Neonsyke

Inaktiv bruker
jeg har 5 neontetra noen av dem er litt bleikere i fargen enn de andre, alle spiser godt å stimer iblant som bare det(: tror dere de kan ha sykdommen? de holder seg mest i bunnen og midten av akvariet(: men jeg vil helst likevel gjøre noe for å forebygge denne sykdommen, hvordan kan jeg stoppe den fra å komme?
Kjedelig sykdom. Men kan være litt vanskelig å identifisere. Men har du nettopp kjøpt dem? For de får det veldig lett under transport, og generelt stress. Gi de ro og fred - ikke introduser nye fisker, og kjøp en medisin mot bakterielle infeksjoner etc. så kan du som regel redde dem. Rent, klart og fint vann er også en stor fordel.

Lykke til.

Inaktiv bruker
ja det har jeg jeg har hatt de i 5 dager de virker ikke no stressa, de spiser godt å svømmer i midten av akvariet å bunnen men er bare litt bekymra for noen av de har litt svak farge, likevel ser alle ut til å trives?
Veldig vanskelig å si eksakt egentlig. For min egen del så oppdager jeg gjerne sykdommen ved at de blir svakere i fargen, og blir litt "flisete" i finnene - og hvis du ikke starter behandling så har deler av finnene lett for å falle av og de blir stygge. Hvis du hadde hatt et bilde etc. så er det enklere. Men hadde jeg vært deg så ville jeg dratt tilbake der du har kjøpt de og sett hvordan fiskene hadde det der. Veldig ofte kan man også forveksle et bakterieangrep med neonsyke, da neonsyke er relativt sjeldent egentlig. Men som sagt, en bakteriedrepende medisin vil hjelpe mot begge deler.
Inaktiv bruker
hvor mye koster et sånt middel? å hvorfor blir neontetraene mine oppblåst etter mat? jeg mater dem en gang til dagen med en liten fingerklype flakfor.
Pris vil variere veldig fra butikk til butikk.

Neontetra har en liten magesekk, og bittelitt mat kan se ganske mye ut - hvis du skjønner hva jeg mener? Så jeg tror ikke det er noe verre enn at du har spist masse loff egentlig hehe Så lenge magen blir mindre igjen etter en stund så er det ikke farlig.
Inaktiv bruker
de pleier å bli slanke igjen relativt fort og du? har du noen tips til hvordan jeg kan innrede for neontetra?
Da er det sikkert ikke farlig ))

Det står sikkert masse i kunnskapesdatabasen om neontetra. Men sånn egentlig vil den ha litt mørke akvarier med dus innredning - endel planter og gjerne litt brunt vann som man får fra foreksempel eikeblader eller et sorvannsmiddel de har i butikken.

Lykke til!
Inaktiv bruker
jeg hadde en rot som bruna vannet veldig mye, jeg fjerna den grunnet en rar hvit alger som vokste på den? hva kan det være egentlig? jeg børsta det vekk mange ganger men det kom tilbake stadig den hvite algeren vokste mest i dype partier inni roten. hva mener du med dus innredning?
Det hvite har jeg egentlig ingen forklaring på - men kok den så er det sikkert ikke noe farlig i alle fall. Et dust akvarium er et akvarium med svak belysning, litt brunt vann, fin bladet planter og lune gjemmesteder. Kanskje litt flyteplanter også.
gutt16
jeg hadde en rot som bruna vannet veldig mye, jeg fjerna den grunnet en rar hvit alger som vokste på den? hva kan det være egentlig? jeg børsta det vekk mange ganger men det kom tilbake stadig :( den hvite algeren vokste mest i dype partier inni roten. hva mener du med dus innredning?

Det er noe som siver ut av treverket. Det slutter etter en stund. Algespisere dytter det i seg.

-Tim
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap