Discus og gjellemark (dactylogyrus) (side 2)

Kai Hansen
Det har seg faktiskt slik at enkelte varianter dactylogyrus er fiskerelatert d.v.s. at den foretrekker en type fisk fremfor en annen og i dette tilfellet så er det altså discus den foretrekker, men når det er sagt så vil den gå på annen fisk også når tilfeldigheten tilsier det. Blant Koifolket er det en annen variant som byr på store problemer.



Så ut fra det du sier her skal vi tolke det slik at der er kun dactylogyrus relatert til discus som smitter til annen discus i et akvarium?

Er det slik et dette ikke noe stort problem for de akavrister som kjøper kun fra seriøse eksportører og forhandlere. De har fjernet dactylogyrus fra discusene de selger.

Som jeg nevnte tidligere er mye av den asiatiske discus imune mot mye parasitter men bærer av de. Om man blander disse med annen discus som oftest VF discus smittes disse og blir syke og kan dø.
Har du noe erfaring med dette?

Vet du om det er forskjell på dactylogyrus hos asiatisk discus og viltfanget discus som har med denne parasitt fra naturen?
Jeg personlig skjønner ikke hvorfor man ikke kan/skal blande oppdrettsdiskuser og VF og det gjør heller ikke de importørene/diskus"guruene"jeg har snakket med.
Er oppdrettsdiskusene og de VF friske så ER det ikke noe problem og ha disse i samme karr/system.
Drømme oppsettet mitt er VF Heckel sammen de store oppdretts diskusene som jeg har nå.
Og på mandag henter jeg et parr med VF Heckel og disse skal seff gå sammen oppdrettsdiskusene som jeg nå har, etter at de har godt LENGE i karrantene.
Har et 128 l BB-karr som står klart og venter på Heckel parret og der kommer de nok til å gå i flere mnd, i tankene mine så ser jeg for meg at de skal være i karrantene karret i 3-4 mnd med "avlusning"seff.

Så kommer tilbake med oppdateringer om hvordan det går med VF Heckel sammen oppdrettsdiskuser, noe jeg er sikker på vil gå bra, ellers så hadde jeg ikke gamblet med mine store perfekte diskuser som jeg har brukt over 4 år på og bygge opp.

Endelig har jeg fått tak i drømme parret Blue face VF heckel diskus.
Dactylogyrus og gyrodactylus salaris
er disse parasittene i slekt eller samme parasitten ??
Undrer en del på dette siden Norske mydigheter driver en så intens kamp mot den, at de rotenon behandler elvene og vannene ???
unasett gjelleorm er noe dritt man vanskelig blir kvitt, om det finns i vannet i krana. for utysket tåler vist faktisk klor og UV, og blir med fiskeredskap fra elv til elv,..
Kom over noe greier jeg egentlig ikke helt vet hva er, men skulle vike på gjellemark og andre parrasitter og flagelater ol. Det var noe middel egentlig til sau og ku, men gudene vet hva det het.. noen som har en anelse på hva dette er og om det i det hele tatt fungerer? kan jo være en eller annen skjønner med en gang hva jeg prøver å bable om her (jeg skal se i mogen om jeg kan finne ut hva det heter, må ta noen tlf). Egentlig aner jeg ikke hva jeg snakker om her nå, men skal se om jeg finner ut av ting litt bedre, så må jeg se om noen av dere har erfaring med dette stoffet..
Bente-Bent
Kom over noe greier jeg egentlig ikke helt vet hva er, men skulle vike på gjellemark og andre parrasitter og flagelater ol. Det var noe middel egentlig til sau og ku, men gudene vet hva det het.. noen som har en anelse på hva dette er og om det i det hele tatt fungerer? kan jo være en eller annen skjønner med en gang hva jeg prøver å bable om her ;) (jeg skal se i mogen om jeg kan finne ut hva det heter, må ta noen tlf). Egentlig aner jeg ikke hva jeg snakker om her nå, men skal se om jeg finner ut av ting litt bedre, så må jeg se om noen av dere har erfaring med dette stoffet..

Regner med at det er Flubenol 5% vet du sikter til.
Dette blir brukt mot ektoparasitter på gris og høns b.a. i Danmark.
Er ikke i salg i Norge, men selges over disk på apotekene i Danmark.
Dette fungerer ikke mot gjelleparasitter lenger, var veldig efektivt for 12-15 år siden, men gjelleparasittene har blitt resistente mot dette for lenge siden.
Har aldri hørt at dette fungerte mot flagelater.
Det beste for dette er Flagyl (Metronidazole )
Praziquantel blir brukt som virkestoff i medikamenter beregnet på behandling av innvollsorm hos gris og hund i Norge, mulig det er dette du har sett?
Bruker selv praziquantel mot innvollsorm/parasittrer på diskuser/altumer/scalarer/leopoldi jeg, og det fungerer bra her.
Har aldri prøvd det mot hjellemark, så der har jeg ingen info på hvordan det virker.
Kai Hansen
Regner med at det er Flubenol 5% vet du sikter til.


Stemmer. etter litt undersøkelser var det dette jeg har fårtt tak i.. Flubinol I forige uke, så da er det noe som ikke stemmer helt her.. men men .. (siden det ikke selges i Norge lengre)

Jeg vet jo ikke om dette funker i det hele tatt siden jeg aldri har prøvd dette med det skulle virke mot det meste derblandt gjelleparasitter og flagelater m.m. Men Dyrebutikk info og fisk å sykdom osv er jo veldig difust så mulig alt er bare tul å tøys..
Bente-Bent
(siden det ikke selges i Norge lengre)

Ut fra hva jeg vet så har dette medikamentet aldri vært salgsvare i Norge
rart.. jeg kjøpte 3 doser til 100 liter vann...?? altså 1 medisinering til ett kar på 100 liter.. men jeg har ikke brukt det. vet ikke om jeg gidder siden det ikke funker på flagelater..
Mange akvarister har kjøpt dette i Danmark (reseptfritt) og tatt dette med seg hjem, meg selv inkludert, men... som jeg sier så har det meg bekjent aldri vert til salgs i Norge.
Det er sikkert mange akvarister som har en kilosboks stående, men hvis du kjøpte dette i en zoobutikk så selger de en ulovlig vare.

Hvor kraftig var dosen du fikk? til 100 liter så skal det kun være 200 mg.(2 mg pr liter)
Hva anbefalte de deg å løse det opp med ? Det er kun et stoff som løser opp dette og det er noe som heter DMSO som er kreftfremkallende.
Dette er iht. produsenten i Belgia som heter Jansen Chemicals.
Dette var bare ment som litt informasjon om Flubenol.

Det er et effektivt middel mot innvollsorm (ikke bendelorm) som angriper fisk, primært ciklider og enkelte maller som er bunnspisere.
Kai Hansen
Mange akvarister har kjøpt dette i Danmark (reseptfritt) og tatt dette med seg hjem, meg selv inkludert, men... som jeg sier så har det meg bekjent aldri vert til salgs i Norge. Det er sikkert mange akvarister som har en kilosboks stående, men hvis du kjøpte dette i en zoobutikk så selger de en ulovlig vare. Hvor kraftig var dosen du fikk? til 100 liter så skal det kun være 200 mg.(2 mg pr liter) Hva anbefalte de deg å løse det opp med ? Det er kun et stoff som løser opp dette og det er noe som heter DMSO som er kreftfremkallende. Dette er iht. produsenten i Belgia som heter Jansen Chemicals. Dette var bare ment som litt informasjon om Flubenol. Det er et effektivt middel mot innvollsorm (ikke bendelorm) som angriper fisk, primært ciklider og enkelte maller som er bunnspisere.


Se der ja... Vet ikke hvor mange milligram pr 100 liter jeg fikk jeg, men fikk tre små doser, De sa jeg bare skulle løse dette opp i vann. I en kopp eller liknende så helle det rett i akvariet. Men det tør jeg ikke... Huffameg. Tenk å selge sånt da.. hva om fiskene mine hadde dødd da, om jeg hadde brukt det. hva hadde de gjort da? Det er jo en god slant med penger det er snakk om i fisker her da.. huff sier bare jeg.

Hei dere discus-fan!

Jeg har skumlest deres tråd. Jeg har ingen erfaring med discus men derimot koi da jeg tar inn noen tusen hvert år fra forskjellige steder i verden.
Her er også dactologyrus et kjent problem.
Jeg ser du skriver Kai at disse ikke har kapselstadie ?
Gyrodactylus føder levende men IKKE Dactologyrus
Dactologyrus har eggstadie på ca 1 uke i tillegg kan den legge "hvile egg"
Det vil si at disse klekker etter mellom 1-3 mnd.(Lenger i kaldt vann)
Det er dette som er det store problemet.

Du behandler med Calsumpermanganat (K.P)og dreper alle parasittene men ikke eggene.
Disse tar du i ny behandling etter klekking ca 7-8 dager.
Da har du tatt 99% men ikke disse fordømte hvile eggene.

I mikroskopet virker det selfølgelig som gåten er løst, men om et år eller så har stammen bygd seg opp igjen .

Jeg bruker derfor et annet middel på koi, etter et titals forsøk med K.P.
Medesinen jeg bruker blir brukt for mark i f.eks sau.
Middelet er annbefalt av dr. Johnsen fra USA . En kjent "koidoktor" som behandler og opererer koi i hundretusenkroners klassen .
Det selges ikke i Norge men heter SUPAVERM.
Dere kan jo google litt på dette.

Om dette er bra for koi eller annen fisk vet jeg for lite om, og dette diskuteres i utenlanske forum, men det funket mot gjellemark på første forsøk.
Jeg doserte da med 2ml pr 1000l vann. (PH 7.5 og 18 grader)
Mot discus anntar jeg doseringen må være noe mindre.

Virkestoff=
closantel 50mg/ml
mebendazole ph eur 75mg/ml

Supawerm (Dere kan jo google det )

Jeg kan ikke selge dette ,men dersom en av dere her med god kunskap om fiskemedesin vil prøve dette på eget annsvar kan du få noen dråper til forsøk.
Jeg bor i Drøbak og sender ikke dette. Jeg vil møte vedkomende og ser helst og gjøre forsøket sammen, da jeg syntes dette er meget intressant selv.

Det er jo en fra Vestby og en fra Nesodden her.

Send meg evt en PM


Hei Øyvind,
Har hørt mange godord om deg av en felles bekjent, Tore B...
Jeg er kjent med supaverm og hva den står for.
Ikke forsket rundt det å bruke dette på discus, men noen i England har delte meninger ang. dette preparatet på discus. Det sto på listen min over preparater som jeg ville prøve ut hvis ikke kalium hadde fungert
Skal det brukes på discus så kan det ikke brukes full dose, 0,8 av full dose skal visstnok fungere, men her er det delte meninger da noen jeg har vert i kontakt med påstår at discus ikke tåler så mye.
Nå er det nok sannsynlig at den type gjellemark dere har på koi ikke er den samme som vi finner på discus da inkubasjonstiden på eggene her er fra 10 til 14 dager litt avhengig av temperatur og det finnes en bråte gjellemarkvarianter, tilogmed i saltvann. Jeg har selv blitt kvitt gjellemark (dactylogyrus) og hatt rene kar på over 2 - 3 år, men har fått det inn igjen i forbindelse med innkjøp av ny fisk.
Har også hatt endel dialog rundt dette problemet med en tidligere forsker på
havforskningsinstituttet i Bergen.

Kunne vert artig å treffe deg i Drøbak en gang å lufte meninger over en kopp kaffe eller to.
Hei Kai
Så hyggelig.
Dette var en god ide, Vi tar en prat.
Jeg har vist om deg med flott Discus i Vestby i 20 år og har altid hatt lyst å se di.
Du treffer meg på 91530978.

Jeg var forøvrig på "Discus Show" i Nederland i høst.
Legger ved et par nydelige bilder derfra.
Det sies at det ikke er noe som går rett opp i himlen, alt kommer tilbake ned på landjorda igjen.
Dette gjelder også glede av å ha blitt kvitt gjelleparasitter.
Jeg har nå kommet tilbake fra "himmelen" etter seks måneder og har fått plantet begge bena igjen på moder jord.
Ja folkens, gjellemarken er tilbake og det til gangs og jeg har ikke kjøpt inn noe fisk siden kuren med kalium ble kjørt.
I tillegg så har jeg kjørt en tre ukers kur med "KUSURI", flubendazole 5%.
Dette var gjort får å ridde de av eventuelle innvollsormer. Det påståes at dette middelet også fjerner gjellemark, det gjør det ikke.
Nå skal hele bestanden slaktes og anlegget tømmes for vann og tørkes ut frem til høsten. Da blir det import direkte fra Brasil.
Jeg vil ikke ta i en fisk som kommer andre steder fra fordi det er omtrent håpløst å få tak i fisk som er ren, uansett hva selgere måtte mene.
Denne marken har kostet meg så ufattelig mye tid og penger, men jeg skal ikke gi meg før jeg har fått in fisk direkte fra amazonas da jeg ikke tror at det finnes gjellemark der nede.
Til slutt så beklager jeg at kaliumkuren ikke fungerte som først forventet.
Jeg tok prøver her regelmessig opp til tre måneder etter kuren uten å finne noe og regnet med at alt var borte.
Hm, det var trist å høre, men ikke helt uventet.

Har du hørt noe om bruk av AlS slik som Universitetet i Oslo, Veterinærinstituttet og NIVA har forsket på som et alternativ til rotenon i bekjempelsen av G. salaris? AlS er betegnelsen på aluminiumsulfat
(Al2(SO4)3) løst i svovelsyre (10-30% H2SO4).

Fordelen med G. salaris er at denne føder levende avkom i motsetning til dactylogyrus som legger egg.
Det er i mine øyne inkubasjonstiden som er problemet.
Killifisk har noe av den samme mekanismen for å holde stammen i live år etter år og det er at ikke alle eggene klekker samtidig, men noen blir liggende for så å klekke på et senere tidspunkt og dette må da være flere måneder senere.
Syntes at det kan væe på tide med en oppdatering på dnne tråden.
Etter å ha kjørt kaliumkur på hele anlegget her i april / mai d.å.
så kan jeg med hånden på hjertet (noen påstår at jeg ikke har noe hjerte) si at mitt anlegg er friskmeldt.
Jeg har undersøkt grundig en fisk i dag og kan ikke finne noen levende vesener i gjellene på den.
Konklusjonen er helt klar fra vår side, Kjartan og meg selv, og det er at det er to måter å kjøre en suksessfull kur på.
Den ene er å sterilisere alt av utstyr samt tørke ut kar / anlegg der hvor fisken gikk før kuren, for så å kjøre i gang fra nytt av med innkjøring av nye pumper før fisken blir plassert tilbake.
Alternativet er å la kar / anlegg stå å gå tomt uten fisk for fire måneder. å denne måten så dør den gjellemarken som ev. blir født i systemet når den ikke finner en vert å "bosette" seg på.
Ved det siste alternativet så er det mulig at det skal kunne gjøres med kansje et kortere tidsperspektiv uten at dette har blitt utprøvd.
Kjøper man ny fisk i ettertid så er det viktig at fisken blir behandlet i eget kar før den blir fyttet sammen med eksisterende fisk.
Dette er selvfølgelig hvis det er snev av mistanke på om nyinkjøpt fisk kan være smittet.
Det er godt at kunnskapen er oppdatert omkring dette emne og at roen kan senke seg på "bygda" .

Etter hva jeg hører om en hvis tråd med stor fart på ett annet nettsted. Tror jeg derimot denne hobbyen(Discus) er skadet... for lang tid.

Mange har anvendt positiv energi for å "nå fram til folket" med denne hobbyen og praktfisken. I kjent stil har ett "hylekor" klart å skape ett hysteri. Hva som ble oppnådd med dette på kort å lang sikt, tror jeg ikke vi har sett konsekvensene av enda.

Det skal tillegges at enkelte anlegg og forhandlere klarer å unngå dette fenomentet og det er gledelig informasjon.

Om kort tid står Duisburg Discusshow for døren i Tyskland. Flere representanter for hobbyen i Norge reiser til denne messa.

Vi får håpe de klarer å formiddle ett positivt budskap når de kommer hjem.

Personlig syns jeg det hadde vært artig lesning!

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap