Høy temperatur i karet

Inaktiv bruker
Starta opp akvarie på 100 l for to dager siden, og tempen har siden det ligget stabilt på ca. 28 grader, noe jeg har lest kan være litt i høyeste laget? Noen av plantene mine skal tåle det.

Sliter med at tempen i stua, hvor akvariet står, sikkert er i høyeste laget der også, vi har som regel 24-25 i stua gjennom hele året - uten oppvarming.

Har selvsagt ikke varmekolbe på, men har 2x20W i tett lysarmatur, og aner at det kan ligge en forklaring i kombinasjonen av den høye tempen i omgivelsene pluss at lyset har stått på fra 7-23 hver dag.

Prøver med å sette mateluka oppe over natta, lufte godt i rommet og ikke skru på lys før i 11 tida i morgen, så får vi se.

Noen andre tips (bortsett fra vannbytte)?
Du kan fint la lokket stå halvåpent på dagtid. En luftestein vil også hjelpe med å få vanntemperaturen ned til romtemperatur.


-Tim
Du kan jo også ta ett par isbiter oppi, eller fylle en flaske med vann og ligge den i frysen til den frosner, så kan du ligge den i karet ditt når temperaturen blir for høy.

Lå også merke til at du hadde lyset på i 18 timer om dagen.
Det bør vel egentlig stå på i 12 timer og 12 timer av.
du kan redusere lys forbruket ditt kraftig da dette også er med på og varme opp vannet i karet. og åpne lokket slik at det blir litt mer luftig. en isbit eller 2 hjelper ikke . men en 1.5 l flakske eller 3 kan hjelpe for en liten stund ja. men i hoved sak kutt lysforbruket ditt mye 6-8 timmer fordagen holder så lenge det er lyst ute. og åpne lokket ditt halveis som det også blir nevnt.
Dette er noe jeg selv sliter med, men den eneste måten å få tempen ned på er å ha lyset på max 12timer og ha lokket åpent som en permanent løsning.
Du bør også være nøye med å skjekke hvilken temperatur fiskene du ønsker å kjøpe foretrekker.
Jeg har måttet gå bort i fra mange pga høyt temperatur....
Inaktiv bruker
Tusen takk for gode råd!
Tempen er i dag kommet ned til 27 grader etter at lyset har stått av i 10 timer og har luftet med luka åpen. Fortsetter å holde øye med det og hvis jeg må oppi med et par isbiter så får jeg prøve det også
Jeg har samme problemet med det ene akvariet mitt, der kommer temperaturen opp i 29grader, når lyset er på og faller bare til 27grader med lyset av. Jeg har nå gått til innkjøp av nytt lysrør som skal være av en bedre kvalitet, det som er i bruk er en del av en akvariepakke, og en luftstein som Tim foreslo tidligere i denne tråden. Skal montere begge deler i dag, og håper på en forbedring i temperatur. Tror nok d er luftsteinen som gjør utslaget i såfall. Men kan gi beskjed her om hvordan det går.
Inaktiv bruker
Nede i 26,5 i dag
Hei, her er en status: lyset står nå mindre på, og vi har luftet mer i stua enn vi pleier, for å få ned tempen i rommet også. Vi sliter generelt med at huset er så tett at det lett blir for varmt i stua. Det har vært utrolig mildt ute de siste dagene, det gjør det ikke akkurat bedre:-

Matluka sto oppe helt til utpå ettermiddagen i dag. Tempen var nede i 26,5 da lyset slo seg på etter 12 timer av. Nå har den økt litt igjen til 27 grader.

Regner med at tempen i stua kommer til å gå noe ned når høsten og vinteren kommer, så jeg velger å ikke gjøre noe mer med det foreløpig. Får heller se om jeg kan skifte lysrørene og ev. andre grep ved et senere tidspunkt.

Takk for gode råd!
Inaktiv bruker
Hvordan fungerer forresten luftsteinen?
Hadde aldri hørt begrepet en gang før denne tråden. Kan noen "belære" lille meg slik at jeg også har lært noe nytt idag?
Det er en sånn ting som lager bobler. Den som sitter ytterst på luftslangen.

Enten tre, plast eller keramisk.


-Tim
Jeg har nå satt i nytt lysrør og tatt i bruk luftstein. Resultat så langt; karet ligger nå på 27,5 grader, 1,5 grader mindre enn før Fortsatt litt for varmt, men fisken er mye mer aktiv
Lykke
Jeg har nå satt i nytt lysrør og tatt i bruk luftstein. Resultat så langt; karet ligger nå på 27,5 grader, 1,5 grader mindre enn før :-) Fortsatt litt for varmt, men fisken er mye mer aktiv :-)

Hvilket lysrør var det du kjøpte? Har faktisk ikke tenkt på det tidligere.
Aqua-glow heter det, kjøpt etter anbefaling fra dyrebutikken, da lysrør som følger med i akvariepakker ofte er av en dårlig kvalitet Men når jeg tar på lokket nå så kjennes det like varmt ut som med det andre lysrøret. Så det er mulig at det er luftsteinen som utgjør forskjellen, den tilfører luft som har samme temperatur som rommet. Jeg har ikke mulighet til å feste luftstein på pumpa mi, så har måttet kjøpe det til som ekstra utstyr, var ikke så dyrt. Kostet ca 150kr for luftpumpe, slange og luftstein
Jeg har manga luftpumper liggende, men nytt kar. Juwel Rio 240, så skal skjekke om lysrørene på disse kan gjør noe forskjell. Jeg har nettopp skiftet ut en 110L som var en jeg kjøpte som "billig pakke" en gang og det er samme temp i begge disse i tillegg til 62Litern. 33Litern pleier å ha ca 28-29grader. Alt uten varmekolbe selvfølgelig....

Kom forresten på at jeg har reflektorer i det nye karet, så det øker nok tempen litt. Vet ikke om du har det? Når jeg nå har det ene lokket på armaturen åpen så ligger det på ca26-27 noe som egentlig er ganske bra
Men skal som sagt skjekke dette med lysrør som høres logisk ut!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap