaldtvannsfisk som ikke liker over 22-23 grader.


-Tim
Det er så synd at butikkene fortsatt selger små beholdere til fisk.
Men det er veldig bra at dere i allefall har sunn fornuft og ønsker å legge forholdene til rette for deres nye venner

Jeg lenker igjen til denne artikkelen, Akvarium for fiskenes skyld?En veldig god artikkel alle burde lese

Og siden dere er i startgropa bør dere lese om oppstart av akvarium også
Ser denne tråden er fra 2009. Godt å se hvor raskt ting kan endre seg. Nå ser ikke jeg en eneste gullfiskbolle i butikker så tror det er allmenn kunnskap nå at gullfisk trenger stor plass. Minimum 45 liter pr gullfisk og helst 90 ltr per gullfisk for trivsel  
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap