Fluval 105 utevendig filter (kull)

Jeg har Fluval 105 i mitt 105l.
Jeg lurer på om kullet skal være der hele tiden?

Takk for alle svar som kommer!
Kullet varer bare 2-3 uker.

Trengs bare dersom du har dårlig springvann, eller har medisinert.


-Tim
Kull trengs kun når man ha medisiner, ellers er det bortkasta og bruke dette siden vannet i Norge er bra som det er.
Ok!
Jeg skal ta det ut etterpå.
Jeg har hatt kullet i over 1 månde, så får jeg håpe ikke det gjøt noe?
Platy-fan
Ok! Jeg skal ta det ut etterpå. Jeg har hatt kullet i over 1 månde, så får jeg håpe ikke det gjøt noe?


Etter en måned er det brukt opp likevel

Erstatt det med en eller annen form for substrat som gir god grobunn for bakterier. Lavastein går også ann.

Eksempler er Eheim Substrat, Substrat pro, Efhilav.....


-Tim
Skal ikke kullet bare være der i 5-8 dager?

Det er snakk om ordentlig kull, ikke sant? Ikke ett filter. Jeg har selv fluvalserien. Problemet med fiskene dine kan jo komme fra dette kanskje?
Kull gjør ikke skade.

I områder med dårlig vann blir kull brukt til å fjerne giftstoffer.

5-8 dager er når det blir brukt til å fjerne medisinrester.

-Tim
Er fult klar over at de fjerner giftstoffer, men hva blir forskjellen på å bruke de i noen dager vs ha de i en måned når de tar giftstoffer?
Jeg hadde selv kull stående i litt over en måned i ett filter, det var laget i en slags tablett og jeg visste ikke at denne skulle skiftes ut, så jeg hadde den i 1 1/2 måned og den var beregnet for 1 måned. Jeg mistet faktisk et par fisker pga den tabletten.

Jeg er ganske sikker på at disse kull-posene til fluval skal bare være der i 1 ukes tid, men det kan jo trådstarter skjekke i bruksanvisninga for sikkerhets skyld! Jeg har aldri brukt det av den grunn at jeg har rimelig dårlig kortidhukommelse og vil glemme å ta den ut til rett tid!
Hvordan vet du at det var kulltabeletten som drepte fisken?


-Tim
Kan aldri være 100% sikker, men det fantes ingen annen forklaring da alt annet så bra ut. Det ble bra igjen når jeg tok den ut og skiftet. Det var mange som var med for å finne årsaken, men ett mysterium
Takk for svar alle sammen!
Jeg tok ut kullet i går kveld
Kankje?Kanskje ikke at det er derfor jeg har hatt litt problemer med fiskene om dan Maren?
Jeg skal sjekke bruksanvisninga nå!
Det sto ingenting om hvor lenge kullet skulle være der i bruksanvisninga

Kan jeg kjøpe sånne greier som filterbakteriene bor i å ha det der kullet hvar?


PS:Jeg byttet 40% vann idag.
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap