Hvor mye för gir jeg mine perlegurami?

Jeg har nylig skaffet meg 2 perleguramier. De går nå i karantene og har derfor ingen konkurrenter om mat i karet.
De er VF og derfor veldig sky. Jeg mater dem alltid med frossen för da de ikke vil spise med meg tilstede. Dermed kan jeg følge med om de spiser opp eller ikke.
Det jeg gjør/har gjort er å gi ca 2 ruter med frossen-för og lar det synke til bunnen. Maten er alltid borte når jeg kommer dagen etterpå for å skjekke.

Betyr det at 2 ruter er passe eller er det for mye? Jeg har 5 amanoreker i karet også, så de tar jo sin del.

Jeg har aldri hatt så store(!) fisker før, så jeg vet ikke hvor mye man skal före.

Er det noen andre som kan hjelpe?
Nå har jeg aldri hatt perlegurami, og har heller ikke sett hvor store dine er, men umiddelbart slår det meg at 2 ruter var veldig mye egentlig...? Det er den samme mengden jeg gir til 20 voksne Corydoras. Guramiene er kanskje store, men de er vel ikke gigantiske at de trenger en hel rute hver?
Jeg ville rett og slett halvert det iallefall. Altså bare en rute.

Men om maten virkelig er borte neste dag, og ikke falt nedimellom grusen (eller har du sand?) eller har blitt sugd opp av filteret eller noe, så er det jo ingen krise at du har gitt dem såpass mye. Men husk at fisk som overspiser, som oftest ikke greier å fordøye så mye og skiter derfor ut igjen mesteparten helt ufordøyd. Det går altså bare rett igjennom.

Det er jo veldig positivt at du har fått dem til å spise. Noen ganger kan det være litt tricky med viltfangede fisk.
Jeg synes også det var veldig mye. Mine sju kar får en rute på deling, og det dreier seg om rundt 20 fisker, og da er de gode og runde etterpå.
Jeg forer mine 8 grådige scalarer med to ruter frossenfor når jeg gir de den type mat. Det er passe til de, og de får spist opp mesteparten ila et par minutter - noe som kan være en grei huskeregel.
Perleguramiene mine er nok for sky til å spise med meg til stedet, så den regelen kan jeg nok ikke bruke Kanskje 1 rute blir passelig da ca?
Vanskelig dette når jeg er så vant til småfisk
Jeg har 2 stk. Perlegurami og 3 stk. Blågurami, fullvoksne alle sammen. I karet går det også en stim rødhalerasbora, noen SAE og en stor gruppe corydoras på bunnen. Røde mygglarver er favoritt og jeg gir alle disse 2 ruter på deling, da får bunnfisken god tid til å forsyne seg.

Start med lite og prøv deg litt frem, tror jeg hadde gitt dine bare en 1/2 rute

OK! Takk for hjelpen! Da skal jeg gi 1/2 rute
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap