Discus og gjellemark (dactylogyrus) (side 4)

har fått gjellemark på mine discus. Skal sette igang kur på nyåret. Lurer da på et par ting å håper noen kan hjelpe. Når jeg skal tørke ut karet, må jeg da kaste plantene?? Handla planter for 1000 kr samtidig med discusene. Og hva med di andre beboerne i karet? Må di ta kuren også? Er snakk om ancistrus og alle ungene dems. Å om pumpa også må tørkes ut. Da må det jo kjøres inn igjen. Hvordan har dere gjort det??... Uff. Gruer meg fælt til denne kuren. Men alt for vakkringene mine
Hei
Jeg har et akvarium med Discus, hvor jeg har mye annen fisk. Har også fisk fra dette karet i de andre akvariene mine.

Så jeg lurer også på hvordan man kan utføre dette?

Er det lurt å gjøre denne kuren fordeom man ikke vet om man har gjellemark i akvariene? Håper på gode råd/hjelp
jeg er nå ferdig med kuren min. Som jeg forstod, burde alt være nytt i karet etter kuren. Jeg endte opp med å kjøpe nytt karr, ny pumpe og nye samboere til discusen og nye planter og røtter. Hørtes ut som en kjempe jobb å tørke ut å sterilisere alt jeg bruker gamle discus karet til annen fisk nå. Og jeg skal garantert kjøre gjellemark kur på all ny discus før di går i karret heretter. For den jobben med å få gjelemark i hovet karet, vil jeg ikke ha en gang til.
fiskemilla
Jeg endte opp med å kjøpe nytt karr, ny pumpe og nye samboere til discusen og nye planter og røtter.


Husk å kjøre streng karantene på de nye samboerne du skriver du har kjøpt, før de får komme i nærheten av diskusene. ALL ny fisk er potensielle smittebomber og må behandles deretter. Ellers er man kjapt ute og kjøre igjen med sykdom på diskusen...
uff. Det har ikke jeg gjort da. Kjøpte noen sommerfuglpleco di går med. Får krysse fingra og håpe jeg ikke får gjellemarken tilbake.
Hei
Har noen spørsmål før jeg kjører kuren.

Hva er det beste middelet/måten å rengjøre håver, akvarium og utstyr? Funker Hydrogen paroksid til dette?

Hvordan kan man på tryggest måte introdusere nye planter? Hvor burde man kjøpe planter, hvordan skal man karantene de?

Dette er en veldig nyttig tråd, for uten denne hadde jeg ikke hvist hvordan å behandlet fisken min, og dermed fortsette med gjellemark
Den beste/enkleste måten å desinfisere utstyr og akvarier på er å reingjere det godt (eg bruker bare vatn), demontere alt av slanger, fittings og pumper i fillebiter og la det stå tørt i ca ei veke. Med tørt meiner eg at det er tørt. Altså, hvis det "bare er litt vatn i et pumpehus", så er det ikkje tørt.Hvis du vil ha planter, så kan du sette desse for seg sjølv i eget kar (UTEN FISK, naturligvis) i 4-6mnd før du flytter dei inn i akvarier med discus.

Mvh Kjartan
Har lyst å dele et interresant forsøk med dere.
For ordens skyld så er mine diskussystemer i utgangspunktet fri for gjellemark etter flere ofrede og undersøkte fisk. Har vært fri for gjellemark nå siden i fjor sommer. For drøye 5 uker siden så kjøpte jeg noen Uaru fernandezyepezi fra en forhandler, disse fordrer omtrent samme betingelser som diskus og jeg bestemte meg da for å sette de inn i et lite diskussystem vel viten om at jeg da risikerte å introdusere gjellemark. Nå i helgen fikk jeg undersøkt en diskus som har gått sammen med Uaru'ene og det ble ikke funnet gjellemark. Regner med at de burde ha blitt smittet på 5 uker om Uaru'ene har gjellemark. For sikkerhets skyld så venter jeg nye 5 uker for så å ofre enda en diskus for undersøkelse før dette lille systemet blir koplet sammen med hovedsystemet. Har også sjekket Krobia samt Scalare som har gått sammen med diskus med gjellemark tidligere uten å ha funnet noe på disse. Det ser ut for at den type gjellemark som diskus har ikke så lett går på annen type fisk.

Mvh.
Johnny
Heisann.
Jeg skal nå snart kjøre kur på 7 stk. VF'er jeg har fått gratis..
Jeg har 2 stk. kar på 60x60x40 som er tomme som skal brukes til kuren.
Problemet er at jeg har ikke noe kar å ha de i etter kuren så enten må de få nye eiere eller så må jeg kjøpe ett nytt akvarie.

Jeg har en 540l som gjerne vil ha discus igjen, men her gikk det dicus med mulig gjellemark for rundt 5 uker siden.. det er nå fisk oppi der som tetra, apistoer og corydoras som gikk der den gang. Samme gjelder innventaret ellers.

Er det fortsatt smitte i karet ?
Per Arne Øvrum
Er det fortsatt smitte i karet ?


Ja,karet må stå tomt for fisk i 5 mnd +
Ok. Takker
Så annen fisk er også bærer av denne dritten?
Har de gjeller så er de potensielle smittebærere.
Har lest tråden, og syns dette høres meget interessant ut.

Hvordan er det å bruke denne kuren som "avlusning/ markkur" på andre typer fisk enn diskus? Er det noen fisker som IKKE tåler dette? Maller f. eks?

Tar denne kuren innvendige parasitter også?
(er gjellemark en innvendig parasitt, kanskje?)

Hvis man tar ut fisken fra hovedkar og kjører kur på de, kan man da kjøre kuren samtidig i hovedkar for å "renske" dette, og etterpå sette fisken tilbake i samme kar med et annet ("ren") innkjørt filter? Er det poengløst, vil det ødelegge planter eller andre ting som gjør at det ikke fungerer å bruke kalium i et fisketomt kar for å ta parasitter?
Gjellemark, behandling av annen fisk
StineMari aka cara79
Har lest tråden, og syns dette høres meget interessant ut. Hvordan er det å bruke denne kuren som "avlusning/ markkur" på andre typer fisk enn diskus? Er det noen fisker som IKKE tåler dette? Maller f. eks? Tar denne kuren innvendige parasitter også? (er gjellemark en innvendig parasitt, kanskje?) Hvis man tar ut fisken fra hovedkar og kjører kur på de, kan man da kjøre kuren samtidig i hovedkar for å "renske" dette, og etterpå sette fisken tilbake i samme kar med et annet ("ren") innkjørt filter? Er det poengløst, vil det ødelegge planter eller andre ting som gjør at det ikke fungerer å bruke kalium i et fisketomt kar for å ta parasitter?



Jeg har behov for å stille samme spørsmål og kan ikke se at det er besvart.... )
En diskus i selskapskar døde i natt...ingen tydelige symptomer på gjellemark, men mørk i fargen og lå og gistet luft i overflata...
Det mest av spørsmål som de to siste innlegg stiller gies svar på i presentasjon som fritt kan lastes ned fra Nrosk Akvarieforbund sine sider, LINK
Svar til Stine Mari og Røya.

Kalium kuren virker kun på utvendige parasitter I bakterier. Innvolls parasitter må behandles med andre medikamenterog da må også parasitten være kjent da det ikke finnes medikamenter som tar allt.
Kalium permanganat kan ikke kjøres i beplantet kar med grus o.l., men må kjøres i bart kar uten filtrering.
Flest fisk tåler dette, men det er helt sikkert unntak uten at jeg kan svare med sikkerhet.
Gjellemark er en utvendig parasitt.

http://www.discuspagenorway.com/HTML/oppdateringOmBehandlingGjellemark.html

Blir en fisk mørk og puster tungt så kan dette bety forgiftning og da vil jeg mistenke enten NO2 eller NO3, kansje også lav PH.
Mørkner en discus så er det omtrent 100% sikkert at det er ytre påvirkninger som er årsaken.
Takk for svaret. Jeg leser og leser...og leser. Målet er å finne ut av så mange problemstillinger som mulig før jeg selv starter opp med diskus. Får mitt nye Akvastabil 530l i morgen så da er det bare møysommelig å kjøre igang med filter, så fisk og så...har stilt noen andre spørsmål i den forbindelse i en annen tråd....
Hos min venn er det bare to av fem som er mørk og den ene døde jo, verdiene i karet er ok...
røya
Takk for svaret. Jeg leser og leser...og leser. Målet er å finne ut av så mange problemstillinger som mulig før jeg selv starter opp med diskus. Får mitt nye Akvastabil 530l i morgen så da er det bare møysommelig å kjøre igang med filter, så fisk og så...har stilt noen andre spørsmål i den forbindelse i en annen tråd.... Hos min venn er det bare to av fem som er mørk og den ene døde jo, verdiene i karet er ok...


Hvis noen vil hjelpe ligger spørsmalene mine i tråden "produkter", Under:"Produktomtale Virkon S"
Kai Hansen
[QUOTE=Per Arne Øvrum] Er det fortsatt smitte i karet ?


Ja,karet må stå tomt for fisk i 5 mnd +


Tidlegare i tråden har det vore nevnt 14 dager knusktørt.

Nå er anbefalinga 5 månader?





Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap