Kan noen anbefale meg et akvarie?

Jeg har tittet rundt på juwel og andre merker. Jeg leser meg bare dummere føler jeg. Mest fordi jeg ikke helt vet hva jeg skal se etter egentlig. Gjennom hele min tid som akvarist har jeg bygget akvarier, eller kjøpt/overtatt brukt uten å tenke på merke.

Dette er jeg ute etter:

1. Jeg vil ha komplett med møbel og heldekkende armatur. Møbelet skal være sort, og gjerne med skap. Praktisk.
2. Jeg vil ha plass under lokket til at eplesnegler kan legge egg. Det er det ikke i mitt nåværende akvarie, og det irriterer meg skikkelig. Å senke vannstanden ser jo ikke bra ut.
3. Jeg har en vegg på 150 cm til rådighet, altså ønskes et akvarie på ca 450 liter.
4. Jeg vil kunne sette inn ekstra armatur/flere lysrør hvis dette er nødvendig.

Håper noen kan dele erfaringer. Jeg er litt i villrede.
Hei.

Selv synes jeg at Wromak og Woha ser veldig bra ut.

-Tim
Hei hei..

Jeg har erfaring med juwel og akvastabil.. Synes det er både positive og negative ting med begge..

Juwel akvariene er veldig fine og de er ikke så dyre med tanke på alt man får med.. Men jeg synes kvaliteten ikke er den beste.. Pumpene som følger med er greie de hvis man ikke trenger all verden med sirkulasjon, men synes det er kjedelig at de tar så stor plass.. Synes ikke varmekolbene er veldig bra heller, de ryker fort, og det samme gjør faktisk lystoffrørene.. Nå skal det sies at jeg hadde T8 rør i begge kara mine, så vet jo ikke hvordan T5 er. Men det jeg synes er veldig greit med de er at det er en stor kant oppe sånn at man har litt å gå på med tanke på vannkanten, og det er jo greit til sneglene dine..

Akvastabil karene synes jeg har veldig bra kvalitet, men de er jo også dyrere. Følger jo heller ikke med noe utstyr der, så det kommer da i tillegg.. Har ikke så mye negativt å komme med på de bortsett fra at man ikke har så mye å gå på med tanke på vannkanten.. (Håper du skjønner hva jeg mener).

Jeg synes både juwel og akvastabil er pene kar, men liker nok akvastabil bedre. Veldig god kvalitet også liker jeg at det er rammekar, føler det er tryggere..

Du kan kjøpe ekstra parabolsett til akvastabil, vet ikke om du kan det til juwel.

Håper det hjalp litt hvertfall..
Jeg ser du bor i Østfold, da er ikke veien lang til Dahl`s dyrerike. De har landets desidert billigste Juwelkar for tiden. Jeg kjøpte et 450 liters kar tidlig i sommer og er godt fornøyd. Jeg har også et år gammelt 350 liters Trigon kar som det ikke har vært noen problemer med. Det er med T5-belysning som må byttes en gang i året som med all annen lysarmatur. De har også gode tilbud på AM-top filtre hvis du trenger et utvendig filter i tillegg. Det er sikkert ikke noe problem med å bytte den 1000 l/t sirkulasjojnspumpen som følger med til en 1500 l/t pumpe.

Jon
Tusen takk for svar! Juwel har scoret et poeng her da, på grunn av plass til eple-egg under lokket.

Har googlet litt nå, og disse woha akvariene var jo virkelig lekre! Mye fint rundtom ja...
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap