Stilleliggende fisker

Heisann! Fikk i går et akvarie og to fisker i bursdagsgave. De har tydeligvis funnet seg til ro bak en plante og har ligget der i et døgn ca. En veldig veldig sjelden gang i blandt tar en av fiskene seg en liten svømmetur, før den igjen finner tilbake til planten. De har så godt som aldri forlatt "bunnen" i akvariet heller, kun når de fikk litt mat i går.

Må de vende seg til de nye omgivelsene eller er de syke? Noen tips til hva som kan være grunnen? Litt av sjarmen er jo at de skal svømme rundt.

På forhånd takk for svar!
Plussmedlem
Hei! Velkommen til AF

Kan du fortelle litt om størrelsen på karet og hva slags fisker det er?
Vanskelig å svare uten å få litt flere opplysninger.

Så kan du også gjerne lese litt om "Oppstart" og "Vannverdier".
jeg TROR det er 30l, er hvertfall ikke mye feil. Det er to "vanlige" gullfisker hører jeg, ikke noe slørhale eller noe. Med en vanlig oksygenplante (den de holder seg ved) og tatt oppi "aquatan". Renset jo da akvariet sist i går. Any tips?
Plussmedlem
Har nok gått litt fort fram her, tror jeg.

30 liter er ikke passende til gullfisk. De er sikkert små nå, men de vokser raskt.
Har du filter (pumpe) i karet?
Én plante gir nok ikke mye oksygen.
Vet du om filteret ble innkjørt på forhånd? Hvis ikke kan det være en ammoniakkforgiftning, det kan du lese om i linkene Loomis ga deg.

30 liter er også for lite til gullfisker som kan bli ganske store. Er de små burde ikke størrelsen være det som plager dem akkurat nå, men jeg anbefaler at du skaffer et større akvarium ganske snart.
Lykke til med fiskene!=)
Les den linken som Loomis sendte deg, en annen ting er desverre at gullfisk i en 30l ikke er bra. Gullfisk er fisk som trenger stor plass, fra 100l kar og oppover grunnet de blir store.

Hadde jeg vært deg så ville jeg levert de tilbake i butikken de ble kjøpt i, og fått deg noen får guppyer.

En annen ting er at et akvarie må stå i min 1 måned før man bør tilsette fisk, dette for at baktereier i filteret skal kunne utvikle seg, slik at avfallstoffer i akvariet blir brutt ned.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap